Surviving Mars: Space Race + ”Gagarin” Update

Det har nu gått ett par månader sen Surviving Mars släpptes, och man ska inte sticka under stolen med att det gjorts en hel del förbättringar sen dess (kan nog bli att jag till och med uppdaterar min tidigare recension när det har gått ett år). Nu har det blivit dags för spelets första expansion, ”Space Race”. Fokuset här ligger i att belysa den drivkraft som kan finnas mellan de olika sponsorerna att vara först, men också bäst, på att kolonisera Mars. I samband med denna expansion så kommer även uppdatering med nya funktioner som går hand i hand med de som tillhör expansionen, så därför kommer vi att ta en titt på några av dessa också.

Först och främst så får vi i expansionen tillgång till två nya sponsorer, nämligen Brasilien och Japan, där den första ska rankas som normalsvår och den sista betydligt tuffare. Men som om detta inte var nog, så får även varje sponsor lite mer personlighet i form av sponsorspecifika byggnader och fordon. Till exempel så ersätts Japans drönare av ”wasp drones”, som flyger och är något snabbare. Brasilies unika byggnad ett ”Rare Metal Refiniery”, som konverterar den spillsten som uppkommer vid annan utvinning till värdefulla metaller som man sen kan exportera tillbaka till Jorden. I uppdateringen så kommer det även nya sponsormål, som är specifika för de olika sponsorerna. Dessa har ersatt den tidigare ”uppdragsutvärderingen”, och kommer med olika belöningar så som bidrag, prefab-byggnader eller raketer. Detta kan göra att man bygger sin koloni på ett specifikt sätt om det är så att man vill åt dessa belöningar snabbt, och de svårare sponsorerna har ofta lite svårare mål att uppnå, där vissa till och med kan ha en tidsbegränsning (till exempel landa de första kolonisterna innan Sol 15).

Den andra stora funktionen, och som ger expansionen sitt namn, är de konkurrerande sponsorerna. Man kan starta varje spel med upp till tre rivaliserande sponsorer, som man antingen kan välja vilka de ska vara eller sätta det till random. Dessa kan man i sin tur se var de befinner sig på den nya planetvyn (som liknar den när man väljer sitt område att landa på). Här kan man få lite information om deras status (hur mycket resurser de har, hur många kolonister de har m.m.) och de senaste händelserna. Man har även här möjlighet att ta kontakt med sponsorerna, till exempel utbyta resurser och teknologier. Men man har också möjlighet att utföra ”cover ops”-uppdrag, där man kan stjäla resurser, rekrytera deras kolonister eller sabotera byggnader för att förhindra dom från att uppnå milstolpar eller expeditioner. På tal om dessa, det är som ni säkert förstår något man tävlar om nu. Milstolparna kommer nu med belöningar i form av forskningspoäng, och är det så att någon av de andra sponsorerna hinner före med någon av dessa (till exempel bygger en kupol först) så går man miste om detta. Man får oftast en notifikation i form av ett ”rykte” att en eller flera sponsorer håller på att uppnå någon milstolpe eller expedition. Expeditionerna är dock något som kommer gratis med den senaste uppdateringen. Dessa dyker upp då och då på planetvyn, och kräver att man skickar en raket från sin koloni med någon specifik ”utrustning”. Detta kan vara ett gäng drönare, en specifik typ av RC Rover eller ett par kolonister av en viss specialisering. Expeditionerna i sin tur kan ge utdelning i form av forskningspoäng, resurser med mera, så de är oftast alltid värt att ge sig efter.

Det har även kommit några till funktioner i uppdateringen som gör spelet lite mer intressant. Man kan nu skicka ”Supply pods”, billiga engångsraketer som endast kan ta lite last, men dom är snabbare än vanliga raketer och har möjlighet att landa under alla förhållanden. En annan, och i mitt tycke mer intressant funktion, är de nya händelserna som kan ske i olika situationer. Till exempel så kan ens Rovers försvinna i en sandstorm, och man får då olika val; vill du skicka ut dina drönare för att leta efter den eller bara vänta tills stormen är slut? Här kan också ens ”Commander Profile” påverka vilka val man kan göra (”Inventor” kanske har specifik lösning på ett tekniskt problem som ingen annan har). Utöver detta har det också tillkommit nya ”intressepunkter”, i form av ”forsknings plats” och ”vistas”, som ökar effektiviteten av forskningsstationer respektive ökar komforten för alla kupoler som har dessa inom sitt område.

Jag skulle vilja påstå att kalla detta en ”expansion” är lite av en överdrift. Funktionerna som tillkommer är inte tillräckligt många och ändrar inte spelet så pass mycket att jag skulle säga att det är en expansion. Med det sagt, så är kostnaden också därefter, och jag tycker fortfarande de är värt pengarna. I mina egna spel så har jag märkt att framförallt möjligheten att kunna byta resurser med de andra sponsorerna har varit väldigt bekväm. Att varje sponsor dessutom har unika byggnader och fordon gör dem mycket roligare att spela. Men de roligaste funktionerna var ändå de som kom gratis med uppdateringen, nämligen expeditioner och ”random events”. Expeditionerna ger ytterligare en möjlighet att få in resurser av olika slag, och händelserna med sina val gör att kolonierna känns mer levande och har mer historia. Vill man ha lite mer motstånd i sitt spelande, och få ut lite mer av de olika sponsorerna så är DLCn värt pengarna. Men om man, precis som jag, bara vill återbesöka spelet efter en tids uppehåll så kan man skippa expansionen och bara hoppa rätt in i spelet; det kommer vara underhållande ändå!

Det har nu gått ett par månader sen Surviving Mars släpptes, och man ska inte sticka under stolen med att det gjorts en hel del förbättringar sen dess (kan nog bli att jag till och med uppdaterar min tidigare recension när det har gått ett år). Nu har det blivit dags för spelets första expansion, "Space Race". Fokuset här ligger i att belysa den drivkraft som kan finnas mellan de olika sponsorerna att vara först, men också bäst, på att kolonisera Mars. I samband med denna expansion så kommer även uppdatering med nya funktioner som går hand i hand med…

Review Overview

Betyg

70

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com