Terminator: Dark Fate

Terminator-serien har varit överraskande svår att blåsa liv i. Efter att man tidigare fått producenter att hosta upp pengar genom pitcher om att “göra samma sak igen” (Terminator 3: Rise of the Machines), “äntligen visa framtidskriget som fansen vill se” (Terminator Salvation) och “nostalgirunka med lätt Marvel-hand” (Terminator: Genisys) så har man här tvingat tillbaka Linda Hamilton som gimmick för få producenter på tåget. Man har också valt att enbart följa upp de två James Cameron-regisserade filmerna i serien och skyffla bort allt som kommit däremellan.

Allt är sig dock likt i Terminator-världen. Precis som alltid skickas krigare tillbaka i tiden. En som har en måltavla att eliminera och en som försöker skydda nämnda måltavla. Denna gång är offret Dani, en mexikansk tjej med hela världens överlevnad på sina axlar, som tillsammans med en åldrad Sarah Connor, en tillbakaskickad cyborg och ännu en robot av typen T-800, modell Arnold Schwarzenegger jagas av en hopplöst mer avancerad robot.

James Cameron förbannade filmserien när han valde att följa upp originalet med Terminator 2: Domedagen som följde samma struktur som första filmen – men större och mer påkostad. För nu har Terminator-serien ett tvångsmässigt behov av upprepning. Är det essentiellt för en film om tidsresande robotar att ha en sekvens där den onda jagar de goda i en gigantisk lastbil medan de blott får ha en personbil? Måste filmerna alltid starta med att två skickas tillbaka från framtiden? Mackenzie Davis roll som en av dessa regelmässigt tillbakaskickade blir helt överflödig så fort Sarah Connor äntrar historien. De fyller samma roll. Två alfakvinnor som bråkar om vem som beskyddar framtidens enda hopp bäst. Slopa Mackenzie Davis cyborg och insatserna blir större. Vilket inte hade varit till nackdel för den här filmen.

Sarah Connor har ändå också med åren omvandlats till en robot. Hennes mänsklighet har förtvinat. Vilket kontrasterar den här filmens T-800 vars AI med åren konstruerat sig sin egen mänsklighet. Filmens haltande dialog passar dock Arnolds robot bättre och efter ett antal käftiga kommentarer som Linda Hamilton inte lyckas landa önskar man att hon mer fått rollen av en sammanbiten Clint Eastwoods-cowboy, och mindre av denna rebelliska tonåring med taskig attityd.

Regissören Tim Miller övertygar en vid tillfällen att han förstått sig på tonen och tyngden som James Camerons filmer har. Gabriel Lunas lyckas lysande kanalisera Robert Patricks T-1000 i sin onda robot Rev-9 och filmskaparna har varit smarta nog att tillåta sig en R-rating. Men allt för ofta när det är dags för handgemäng och bataljer glider filmen över till att påminna om de gravitationslösa Matrix-uppföljarna. Och vid för många tillfällen håller datoreffekterna de filmernas kvalité. Vart försvann gatuslagsmåls-råheten när två 200 kilos robotkroppar kolliderar? Vad hände med att använda effekter för att få oss att tro på robotar från framtiden istället för det omvända?

Terminator: Dark Fate är i slutändan en överraskande godkänd film. Den är inte så dålig som den kunde ha varit. Men den är heller inte är så magnifik som filmserien förtjänar.

Terminator: Dark Fate har premiär idag 25/10-2019.

Gästinlägg: Denna text är skriven av Emil Gustafsson Ryderup från den emintenta filmpodcasten Titta dom snackar.

Terminator-serien har varit överraskande svår att blåsa liv i. Efter att man tidigare fått producenter att hosta upp pengar genom pitcher om att “göra samma sak igen” (Terminator 3: Rise of the Machines), “äntligen visa framtidskriget som fansen vill se” (Terminator Salvation) och “nostalgirunka med lätt Marvel-hand” (Terminator: Genisys) så har man här tvingat tillbaka Linda Hamilton som gimmick för få producenter på tåget. Man har också valt att enbart följa upp de två James Cameron-regisserade filmerna i serien och skyffla bort allt som kommit däremellan. Allt är sig dock likt i Terminator-världen. Precis som alltid skickas krigare tillbaka i…

Review Overview

Betyg

60

About Filmfenix

Filmfenix

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.