The Day After Tomorrow

The Day After Tomorrow inleds med en storslagen kameraåkning över Antarktis och dess stora öde vidder. Den inledande sekvensen på 2,5 minut är helt datorgenerad. Hela filmen är fylld av datorgenererade effekter som är bland det mest avancerade som fanns när filmen kom 2004.

Regissören Roland Emmerich har gett oss filmupplevelser som Stargate (1994), Independence Day (1996), The Patriot (2000) och 2012 (2009). Det är ruggigt med specialeffekter genom hela filmen precis som i Emmerichs andra alster. Det känns som Roland Emmerich har en förkärlek för att förstöra stora städer i USA genom olika naturkatastrofer. Kan det vara så att Roland Emmerich har någon form av personlig vendetta mot New York? Det är nämligen tredje gången han totalförstör New York. Det har han även gjort i Godzilla och Independence Day. Det finns ett antal sidor på nätet som diskuterar äktheten i filmen och om det är möjligt att något liknande skulle kunna hända i verkligheten. Att granska en film efter möjlig autenticitet känns befängt. Det är ingen dokumentär, det är en film som är gjord för att underhålla, med en tydlig smak av moralkaka. Bättra er innan vi förstör vår planet! Vad gör det att männen i filmen inte får skägg? Att presidentens tacktal till världen görs på Weather Channel (väderkanalen) vilket i sig är ironiskt med tanke på den katastrof som inträffat. Det är en av de mest inkomstbringande filmerna som inte kommit högst upp på filmtoppen i USA, dock på andra plats. Den ligger även bland 10-topp på filmer med mest faktafel!

För er som inte sett filmen tar vi er igenom handlingen i den. I inledningen av filmen träffar vi på tre stycken forskare, Professor Jack Hall (Dennis Quaid), Frank (Jay O. Sanders) and Jason (Dash Mihok) som tar borrprover i antarktisk is. De analyserar isen för att se vad som hänt med klimatet under de senaste 10 000-tals åren. Mitt i deras borrningar delar sig den stora ismassiven i en gigantisk spricka precis där de står, under halsbrytande former.

På en klimatkonferens i New Dehli redogör Jack Hall för sina forskningsupptäckter och försöker få världens makthavare att inse att något måste göras åt klimatförändringarna. Varför snöar det i New Dehli – ligger inte det i Indien? Det är sådana här saker som Roland Emmerich är superduktig på att ta fram i sina filmer. En av de Jack Hall försöker påverkar är vice presidenten för USA Raymond Becker (Kenneth Welsh), som endast ser USA:s ekonomi som ännu mer bräcklig. Kenneth Welsh gör sin roll som en inskränkt politiker på ett mycket övertygande sätt.

Jack Hall kommer i kontakt med Terry Rapson (Ian Holm) från ett klimatforskningscenter i Skottland, vid klimatkonferensen i New Dehli. Jack Hall och Terry Rapson ser snart ett samband mellan varandras forskning och vad som håller på att hända på jorden. Deras forskningresultat pekar på att en ny istid är på väg men de är ovetande om hur nära i tiden deras forskning egentligen är. När de inser att den nya istiden redan är här är de mitt uppe i förstadierna med naturkatastrofer av episka proportioner över hela jorden.

Samtidigt får Jack Hall besked om att hans son Sam (Jake Gyllenhaal) sitter fast i ett av de värst drabbade områdena, New York. Sam är i New York för en akademisk tiokamp. På kvällen efter tiokampen går Sam, ovetades om faran, runt med en skylt där det står ”Hej, jag heter Yoda”. Jack beslutar sig för att rädda sin son Sam med hjälp av sina kollegor Frank och Jason. Med den här filmen tog Jake Gyllenhaal ett kliv in bland de stora stjärnorna i Hollywood. Han gör en fin rolltolkning av Sam, den lite osäkra killen som försöker få uppmärksamhet från flickan som är hans kärlek.

Scenen när en gigantisk flodvåg svämmar över New York är otroligt mäktig. För att filmen skall komma till sin fulla rätt erfordras stor TV/projektor och ett bra surroundsystem gärna på hög volym. Sätt dig tillbaka i din favoritfåtölj och låt dig svepas med.

The Day After Tomorrow inleds med en storslagen kameraåkning över Antarktis och dess stora öde vidder. Den inledande sekvensen på 2,5 minut är helt datorgenerad. Hela filmen är fylld av datorgenererade effekter som är bland det mest avancerade som fanns när filmen kom 2004. Regissören Roland Emmerich har gett oss filmupplevelser som Stargate (1994), Independence Day (1996), The Patriot (2000) och 2012 (2009). Det är ruggigt med specialeffekter genom hela filmen precis som i Emmerichs andra alster. Det känns som Roland Emmerich har en förkärlek för att förstöra stora städer i USA genom olika naturkatastrofer. Kan det vara så att…

Review Overview

Betyg

80

About Thomas Eiderman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.