Stellaris: Megacorp + 2.2 ”Le Guin” Update

En framtid där företag har tagit över rollen som statsmakter tidigare höll är något som många gånger syns i sci-fi-sammanhang. Men vad som skulle hända om ett företag får kontroll över en hel civilisation? Detta är något man får möjlighet att utforska i ”Megacorp”, den senaste expansionen till Stellaris. Tillsammans med den senaste patchen som introducerar ”handel” som en ny resurs (och mycket, mycket mer!) så är det dags att ta ett järngrepp runt den galaktiska marknaden!

Om vi ska gå igenom de nya funktionerna som ingår i Megacorp, så är den största definitivt att man nu har möjlighet att välja att spela som ett Mega-företag, ett företag som blivit så stort och inflytelserikt att det tagit över alla funktioner av en civilisation. I spelet är det det då representerat som en ny imperie-typ (i still med Hive Mind), ”Corporate”, med sina unika egenheter och egenskaper. Dessa är i sin tur viktade mot att vara något mindre än andra civilisationer, men med möjlighet att tjäna tjäna väldigt mycket pengar, då främst genom de nya handelsavtalen. Dessa låter ett företag att bygga ”branch offices” på en annan civilisations planeter. Dessa byggnader är separata från värdcivilisationens och generar pengar beroende på hur mycket handel som är kopplat till planeten. De ger också ofta en liten bonus till värdplaneten i form av någon resurs eller ett jobb. Det är dock en variant av Corporate som jag vill nämna, då denna är lite speciell, och det är den med en kriminell bakgrund. Dessa kan nämligen inte ingå i någon federation och kan heller inte ha några handelsavtal med andra civilisationer. Men detta är inget som behövs, då man trots allt kan öppna branch offices på andra civilisationers planeter. Dessa i sin tur tjänar mer pengar beroende på hur mycket kriminalitet det är på planeten (en ny funktion i patch 2.2), och har möjlighet att konstruera byggnader som ökar kriminaliteten på planten. Givetvis finns det andra alternativ, så som möjlighet att gå en mer spirituell väg, där ens troende population bidrar med att öka ens handel.

Andra funktioner som kommer med den nya expansionen är bland annat en utökad galaktisk marknad där man kan, om man så önskar, köpa och sälja population. Givetvis kommer det en del nya ”Acension perks”, där en av dessa, ”Ecumenopolis”, tillåter en att konvertera en planet till en stadsplanet, där hela ytan är täkt av en enda stor stad. På så vis har man husera väldigt mycket mer population på en och samma planet, men man går miste om alla naturresurser som finns på planeten. En annan är ”Xeno-Compatibility”, som gör att olika raser i ens civilisation kan föröka sig med varandra och skapa halvblodsraser av varandra, där de tar en del av förmågorna från båda raser och kombinerar dessa till en helt ny ras. Med detta tillkommer också en mycket högre tillväxt av sin befolkning.

Det kommer även fyra nya Megastructures med expansionen, Matter Decompressor (utvinner mineraler från svarta hål), Mega-Art Installation (som ger en Unity), Interstellar Assembly (ökar immigrationen och attityden från andra civilisationer), och Strategic Coordination Center (som utökar och förbättrar ens militära kapacitet). Tillsammans med de tidigare konstruktionerna från Utopia-expansionen så rundar dessa av ganska väl allt som man skulle vilja ha i senare delen av spelet. Utöver detta så har man även lagt till och uppdaterat civilisationerna som är förkonstruerade, lagt till ny musik och nya achivements.

Precis som med de stora ändringarna som kom i 2.0 patchen i samband med Apocalypse-expansionen så tänkte jag även nu ta och gå igenom de ändringarna som kom med senaste tillhörande patchen. Det är en hel del saker som ändras i denna patchen men främst så ändrar de ordentligt på ett ganska viktigt system i spelet; hur ens planeter och population fungerar.

