Störst av allt

I ena handen svensk krim, i andra handen produktion av internationell Netflix-klass. Tillsammans med mordmisstänkta Maja leds vi in i en framtid där de främsta svenska dramaproduktioner inte nödvändigtvis är signerade SVT eller klassisk svensk reguljär-tv.

Bland döda kroppar och pölar av blodfår vi första gången träffa tv-seriens huvudkaraktär i fullständigt upplösningstillstånd. Maja, spelad av Hanna Ardéhn, har precis fyllt 18 år och skall snart ta studenten. Hon har precis bevittnat den värsta skolskjutningen i svensk historia. Inom kort har polisen stormat klassrummet hon befinner sig i och tagit med henne till sjukhus för vidare undersökningar. När hennes föräldrar stormar in på sjukhuset hejdas de av polisen som kungör at deras dotter är häktad, misstänkt på sannolika själ för mord, anstiftan till mord och medhjälp till mord.

Störst av alltär baseradpå Malin Persson Giolitos roman med samma namn. Berättelsen tar oss till Djursholm och presenterar oss för en överklassvärld där allt är långtifrån idylliskt. När Sebastian Fagerman (Felix Sandman) dyker upp på sommaren, precis innan, en familjesemester till Frankrike. Sätter han ett förlopp i rullning som skall ta Maja in en nedåtgående spiral där slutdestinationen är kaos, droger, misär och tragedi. 

För Maja representerar Sebastiankärlek och oanade möjligheter. Han får agera portvakt till en värld som många av oss troligtvis aldrig vill eller kommer att lära känna. Det som börjar som en kärleksfull relation växer och kopplas ihop till ett nät av av mer eller mindre dysfunktionella relationer. Majas föräldrar som aldrig skrapar på djupet, vännen Samir (William Spetz) som utsätts för både vardags- och samhällsstrukturell rasism, den bekräftelsesökande pojkvännen Sebastian som aldrig kan uppnå sin fars förväntningar. Listan kan göras lång och mörk men det finns hopp och kärlek bland misären. En tro på allting kan bli bra igen och Majas dedikation till Sebastian som gång på gång blivit övergiven. Vi tittare vet tyvärr tidigt om att hennes hopp och dedikation inte kommer att leda till en lycklig plats. Men är allting verkligen som det verkar? Är Maja den hemska person massmedia porträtterar henne som?

En av de sämre sidorna av Me Too har varit att pressetiska reglerna kring brottsmisstänkta personer har töjts och stundtals suddats ut. Många i den svenska befolkningen tar tidningars ord som sanning, individer döms utan att någon dom har hunnit delas ut. Under tv-seriens första tre avsnitt vet jag inte riktigt vad jag skall tro om Maja. I tillbakablickar får vi lära känna en smart ung kvinna som omges av kärleksfulla vänner och en vänkrets med stor potential för framtiden. Men likt samhällsskikten de alla rör sig inom, är det svårt att ta skrapa sig in under den tunna ytan. Det är först när Maja bryter ner under förhör som vi verkligen får lära känna henne. Hon är trots allt inte bara den tunna ytliga festprisse hon stundtals verkar ha förvandlats till. Efter ”psykbrytet” tas vi med på en resa som är nästintill omöjlig att slita sig ifrån. Mot en kuliss av fantastiska svenska skådespelare får de unga talangerna en scen att glänsa på. Samuel Fröler, Reuben Sallmander, Sven Wollter, Helena Af Sandeberg och Shanti Roney är inte i de som skall vara i det främsta strålkastarljuset. De är snarare ett bevis på kvalité och att Netflix verkligen spänner musklerna när de äntrar den svenska marknaden på vårt eget språk.

Störst av allt är Netflix första svenskproducerade tv-serie och tillika den bästa svenska tv-serien jag någonsin har sett. Regiarbetet av Per-Olav Sørensen och Lisa Farzenah ger mersmak. Tv-seriens unga karaktärer porträtteras närgånget och trovärdigt. Regissörerna har behandlat Malin Persson Giolitos roman med stor vördnad och respekt men samtidigt återberättat dramat på sitt sätt. Den intima, samtida skildringen, avverkar och angriper fler av samhällets tyngre ämnen och ger oss en uppmaning om att tänka till. Skådespelarensemblen, med Hanna Ardéhn i spetsen, glänser och skapar en stor tro på en ny generation av unga svenska skådespelare. Produktionskvalitén överstiger majoriteten SVTs prisbelönta dramasatsningar och håller den höga nivå vi har kommit att vänta oss av tv-serier hos den amerikanska streamingjätten. 

Fotnot: Störst av allt släpps på Netflix den 5/4-2019

I ena handen svensk krim, i andra handen produktion av internationell Netflix-klass. Tillsammans med mordmisstänkta Maja leds vi in i en framtid där de främsta svenska dramaproduktioner inte nödvändigtvis är signerade SVT eller klassisk svensk reguljär-tv. Bland döda kroppar och pölar av blodfår vi första gången träffa tv-seriens huvudkaraktär i fullständigt upplösningstillstånd. Maja, spelad av Hanna Ardéhn, har precis fyllt 18 år och skall snart ta studenten. Hon har precis bevittnat den värsta skolskjutningen i svensk historia. Inom kort har polisen stormat klassrummet hon befinner sig i och tagit med henne till sjukhus för vidare undersökningar. När hennes föräldrar stormar…

Review Overview

Betyg

90

About Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist
En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com