The Crew 2 (PC)

Jag minns när det första The Crew släpptes, hur Ubisoft skulle återskapa den en gång så magnifika arkadrasergenren. Men det skulle även vara ett stort spel i en öppen värld… över hela USA… och det skulle finnas rollspelselement… och en djup mörk berättelse… och man skulle bara kunna spela det online… och det blev en pannkaka av det hela. Nu har The Crew 2 släppts och med en lättare ton och fler fordon hoppas Ubisoft lyckas fånga fansen.

Det första och kanske mest intressanta med The Crew 2 är tillägget att närsomhelst kunna skifta mellan att köra bil, flygplan, motorcykel eller båt. Det är ett riktigt häftigt designmässigt drag som jag tror gör The Crew 2 till ett av de mer unika racingspelen som släppts på länge. Det är en nästan euforisk känsla att kunna åka bil ut över en klippa för att nästa sekund byta till ett flygplan och fortsätta racet. Det tillgängliggör spelet till fler spelare då alla får sitt favoritfordon att åka i. Stort plus för The Crew 2 där.

Nästa punkt som jag uppskattar är att de har i denna uppföljare slopat uppgraderingssystemet från det första spelet där man helt enkelt samlade erfarenhetspoäng liksom i ett rollspel. Jag upplevde det som ett misslyckat försök till att göra någonting mer av ett arkadbilspel men där man istället bara borde ha fokuserat på att göra själva grunden i spelet spelbart. I The Crew 2 har man istället valt att sätta sociala medier i centrum för en uppgradering. Ju fler följare du har desto mer kan du uppgradera delar till dina fordon. Detta är jag inte helt säker på att jag gillar heller då det känns väldigt klumpigt och lite som en gimmick mer än en faktiskt bra funktion. Men friskt vågat.

Sen kanske vi har själva centrum för spelet och det är just bilfysiken. Nja, det är väl kanske inte det mest realisitiska vi har sett i spelvärlden och med jämna mellanrum så känns det som om bilarna trotsar allt som har med gravitation att göra. Men i ärans namns så är det inte heller därför jag väljer att spela The Crew 2. Det är lättillgängligt, arkadigt och extremt lätt att lära sig och jag kan definitivt uppskatta detta med jämna mellanrum. Framför allt när det kommer till att styra de luftburna fordonen som i många spel kan bli väldigt stela och obehagliga att köra.

Kartan är väldigt stor. Jag skulle nog säga att den är en hel del större än vad den var i första spelet och det känns häftigt att resa kors och tvärs igenom USA. Visst, självklart är det en radikalt nerbantad version av landet men likväl har de lyckat att få med många av landets fantastiska miljöer och landmärken. Jag skulle nod kunna spendera timmar själv bara körandes igenom landet. Därför blir det extra synd att The Crew 2 också är enbart ett onlinespel (trots att man kan spela det i single player-läge). Helt onödigt.

I det stora hela så är The Crew 2 mer som en lättare omstart på serien och om du uppskattar och har saknat simpla och genuint roliga arkadesracerspel så är The Crew 2 alldeles perfekt.

 

Jag minns när det första The Crew släpptes, hur Ubisoft skulle återskapa den en gång så magnifika arkadrasergenren. Men det skulle även vara ett stort spel i en öppen värld... över hela USA... och det skulle finnas rollspelselement... och en djup mörk berättelse... och man skulle bara kunna spela det online... och det blev en pannkaka av det hela. Nu har The Crew 2 släppts och med en lättare ton och fler fordon hoppas Ubisoft lyckas fånga fansen. Det första och kanske mest intressanta med The Crew 2 är tillägget att närsomhelst kunna skifta mellan att köra bil, flygplan, motorcykel…

Review Overview

Betyg

70

About Stefan Stanisic

Stefan Stanisic
En film-, scenkonst- och spelnörd som bor i Malmö. Jobbar som film och teaterregissör och har tillbringat otaliga sömnlösa nätter med att försöka klara av det omöjliga uppdraget att se alla världens filmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com