The Great Wall

Zhang Yimou inkluderar Hollywood i sin senaste storfilm The Great Wall och resultatet är som att se cirque de soleil i krig.


The great wall är en saga som utspelas i fantasins värld. Den lånar några kulturella drag från Kina och konceptet kinesiska muren, men det är på intet vis en film som är historiskt korrekt eller ens gör anspråk på att ha ägt rum i vår värld. Den ofantliga muren, de perfekt drillade trupperna och mytologiska motståndarna för tankarna till sagan om ringen, alvarméen och slaget om Minas Tirith, nu upphottade med pastellfärger, tuggummipopinfluerade rustningar och nya krigstekniker. Samtidigt finns det litet antydan av Indiana Jones och the goonies över det hela….stora maskinerier och eldspel på väggarna. Då som nu lutar jag mig tillbaka i biofåtöljen och njuter av showen. Den färgsprakande armén känns som hämtad ur ett datorspel. Inte så realistiskt men det är lätt att hänga med i vad som händer på duken och det är skönt att kunna fokusera på de olika detaljerna i krigsdramat utan att behöva undra vilken trupp som gör vad, vilket ibland kan vara svårt i krigsfilmer när alla har lika uniformer eller är lika leriga.

Filmen tar sitt avstamp med en grupp västerlänningar som rider genom Gobiöknen på jakt efter svartkrut. De kommer till Kina just när en uråldrig plåga åter väckts till liv, och Kinas elitstyrkor kämpar för sina liv och i förlängningen för alla människors överlevnad. William och Tovar (Matt Damon och Pedro Pascal) hamnar mitt i striden. Kampen blandas med kulturkrockar och antydan till en romans. På plats möter de Ballard (Willem Dafoe). Det är mellan dessa tre som det mesta av dramat utspelar sig och det blir bra schvung i dialogen; den lilla dialog som finns. Det lyfter helt klart filmen. Skådespelarlistan inkluderar också många kinesiska stornamn men detta är utan tvekan en aktionfilm och skådespelarna får bara enstaka repliker som bara precis driver filmen framåt.  Filmen undviker de mest uppenbara klichéerna. Den får dock aldrig något större dramatiskt djup. Filmen går inte allt för nära i striden utan håller sig i området som passar för en söndagsmatinée.


Filmens 3dversion var inte lyckad de första minuterna, då den kombinerades med närbilder på ansikten, men därefter flöt filmen på utan några konstigheter med 3d:n. Det är ett äventyr som man kan njuta av i 1,5 timme; bra för vad det är men troligen inte den filmen man minns i årtionden.

Gästskribent: Emma Vallée

Zhang Yimou inkluderar Hollywood i sin senaste storfilm The Great Wall och resultatet är som att se cirque de soleil i krig. The great wall är en saga som utspelas i fantasins värld. Den lånar några kulturella drag från Kina och konceptet kinesiska muren, men det är på intet vis en film som är historiskt korrekt eller ens gör anspråk på att ha ägt rum i vår värld. Den ofantliga muren, de perfekt drillade trupperna och mytologiska motståndarna för tankarna till sagan om ringen, alvarméen och slaget om Minas Tirith, nu upphottade med pastellfärger, tuggummipopinfluerade rustningar och nya krigstekniker. Samtidigt…

Review Overview

Betyg

50

About Filmfenix

Filmfenix

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.