Symbaroum

Fria Ligan har växt rejält de sista åren och släppt mycket rollspel. De köpte också upp Järnringen och fick på det sättet ännu mer rollspel. Någonstans blir marknaden mättat. Jag gillar många av deras idéer för att de är unika. Men någonstans börjar man närma sig en gräns när jag känner att jag inte riktigt bryr mig. Symbaroum är ett sådant spel.

Så vi får ett lowfantasy miljö med en mörk miljö. Världen är farlig och spelarna är inte mäktiga så det gäller att var smart för att överleva. Men ett problem jag har är att världen och historien inte griper tag i mig. Om jag inte skall bara spela generisk fantasyvärld som i Pathfinder eller Dungeons & Dragons måste världen vara intressant för jag kommer få spendera tid att presentera detta för mina spelare. Tanken är att det är kampen mellan civilisationen och vildmarken. Större delen av kampanjvärlden är en jätteskog där en gång en avancerad uråldrig civilisation styrde men den gick under för länge sedan tog vildmarken över. Spelarna är personer som utforskar denna skog och de skatter som finns gömda där.

Det finns nog potential här men jag kände mig inte inspirerad. Kanske för att det varit lite för mycket mörk farlig fantasy de sista tio åren och den genren börjar kännas lite urvattnad vid det här laget. Det kanske är dålig att bedöma ett spel på bara det men som spelledare skall jag sälja in världen till mina spelare och känner jag inte för den är det svårt.

Huvudtärningen är en D20 som spelarna slår, mer om det senare. Attributen går från 5 till 15, desto högre desto bättre. Slagen som slåss är mot statiska värden som kan modifieras beroende på svårighetsgrad. Strider innehåller två handlingar en rörelse och en attack, som så många andra spel. Men det som gör Symbaroum unikt är att spelarna slår alla slag. Som spelledare slår jag inget utan spelarna gör allt. Om de blir attackerad slår de att försvara sig och så vidare. Ett intressant grepp.

Men känslan över hela spelet är att man har haft tankar och idéer både om världen och reglerna men inte riktigt kunnat sätta ihop allting. Jag tycker att världen som beskrivs är rörig, vissa saker får vi detaljer på men mycket är det bara väldigt breda riktlinjer. I ett spel försöker vara unikt känns det inte bra. Samma sak med reglerna. Man försöker skapa något eget och unik men det känns halvfärdig och luddigt. Här finns ett skelett och du som spelledare kommer att spendera mycket tid att fylla ut om du vill ha en spelbar kampanj.

Fria Ligan har växt rejält de sista åren och släppt mycket rollspel. De köpte också upp Järnringen och fick på det sättet ännu mer rollspel. Någonstans blir marknaden mättat. Jag gillar många av deras idéer för att de är unika. Men någonstans börjar man närma sig en gräns när jag känner att jag inte riktigt bryr mig. Symbaroum är ett sådant spel. Så vi får ett lowfantasy miljö med en mörk miljö. Världen är farlig och spelarna är inte mäktiga så det gäller att var smart för att överleva. Men ett problem jag har är att världen och historien inte…

Review Overview

Betyg

40

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.