The Girl with the Dragon Tattoo

Frågan var vad som skulle hända med Stieg Larssons, Män som hatar kvinnor, i händerna på David Fincher, regissören som med sina tidigare filmer Se7en, Fight Club och Zodiac, visat prov på utsökt fingertoppskänsla i thrillergenrens mörkare vrår.

Journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig) förlorar ett uppmärksammat förtalsmål mot affärsmannen Hans-Erik Wennerström och karriären får sig en allvarlig törn och Blomkvist hängs ut i media. Hans egenskaper som undersökande journalist visar sig dock fortfarande vara önskade från ett mer oväntat håll. Den gamle industrimagnaten Henrik Vanger (Christopher Plummer) vill att Blomkvist skall försöka lösa ett 40 år gammalt familjemysterium, då Henriks brorsdotter spårlöst försvann från familjens ägor på Hedeby ö. Henrik tror att svaret på gåtan finns inom familjen.

Innan Blomkvist blev erbjuden jobbet så gjordes en grundlig utredning av hans person, denna utredning gjordes av Lisbeth Salander (Rooney Mara), datorhacker extraordinär med en minst sagt komplicerad livssituation. På grund av våldsamheter under uppväxten är Lisbeth satt under förmyndarskap. Filmen följer Blomkvist och Salander som två parallella storylines tills Blomkvist inser att han behöver hjälp med utredningen. Den bästa utredning han någonsin läst var den som gällde honom själv vilket leder honom till Salander.

The Girl with the Dragon Tattoo är en visuellt utsökt film både vad gäller foto och klippning. De svenska miljöerna får nästan ett nytt liv under Finchers regi och Beck-filmernas estetik känns långt borta. Skådespelarmässigt fungerar Daniel Craig bra, medan Rooney Mara fullständigt briljerar som Salander. Hennes transformation från Erica Albright i The Social Network till Lisbeth Salander är fenomenal och nästan svår att greppa och jag imponeras av hennes modiga rolltolkning i en väldigt utmanande roll. Trent Reznor och Atticus Ross suggestiva musik matchar perfekt filmens olika stämningar och ger filmen en bra helhetskänsla.

Som svensk märker man verkligen av vilket sinne för detaljer som Fincher har. Det är inte bara att det är ”rätt” märke på chokladkakan eller plastkassen från snabbköpet, svenskt mode, design och inredning är även det träffsäkert utvalt. Svenska ord och uttryck blandas in i dialogen vilket jag tycker fungerar bra. Det jag kan ställa mig frågande till är hur våra dryckesvanor uppfattas utomlands, då alkoholen verkar vara ett väldigt naturligt inslag i det svenska levernet. Flera svenska skådespelare finns med i små roller, med undantag för Stellan Skarsgård som spelar Martin Vanger i en av de större och viktigaste birollerna. Fullblodsproffset Stellan gör mig inte besviken i en ganska kontrollerad och återhållsam rolltolkning. Veteranen Per Myrberg dyker upp i en liten men helt underbar roll.

Filmen är som helhet mycket väl genomförd, men saknar den där riktiga nerven som behövs för att lyckas fullt ut. Jag tror att filmen hade mått bra av en oväntad vänding eller två under filmens sista tredjedel. Manuset är skrivet av Steve Zaillian (Money Ball, Schindler’s List) och jag skulle gärna se herrarna Zaillian och Fincher sätta tänderna i de eventuella uppföljarna, om en viss Niedermann-karaktär kan skrivas om. Trots allt så visar David Fincher vilken fantastisk regissör han är. Med en unik förmåga att kombinera visuell teknik och perfektionism med ett mycket effektiv berättarspråk har Fincher åter igen skapat en vass thriller som inte är något för den känsliga tittaren. Filmen når inte samma höjder som hans tidigare verk inom genren, men är ändock mycket sevärd och kan säkerligen växa sig starkare under en andra tittning.

Utgåvan från Sony håller absolut högsta kvalitet vad gäller bild och ljud som är av ren referenskvalitet, här kan bara luta sig tillbaka och njuta av blu-ray-formatets styrkor. Ljudmixen är i det närmaste perfekt balanserad mellan dialog, ljudeffekter och musik, och bilden är precis så skarp som man vill att den skall vara utan att den upplevs som onaturlig. Vill du studera bilden närmare så ta en titt på svärtan, som lyckas med konststycket att både vara detaljrik och nyanserad samtidigt som den är kolsvart.

Filmens extramaterial är väldigt genomarbetat och seriöst och ger utgåvan ett otroligt mervärde. Här borde fler distributörer se och lära. Över 4 timmar extramaterial som inte alls känns lika stereotypt och tråkigt som de slentrianmässiga ”featurettes” som man nu blivit så van att se. Riktigt bra extramaterial gör att själva filmen känns ännu bättre och mer intressant och suget att se om filmen relativt snart ökar markant. Precis så bra är extramaterialet till The Girl With the Dragon Tattoo, det är fyllt med kortare filmer med allt från castingprocesser, klippning och karaktärutveckling, till resonemang om utmanande scener, om inspelningen i Sverige och i Hollywood, och mycket mer. Filmen har även ett kommentarspår med David Fincher, vilket aldrig kan anses som tråkigt.

Fodralet är ett mycket snyggt (men skört) digipack, ett litet minus hittar jag på baksidan, som är ett ditklistrat blad med den svenska informationen, något som jag gissar gjorts av ekonomiska skäl. På så sätt kan samma digipack användas till flera olika länders utgåvor med den enda korrigeringen att bladet på baksidan byts ut. Mitt blad hade dock släppt lite från kartongen. Värt att notera är att extramaterialet saknar svensk textning, men jag tycker det fungerar lika bra med den engelska textningen.

Summa summarum så är detta ett givet köp för den filmintresserade filmsamlaren.

 

Frågan var vad som skulle hända med Stieg Larssons, Män som hatar kvinnor, i händerna på David Fincher, regissören som med sina tidigare filmer Se7en, Fight Club och Zodiac, visat prov på utsökt fingertoppskänsla i thrillergenrens mörkare vrår. Journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig) förlorar ett uppmärksammat förtalsmål mot affärsmannen Hans-Erik Wennerström och karriären får sig en allvarlig törn och Blomkvist hängs ut i media. Hans egenskaper som undersökande journalist visar sig dock fortfarande vara önskade från ett mer oväntat håll. Den gamle industrimagnaten Henrik Vanger (Christopher Plummer) vill att Blomkvist skall försöka lösa ett 40 år gammalt familjemysterium, då Henriks…

Review Overview

Betyg

70

About Erik Larsson

Hinner allt mer sällan hitta tid att se och skriva om film i den omfattning jag önskar, därför är jag numera ofta extremt selektiv i mina val av filmer, klämmer dock in en och annan mainstream-film för att inte helt tappa kontakten med vad som är aktuellt. Är en av grundarna till Filmfenix och driver även filmpoden Film(sökarna).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.