Suspiria (2018)

Suspiria eller Flykten från helvetet som den hette 1977 är Dario Argentos bästa film. Den är fylld av mystik, stark färgsättning och annorlunda filmknep. På det hela taget finns det en stark känsla av det övernaturliga genom hela filmen och istället för att satsa på Giallo och mer renodlad skräck var detta en film som är mer av en övernaturlig thriller. Ens tanke att göra en nyinspelning låter först galen men nu är vi här och jag kan glatt konstatera att Luca Guadagnino har behållit skalet men skapat något alldeles unikt.

Filmen utspelar sig Berlin under hösten 1977. En ung kvinna vid namn Susie kommer till den världsberömda dansskolan Markos i västra Berlin. Hon har jobbat hårt för att ta sig hit och under sin audition hänför hon sina lärare som genast tar in henne då en annan ung elev Patricia har försvunnit ett par dagar tidigare. Men Markos är inte exakt vad som syns på ytan och snart börjar märkliga saker hända under träningarna. För Markos drivs av ett förbund av häxor. Och de letar efter en ung kvinna att vara deras kropp till moder Markos.

Det är modigt att göra en nyinspelning på en så pass unik film som Suspiria men Guadagnino tillsammans med manusförfattaren David Kajganich har gjort något alldeles eget och unikt av filmen. Dels låter de oss veta tidigt att det är häxor som styr skolan och vi får följa deras diskussion hur de skall lyckas få skolan att överleva och se till Markos överlever. De är ett förbund som i flera hundra år lyckas överleva och de ser Susie som den länken de saknat. Samtidigt är det en film där övernaturliga element samsas med en vardag och en ung kvinna som lyckas bryta sig fri från familj och lever ut sin dröm. Guadagnino lägger ut saker steg för steg, varje akt i filmen ökar spänningen och otryggheten som finns.

Här finns också kraften i denna film. När vi når slutet efter strax över två timmar har den obehagliga stämningen sakta men säkert stegras i scen för scen tills vi som tittare sitter och vrider och vänder oss i biofåtöljen. Vi vet att något dåligt kommer att hända men inte vad och hur. Vi vet inte om det goda eller det onda kommer att segra. Och när filmen är slut är det svårt att veta vad det är som vann. Kanske ligger filmen storhet för mig. Att när vi är klara får varje person som sett filmen skapa sig egen version av sanningen. Samtidigt blir det en väldigt polariserande film. Med sina 152 minuter är filmen en timme längre än originalet och många kommer nog inte uppskatta den tunga temat som ligger som ett lock över hela filmen. Eller slutet där Guadagnino går all in. En del har jämfört filmen med den kroppsskräck som Cronenberg är känd för och det finns helt klart likheter.

Det är också en film som har flera tunga teman som moderskap, skuld, ett lands mörka förflutna och användandet av makt som ett verktyg. Samtidigt är det en film med nästan uteslutande kvinnor i de större rollerna och män är något som mest finns som bifigurer som stör och skapar irriterande små problem. Det är modigt och kul att se att vi 2018 har nått den punkten när Hollywod känner att de kan göra en film på det sättet.

Men en sak är säker, Suspiria är inte som någon annan film som du kommer att se på bio i år och bara det gör det värt att våga gå och se den. Guadagnino har gjort en modig film fylld av starka kvinnor och svaga män.

Suspiria eller Flykten från helvetet som den hette 1977 är Dario Argentos bästa film. Den är fylld av mystik, stark färgsättning och annorlunda filmknep. På det hela taget finns det en stark känsla av det övernaturliga genom hela filmen och istället för att satsa på Giallo och mer renodlad skräck var detta en film som är mer av en övernaturlig thriller. Ens tanke att göra en nyinspelning låter först galen men nu är vi här och jag kan glatt konstatera att Luca Guadagnino har behållit skalet men skapat något alldeles unikt. Filmen utspelar sig Berlin under hösten 1977. En ung…

Review Overview

Betyg

90

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.