SVT och sågklingan – en svensk thriller

SVT klipper i filmer – men de vill absolut inte att någon ska märka det. Läs den smått bisarra historien om censurens smygande återtåg i Sverige – och hur tankehjulen snurrade när någon på SVT tog beslutet att stympa ett snart 50 år gammalt oscarsnominerat verk.

Jag har fortfarande svårigheter att smälta det hela – SVT som på 2010-talet producerade åtminstone två utmärka dokumentärer som utforskade fenomenet med den moralpanik som härjade på 80-talet i Sverige i samband med populärkulturens intåg i de svenska folkhemmen: Siewert och sågklingan (från 2016) samt Censuren en thriller (från 2011).

I den förstnämnda dokumentären (tyvärr nu borttagen från SVT Play) går man närmare på när Siewert Öholm agerade självutnämnd moralkompass för hela svenska folket. I Svar direkt ställdes chefredaktören för tidningen OKEJ, en ung Anders Tengner, till svars när Siewert och ett hundratal arga föräldrar, samhällsdebattörer och andra förståsigpåare angrep honom för allt elände som hårdrocken (och framförallt bandet WASP) ställde till med för Sveriges ungdom (som de såg det).

Upplägget är helt sanslöst – det är mobbings-tv av värsta sort, och minsta tillstymmelse till vanligt sunt förnuft finns inte på kartan. Hundra mot en, löd Siewerts melodi. Skitkastningen avslutas med en absurd religiös dikt av en ung tjej (ett iscensatt scenario, visade det sig) och spektaklet som helhet utgör förstås en riktig tv-klassiker (som med all rätta kom att förfölja Siewert hela livet), men lämnar också en dålig eftersmak i munnen.

Den andra dokumentären, Censuren – en thriller, som utforskar den svenska filmcensuren genom tiderna, finns inte att se på SVT Play överhuvudtaget med motiveringen att den innehåller våldsinslag. Håhå jaja… precis som SVT själva medger är det ju hela väldigt ironiskt. Heder åt det, åtminstone.

Men censuren slutar inte där.  Något så oväntat som filmklassikern Nybyggarna av Jan Troell har fallit offer för SVT:s sågklinga. Som den cineast jag betraktar mig själv som – återvänder jag till detta verk ungefär var tionde år, och blev således positivt överraskad att det fanns att tillgå på SVT Play i serieformat. En finfin möjlighet att ”grinda” igenom rubbet på sin semester och ducka allt vad solbränna heter, tänkte jag.

Konsten att sabotera ett filmspråk

Jag reagerade på att en viktig scen mot filmens slut inte bara var klippt – utan även på att den person som gjort klippningen helt förstört scenens filmspråk, och har således bristfälliga kunskaper om film i överlag.

OBS! Har du inte sett Nybyggarna ännu och planerar på att göra det är en spoilervarning här på sin plats.

Scenen är mycket otäck. Några indianer kliver in i ett ungt nybyggarhem. Vardagslugnet utbyts mycket oväntat till ett regelrätt blodbad när plötsligt indianerna skjuter ned de tre obeväpnade männen. Man får därefter se en indian mörda en gravid kvinna och sedan höja kniven mot hennes mage. Klipp. Starkt surr av flugor på ljudspåret. Kameran zoomar ut på fostret som är spetsat och täckt med flugor. I den här censurerade versionen tar scenen i princip slut när kvinnan upptäcker att männen på gården blir skjutna. Det är en sekvens innan överfallet där kvinnan rensar en höna och plockar ut inälvorna. Detta är förstås en förevändning om vad komma skall, och om kvinnans hemska öde. Genom att stympa scenen blir detta inslag helt ologiskt och förvirrande.

En till del i samma scen saknas. En av männen blir skjuten i halsen och försöker stoppa blodflödet med en handfull fjädrar (som deras barn några minuter innan lekt med). Kontrasten mellan de vita fjädrarna och det röda blodet är  – återigen – ett starkt filmspråk, i synnerhet när fjädrarna var i fokus stunden innan när barnen lekte med dem.

Jag minns starkt denna scen när jag såg den som tonåring och vilken ångest den gav. Istället för att gotta sig i våldet visar Troell på ett väldigt otäckt och konkret sätt konsekvenserna av det. Att man också visar naturens likgiltighet inför det som uppspelas inför våra ögon med att enbart låta flugornas surrande dominera ljudspåret – snarare än att exempelvis ösa på med sentimental musik – förstärker effekten ytterligare, enligt min mening. Nybyggarna bjuder inte på ett meningslöst våldsinslag i mängden. Här finns likväl en mening som ett socialt ansvar i filmhantverket.

Skydd – men för vem?

