The Boys from Brazil

The Boys from Brazil är en sjuttiotalsfilm rakt ut i fingerspetsarna. Det är svårt att se Hollywood göra denna typ av film idag, nazister som gör mystiska experiment i djungeln och äldre män som jagar dem. Men på sjuttiotalet, trettio år efter kriget var minnet av nazisterna och vad de gjort fortfarande färskt.

The Boys from Brazil tar sin början i Paraguay där den unge nazistjägaren Barry Kohler (en mycket ung Steve Guttenberg) råkar ramla över en plan som är större än vad han först kunnat ana. Han tar kontakt med den gamle nazistjägaren Ezra Lieberman (Laurence Olivier i en Oscarsnominerad roll) som till en början är skeptisk. En gång i tiden fångade Lieberman en känd nazist men det var länge sedan nu och numera skrattar folk i mjugg åt den äldre herren som ser nazister överallt. Lieberman känner att hans tid är förbi och är inte intresserad av att hjälpa Kohler. Men när bilder på Josef Mengele (Gregory Peck) dyker upp samtidigt som Kohler försvinner mystiskt börjar Lieberman rota i det hela och upptäcker en konspiration som sträcker sig över hela världen, där 94 män måste dö under två år.

Hur bra man tycker att The Boys from Brazil är beror på två saker, dels om man klarar av att svälja den världsomspännande konspiration som finns i filmen (för er som inte sett filmen ännu tänker jag inte avslöja mer) och dels om man anser att skådespelet är bra eller inte. Både Peck och Olivier gör sina roller på ett mycket speciellt sätt och det är nog inte alla som ser filmen som klarar av detta. Peck gick tydlig in för rollen väldigt mycket och hade en bild av Mengele i fickan. Jag gillar hans excentriska stil och det är en fin motvikt mot Oliviers griniga gamla gubbe. Även Lieberman är en osannolik hjälte i en Hollywoodfilm, en äldre herre som helt klart har haft sina bästa år bakom sig. Men Olivier gör honom med charm och det är svårt att inte tycka om honom. Två väldigt annorlunda skådespelarinsatser men de passar väldigt bra in i filmen.

Det känns väldigt annorlunda att se en film idag som är så beroende av två skådespelare och som tar sådan tid på sig att berätta historien. Tempot, att spänning ligger under ytan och pyr och inte består av att män i sina bästa år springer fort för att fånga någon eller stoppa något. Sådant ser man sällan nuförtiden och däri ligger njutningen för mig, det finns något krypande, olycksbådande över filmen som kommer in under skinnet på mig. Tekniken har visserligen sprungit ifrån filmen och det som var ett trovärdigt scenario 1978 kan idag ses mer som en fiktiv historia men filmen fungerar bättre då också. Regissören Franklin J. Schaffner kanske inte är ett namn som sticker ut men med filmer som Planet of the Apes, Patton, Papillion och denna har han ändå gjort ett avtryck i filmhistorien. Att se The Boys from Brazil 2012 är som att åka 35 år tillbaka i tiden och inse hur annorlunda film faktiskt var på den tiden jämfört med idag. Detta är knappast en tidlös klassiker men det är en film väl värd att se för denna typ av film görs inte idag.

Bilden är ett markant lyft jämfört med de äldre DVD:er av filmen som finns där ute. Framförallt är det detaljerna och kontrasten som imponerar mycket, det finns visserligen mycket kvar att göra och bilden är långt ifrån perfekt men jämfört med en ickeanamorfisk DVD ser Blu-ray-utgåvan fantastisk ut. Det är dock en del skärp och bakgrundsbrus kvar som stör, men överlag är jag nöjd med hur bra bild det var. Ljudet är Dolby Digital Mono 2.0 och inte mycket att orda om, det fungerar men inte så mycket mer. Tyvärr är det enda extramaterialet en trailer.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.