Svensson, Svensson – I nöd och lust

Gustav och Lena Svensson står inför sin 30-åriga bröllopsdag, men Lena orkar inte med Gustav längre utan vill att de ska skiljas. Det enda Gustav gör är att titta på sport, vilken sport som helst, och ger inte Lena någon uppmärksamhet alls. Gustav däremot tycker att allt är toppen och tycker inte att de kan ge upp bara en vecka innan sitt jubileum.

Sist Svensson, Svensson gjordes som film var 1997 och innan dess var det en mycket framgångsrik TV-sitcom. Familjen Svensson och deras soffa tog en plats i det svenska folkhemshjärtat. Nu är Gustavs och Lenas äktenskap på fallrepet. Det är främst Lena som vill skiljas och Gustav tycker om det som varit. Lena ogillar att Gustav lägger sjukligt mycket tid på fotboll som visas på TV.

Filmen börjar med en session hos en äktenskapsterapeut som föreslår att de åker iväg på en kärleksweekend och Lena går motvilligt med på förslaget när Gustav lovar att han inte ska prata, tänka eller ens drömma om fotboll på en hel vecka. När de anländer till hotellet stöter Gustav på fotbollslegendaren Tommy Franzén (Peter Dalle) från VM-74 och han gör allt för att inte Lena ska få reda på att han faktiskt talar, tänker och drömmer om fotboll.

”Årets familjekomedi” står det på konvolutet till Svensson, Svensson – I nöd och lust, och det gör mig orolig för efter 81 minuter av svensk familjekomedi har vi sannerligen inte mycket att skratta åt. Blir det inte mer än så här är utbudet magert inom svensk underhållning. Situationskomedi är inte en enkel konst och även om Suzanne Reuter har några förbannat bra och sylvassa repliker räcker det inte för att rädda en hel film. Ambitionen är säkerligen hög, men när tanken vandrar åt Åsa Nisse och Göta Kanal som jämförbara referenser vet jag att den andra Svensson, Svensson-filmen är ute på tunn is. Speciellt också när de vänt på förhållandet att det nu är Lena  som står för blundrarna som annars ligger på Gustav. Det går inte hem hos mig i alla fall.

Redan när jag hörde orden från terapeuten att de skulle åka till ett hotell blev jag orolig. Familjen Svenssons vardagsrum och soffa är en viktig komponent i Svensson, Svensson som koncept. Den symboliserar hur vi själva sitter och muttrar framför TV’n och beklagar oss över hur allt annat borde vara. Här fungerar inte den vintriga småstadsidyllen och hotellet på samma sätt. En annan väldigt viktig komponent är barnen som inte deltar alls i filmen. De är utflugna ur huset och två väldigt viktiga karaktärer har ersatts av Torkel Pettersons lättlurade målare vid namn Lars Runke (jo det skämtas om efternamnet) och Peter Dalle som fotbollsspelaren Franzén. De fyller inte lika bra även om Dalle hjälper upp det nödiga berättandet. Vi får helt enkelt hoppas de återvänder till TV-soffan eller lägger ner innan det blir ännu sämre.

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.