The Division 2 (PS4)

Lyckas The Division 2 stå ut i mängden bland den stora kvantiteten open world-spel som släpps nu för tiden? Joel har tagit reda på hur Massive och Ubisoft har lyckats med den utmaningen.

Smutsigt, realistiskt och otroligt vackert.

Senast jag skrev en text här på Filmfenix handlade det om ett post-apokalyptiskt RPG/action-äventyr som Ubisoft stod bakom. Den här gången ska jag skriva lite grann om ett post-apokalyptiskt RPG/action-äventyr i med Ubisoft som utgivare. Well, det är ganska stor skillnad mellan spelen jag spelat och utvärderat. Far Cry New Dawn är en förstapersonshooter medan Division 2 rullar på i tredjepersonsperspektiv och dess gameplay är tyngre, mer avancerat och otroligt mycket mer realistiskt. Även Division 2 utspelas i ett dystopiskt Nordamerika, Washington DC närmre bestämt, en plats som Ubisoft lagt kopiösa mängder arbete på. Det är detaljerat på en vansinnigt hög nivå. Dessutom är varenda skrymme och skrå är värt att besöka i jakt på loot och hemligheter.

Visst, likheterna mellan spelen är ganska stora också om man bara sätter mängden realism åt sidan. Open-world som Ubisoft kritiseras ofta för att följa ungefär samma mall och har man spelat sådana innan vet man ungefär vad man kommer att få. Det ska tas över checkpoints, baser ska befrias från skurkar och allt detta görs i stegrande svårighetsgrad. Den stora behållningen i Division 2 är att du kan ta dig an äventyret tillsammans med dina vänner. Striderna kräver taktik och vad kan vara roligare än att planera flankeringar och hur ni ska använda något av de många hightech-doftande vapen som finns tillgängliga för er när ni försöker slå en svår boss. För fienderna sväljer mycket skott och rushar du utan närmre eftertanke är du snabbt död. Tillsammans med det utmärkta cover-systemet och noggranna och väl uttänkta val i striderna kommer du att lyckas och dessutom ha väldigt kul på köpet.

Washington patrulleras av rövarband och fredliga överlevare. Du är aldrig ensam och staden känns levande även om apokalypsen har tagit över.

Kort sagt är din uppgift som agent att hjälpa ”snälla” människor i Washington att ta över staden från elaka rövare igen. Detta gör du gradvis genom uppdrag i spelet. Bege dig dit, skjut elakingarna och befria dina kompisar – vips så har du tagit över en del av kartan och mängden fiender i området sjunker dramatiskt. Trygg är du dock aldrig. Jag minns ett tillfälle i spelet där jag lootade en övergiven byggnad. När jag var klar öppnade jag bakdörren och där stod fyra banditer med hagelbrakare. Jag hoppade till av skräck och paniktryckte av konsolen sekunden efteråt. Sen satte jag på den igen och fortsatte men tog en annan väg ut och smög mig på dem från andra hållet. Känslan av att vad som helst kan hända är ständigt närvarande i spelet och den artificiella intelligensen är på en någorlunda hög nivå (inte briljant då fienderna kan bete sig konstigt då och då). Massive har skapat ett spel med riktigt bra och varierande gameplay även om du egentligen gör samma sak om och om igen. Skillnaderna skapas genom fiendernas tendenser att överraska och dina möjligheter att ta dig an utmaningar på det sättet du föredrar.

Helikopterkrasch i förgrunden och Washingtonmonumentet i bakgrunden.

Där spelet briljerar och det jag ägnat absolut mest tid åt i spelet är att bara vandra runt, planlöst, i Washington för att bara njuta av spelets design. Där Far Cry New Dawn kändes snabbt ihopslängt och tråkigt när det kommer till designen känns Division 2 genomarbetat på en helt annan nivå. Det är ett estetiskt mästerverk.

Drönare, taktik och pangpang-smisk.

För att sammanfatta det hela är The Division 2 ett väldigt bra spel. Det är ett ganska traditionellt openworld-spel enligt den klassiska Ubisoft-mallen men det lyckas genom miljö, design och variation att stå ut i mängden. Möjligheten att spela med dina vänner och de taktiskt krävande striderna kommer att ge dig ett spel som håller i månader framöver.

Lyckas The Division 2 stå ut i mängden bland den stora kvantiteten open world-spel som släpps nu för tiden? Joel har tagit reda på hur Massive och Ubisoft har lyckats med den utmaningen. Smutsigt, realistiskt och otroligt vackert. Senast jag skrev en text här på Filmfenix handlade det om ett post-apokalyptiskt RPG/action-äventyr som Ubisoft stod bakom. Den här gången ska jag skriva lite grann om ett post-apokalyptiskt RPG/action-äventyr i med Ubisoft som utgivare. Well, det är ganska stor skillnad mellan spelen jag spelat och utvärderat. Far Cry New Dawn är en förstapersonshooter medan Division 2 rullar på i tredjepersonsperspektiv och…

Review Overview

Betyg

90

About Joel Pettersson

Joel Pettersson
29-årig småbarnspappa tillika livsnjutare som är gravt beroende av kaffe. Har övergett de täta Västgötaskogarna för Närkeslätten och ungkarlslivet för ett lugnt familjeliv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com