Det hela är ytterst beklagligt för de som upptäcker filmen/serien för första gången, och lever i den falska förevändningen att filmcensur var något som upphörde i Sverige för ca 20 år sedan. Hela effekten med scenen är ju (i princip) helt berövad med denna klippning. Filmerna som helhet anser jag vara mycket nyanserade av vad gäller skildringen av det tragiska med erövringen av Amerika. De mest oskyldiga är de som råkar värst ut. Märkligt nog fick andra brutala scener vara kvar, till exempel den som skildrar den historiska händelsen i Minnesota där 38 stycken indianer blev massavrättade genom hängning.

Vi talar om ett (nästan) 50 år gammalt hyllat filmverk, som stympats. Det finns ingen information på svenska filminstitutets hemsida att det skulle finnas flera klippningar av filmen. Den som finns är 204 minuter lång. SVT har bekräftat att de genomfört denna censurklippning, och gjorde det år 2011, ca 40 år (!) efter att Nybyggarna hade premiär. Filmen har alltså sänds i oklippt format ända fram till dess, men sedan fattades ett beslut hos någon ansvarig på SVT om att klippa i den.

Anledningen till att SVT klippt bort denna scen är att den bedömts vara för grafisk att sändas på dagtid, meddelar de. Det skulle alltså bryta mot sändningstillståndet för vad som är godkänt att sändas innan klockan 21.00.

Camilla Hagert, presschef på SVT, förklarar:

Varför sänder ni inte filmen/serien efter kl 21.00? Eller sänder den med en varningstext i början som varnar för olämpligt innehåll istället för att klippa i den?
SVT ville bjuda publiken på en efterfrågad svensk klassiker under sommaren. Tyvärr fanns ingen plats i tablån för att sända den efter kl. 21.00.

Har Jan Troell gett sitt godkännande till den censur ni genomfört?
SVT har kontrakt med distributören SF Studios, och precis som i andra kontrakt har vi rätten att redigera i program för att uppfylla åtaganden i relation till vad som anges i vårt sändningstillstånd.

Jag har läst er text om att skydda yngre tittare. Hur gick resonemanget med att klippa denna scen men behålla en annan där indianerna hängs? (Det finns fler otäcka scener som bevarades i er klippning men jag tar den som exempel) Går inte det emot policyn i länken med att skydda barn som tittar?
Det finns fortfarande obehagliga scener kvar i avsnittet, men de redigeringar som genomförts har gjorts i syfte att med så få ingrepp som möjligt ta bort det grövsta av våldet.

Men jag såg ju inte filmen på tv utan på SVT Play, dessutom efter kl 21.00? ”Det som sänds i broadcast är också det som hamnar i SVT Play, vi publicerar inte olika versioner” meddelar Hagert – vilket bekräftar misstanken om att man låter klippta versioner få företräde framför originalversioner.

Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska censur

Hur pass viktigt är det att få se filmverk i dess originalformat? Är mitt gnäll obefogat? Ska filmhistorien – och i detta fallet även den mänskliga historien – få korrigeras, för att det skall passa den stundande tidsandan? Jag har motiverat fallet med Troells Nybyggarna ovan, och SVT meddelar att ”självklart kan vi skriva ett önskemål om att lägga upp den oredigerade versionen på SVT Play” men idag, flera veckor senare, har ingen förändring skett. Man prioriterar det inte, eller vill helt enkelt inte. Klart för mig står dock, att SVT inte alls vill skylta med det man gjort med Nybyggarna.

Jag vill understryka att jag har full förståelse för att man på SVT inte vill utsätta barn för psykologiskt påfrestande våldsinslag, och de program som vänder sig specifikt till barn (som Kalle Ankas julafton eller Pippi Långstrump) är en annan femma. Nybyggarna är dock inget barnprogram, och har också repriserats i dess originalformat löpande i nästan 40 år innan klippningen genomfördes år 2011. Dessutom har svenska filminstitutet tillåtit den från 11 år – också värt att nämnas i sammanhanget anser jag.

Det grundläggande är dock att jag som 38 år gammal anser att SVT inte har den rättighet de åtagit sig att bestämma vad jag ska tillåtas se, när jag vill. Precis som karaktären Karl-Oskar i Nybyggarna behöver jag heller ingen förmyndare. SVT som en gång utforskade problematiken med moralpanik och censur slutade själva som självutnämnda moralkompasser, ovilliga till ändring. Vad blir nästa steg efter detta? Vilket filmverk faller offer härnäst för SVT:s sågklinga?

About Claes Lindman

Claes Lindman
En film- och musikentusiast som strävar efter att vara så kreativ som möjligt. Gillar många filmskapare men kanske i synnerhet Stanley Kubrick, Robert Bresson och Aki Kaurismäki. Väljer vilken dag som helst Jan Svankmajers animationer framför allt tänkbar form av CGI. Är vidare helgalen i Twin Peaks och har en soft spot för skräckfilm i största allmänhet. Bästa filmskurken? Clarence Boddicker i Paul Verhoevens Robocop.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com