The Greatest Movie Ever Sold

Morgan Spurlock gör film om varumärken i allmänhet och produktplacering i synnerhet. Han funderar kring sitt eget varumärke och konstaterar att man i dagens värld måste se sig själv som just ett varumärke, då man i många situationer måste sälja in sig själv. Han konstaterar att reklam i sig själv är manipulerande och att man därför inte kan tycka att mer sublim marknadsföring (här kallad det halv-obehagliga neuromarketing) är ondare än något annat. Sen är frågan hur sublimt det är när en karaktär från nya 90210 i ett klipp utbrister ”I need my Dr. Pepper!”.

Spurlock följer produktplaceringens kedja från företaget som äger varumärket till personerna bakom produktplaceringen till regissörerna vars filmer påverkas. Han intervjuar Norm Marshall som uppfann produktplacering, tekniken att exponera en produkt i bakgrunden under en film eller TV-program. Sen får regissören till Pulp Fiction prata om hur han försökt få med favoritsnabbmatskedjan Denny’s i sina filmer. Regissören till dokumentären drar själv sitt strå till stacken genom att besöka pratshowen Jimmy Kimmel Live i en kavaj täckt av de varumärken som, i en snygg gimmick och lite till, gemensamt betalt filmen. Mer om dessa senare.

Som ett sidospår besöker han även en skola som har beslutat sig för att släppa marknadsföringen på dess domäner helt fri. Detta faktum utnyttjas av många annonsörer då reklam på High School har visat sig mycket effektiv. Till och med i skolbussen finns reklambudskapen och på skolans staket kan man hitta erbjudanden som ”gör två tatueringar till priset av en”. I vedertagen Spurlock-stil ställer han sig frågan om det är okej att exponeras för marknadsbudskap i samband med undervisningen, genom att själv annonsera sin film på skolgården. Som en motpol reser han även till São Paulo i Brasilien. Där förbjöd man, efter en 90-procentig majoritet bland stadens beslutande politiker, all form av utomhusreklam från stortavlor till skyltar utanför butikerna. Med detta nosar han dock bara på frågan om man generellt lyckas bättre eller sämre helt utan marknadsföring.

Det är en brokig samling av företag som finansierat dokumentären. Mest framstående i filmen, och även den största finansiären, är POM Wonderful. Juicetillverkarens marknadsföring bygger på att deras produkt består av 100% granatäppeljuice (vars effekt de lite väl styvt jämför med Viagra), och att deras konkurrenters produkter är onaturliga och allmänt sämst. Givetvis dricker Spurlock POM vid nästintill varje intervjutillfälle. En produkt som filmskaparen kände att han bara måste ha med är Mane ’n Tail – hårprodukten som passar lika bra för dig som till din häst. Företaget bakom produkten framställs väl inte direkt som några marknadsföringsgurus men de kommer undan bra mycket bättre än deodoranttillverkaren Ban. När Spurlock frågar ledningsgruppen vad som är unikt med just deras produkt möts han av ett sjunka-under-bordet-pinsamt ”Ban is _________”. Den av finansiärerna som jag tycker verkar ha bäst förståelse för vad det handlar om och hur denna film är ett unikt tillfälle för dem att marknadsföra sig är bensin/snabbmats-kedjan Sheetz. De får vara kuliss under filmens smartaste scener där motståndare till produktplacering intervjuas över ett par av företagets (säkert varumärkesskyddade) köttbullsmackor.

About Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.