The Hateful Eight i 70mm

thehateful8-teaser-poster-1När Quentin Tarantino bestämde sig för att göra sin åttonde film en western bestämde han sig också för att den skulle filmas på vad han kallar ”glorious 70mm”. Men efter att ha besökt Panavision bestämde han sig för att gå ytterligare ett steg längre, Ultra Panavision 70.

Ultra Panavision är ett format som använts väldigt sällan, senaste gången var 1966 under inspelningen av Khartoum med Charlton Heston och Laurence Olivier, totalt är det bara elva filmer som använt detta format men det är filmer som Ben-Hur, How the West Was Won, The Greatest Story Ever Told. Så det var ett modigt beslut att använda detta extremt breda formatet som samtidigt gynnar en film i westernmiljö väldigt bra. Den 30/12 fick jag chansen att sätta mig ner och se denna 70mm-version av filmen i vad Tarantino kallar The Roadshow.the-hateful-eight-02

Vad är då the Roadshow? Roadshow var ett sätt att visa film på i USA under 50- och 60-talet. Det var längre filmer som man hade en paus i och du fick ett program när du gick in. Det hela blev som en helkväll där folk klädde upp sig och gick på bio. Filmerna var oftast längre än den vanliga bio-versionen och det var ingen reklam eller trailers innan filmen. Detta är det Tarantino vill ge oss med sin 70mm-version av The Hateful Eight.

Här i Sverige är det en biograf som hade kvar utrustningen för att klara av detta format, Rigoletto. De sista månaderna har man bygget om projektorer och annat för att vi i Sverige skall få en möjlighet att uppleva denna unika filmversion. Vad jag tycker om filmen kommer i en recension senare men efter att ha fått uppleva The Roadshow så rekommenderar jag alla som har möjligheten och befinner sig i närheten av Stockholm att gå filmen på detta sätt. Det är en unik upplevelse och The Hateful Eight skall ses på detta sätt precis som Tarantino tänkt sig. 2.76:1 kommer verkligen till sin rätt här och för alla filmälskare är detta ett måste.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.