The Big Sleep (1946)

Det är min fru jag skall tacka för mitt intresse av filmnoir – och allt började med en bok. När vi träffades och blev ihop så satte hon Raymond Chandlers The Big Sleep i handen på mig och sa ”-Denna borde du läsa”. Så gjorde jag, såg sedan filmen och därefter var jag fast.the_big_sleep_02

Det är inte lätt att beskriva handlingen i The Big Sleep då den är ganska komplex, men Humphrey Bogart spelar Philip Marlowe – en privatdetektiv i Los Angeles som blir kallad till General Sternwood. Det visar sig att Sternwoods yngsta dotter har spelskulder och han vill att Marlowe hjälper till att lösa detta – då han är rädd att bli utpressad på mer pengar. När Marlowe lämnar huset blir han stoppad av Sternwoods äldsta dotter, Vivian Rutledge, som förhör honom om hennes fars motiv till att anlita en privatdetektiv. Hon misstänker att anledning är att hitta dennes vän, Sean Regan, som försvann mystiskt för en månad sedan. Efter detta tar handlingen fart med dubbelspel och fler personer än i en rysk 1800-tals roman.

The Big Sleep handlar inte så mycket om att lista ut vem mördaren är som hur Marlowe tar sig dit. Det handlar mer om utredningen i sig än själva mordet, eller morden kanske vi skall säga. Handlingen är väldigt komplex där det händer saker och ting hela tiden och det är inte alltid lätt att hålla reda på alla karaktärer. Till och med regissören Howard Hawks skickade ett telegram till Raymond Chandler för att fråga vem som hade mördat en specifik person och fick till svar: det vet jag inte. Men detta är dock en film där själva resan är viktigare än målet. Två av de viktigaste personerna för filmens handlingen, Owen Taylor och Sean Regan syns inte i bild en enda gång genom hela filmen, ändå är det kring dessa två som Marlowe åker runt i Los Angeles och gör sina undersökningar. Det handlar mer om den transformation som Marlowe genomgår under filmen.the_big_sleep_04

Marlowe är så där ikoniskt Bogart, kallhamrad, cynisk men också med hjärtat på rätt ställe. Trots att alla säger åt honom att sluta gräva i fallet fortsätter han ändå, för att han förstår att allt inte står rätt till. Klassisk Bogart hela vägen. Lauren Bacall är faktiskt det svagaste kortet för mig, även om detta är filmen som de blev kära under så fungerar hon okej men inte mer som ledande dam. Men en sak fungerar riktigt bra och det är personkemin mellan Bogart och Bacall, den sitter som en smäck. Däremot gillar jag väldigt mycket Martha Vickers som den yngre systern Carmen, en inte helt frisk kvinna som Vickers spelar riktigt bra. Faktum är att scenerna mellan henne och Bogart nästan är bättre än dem mellan Bogart och Bacall. Intressant att notera är att Raymond Chandler ansåg att Martha Vickers överskuggade Lauren Bacall i deras scener tillsammans, vilket gjorde att producenten tog bort många av Vickers scener för att framhäva Bacall.the_big_sleep_03

Sedan har vi hela historien med omklippningen. Filmen blev klar 1945 medan kriget höll på, något som är tydligt i filmen då det görs många referenser till kriget. Men Warner valde att lägga filmen på hyllan för att istället få ut sina krigsfilmer så fort som möjligt. Samtidigt hade Bacall gått och blivit en stjärna och gift sig med Bogart. Men den senaste filmen hade gått dåligt och hennes agent var orolig att hennes karriär skulle ta stryk av detta. Så han fick Jack Warner att beordra nya scener och en omklippning. Länge var originalklippningen borta men på sent 90-tal så hittade man ett exemplar på UCLA. I detta fall kan jag dock tycka att omklippningen blev lyckad då de lägger större vikt vid Bogart och Bacalls relation i filmen, något som ändock är centralt till historien. The Big Sleep är en klassiker i ordets rätta bemärkelse och en film alla borde ta och se, om inte annat bara för att William Faulkner har varit med och skrivit manuset. Det är inte varje film som har en nobelpristagare som manusförfattare.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.