Man har nu tagit bort det tidigare rutnätsbaserade systemet på planeter, där varje ruta hade plats för en byggnad och en befolkningsenhet. Istället har man nu olika distrikt, där hur många man kan bygga nu bestäms hur stor planeten är. Man kan fortfarande bygga specialbyggnader, men platser för dessa låser man upp ju mer befolkning man har. Både distrikt och byggnader kräver nu inte heller befolkning för att fungera, utan generera istället ”Jobb” som måste fyllas av befolkning. Till exempel så ger forskningscentrumet tre stycken ”forskar”-jobb, som då ger möjlighet för befolkningen att ockupera dessa, och de då i sin tur genererar forskning som används för att få fram nya teknologier.
Det har även tillkommit att man måste ha husrum åt sin befolkning, där befolkning utan hus bidrar till en ökad instabilitet på planeten. På tal om stabilitet, tillsammans med kriminalitet är det en av de nya statusarna som påverkar ens kolonier. Stabilitet påverkar produktiviteten i planeten, där väldigt låg stabilitet kan orsaka att planeten revolterar och lämnar ens civilisation. Hög kriminalitet får man när ens befolkning inte är tillräckligt glad, vilket leder till att det skapas ”Criminal”-jobb, som i sin tur sänker stabiliteten och handelsvärdet på planeten. Även hur befolkningen i sig genereras är lite mer dynamiskt, och ökar eller minskar nu med migrationen till en planet.

Det är en massa mer ändringar, och även om de största ändringarna gäller hur man styr sina planeter så är det en massa andra funktioner som tillkommit. Man får i början av spelet tillgång till den interna marknaden, som sedan konverteras till den galaktiska marknaden när tillräckligt många civilisationer stött på varandra. Där har man möjlighet att köpa och sälja resurser, vars värde då ändras beroende på handeln av dessa ser ut. Man har nu också lagt till något som heter ”Administration Capacity”, som bestämmer hur många planeter, distrikt och liknande man kan ha. Det är något som man gå över (så kallad ”soft cap”), och gör att teknologier och traditioner tar längre tid att forska fram, ledare har en högre driftkostnad med mera. Det finns heller ingen gräns på hur många ledare man kan ha nu mera, utan så länge man har råd att betala dom kan man fortsätta anställa fler ledare. Jag har tagit upp de bitar som jag tycker kändes viktiga, och skulle jag lista allting så skulle jag aldrig bli klar, så jag länkar istället till patch information på Paradox forum där man kan läsa alla detaljer.

Om vi ska nämna vad jag tycker om de olika bitarna, så tycker jag först och främst att själva expansionen är riktigt bra. Det är riktigt roligt att spela som ett jätteföretag och försöka ta och över galaxen genom en ekonomisk dominans. De nya funktionerna som att kunna skapa stadsplaneter och de nya Mega Structures som introduceras är också välkommna.
När det kommer till själva patchen, så kändes den tyvärr lite utstressad. Även om många ändringarna gör väldigt mycket för att göra spelet bättre, så är det många system som inte testades ordentligt, eller faktiskt fungerar sämre. Man kunde bland annat få ”oändligt” med energi via marknaden genom att sälja och köpa en viss resurs i stor volym, och ens resurslager var inte alls anpassade för hur mycket resurser som används i den nya patchen, för att ge exempel på de förstnämnda. Jag tycker också att hur sektorer fungerar i den nya patchen är mycket sämre. Idén är att de ska vara mer kopplade till en konstellation av stjärnsystem, men i realiteten känns de väldigt slumpmässiga. Då hade jag hellre behållit det tidigare systemet där man får skapa sina egna sektorer.

Jag förstår att Paradox ville få ut expansionen och patchen innan julen, men de hade kunnat behöva sitta och puttra ett tag till. Funktionerna i expansionen är annars bra och känns värt pengarna. Det ska också sägas att de släppte en ny patch innan de gick på julledigt som tog hand om de värsta problemen (bland annat de två jag nämnde först), och de har ännu en gång försäkrat oss om att de kommer att fortsätta att arbeta och supportera spelet en lång tid framöver. Med dom orden så är jag övertygad om att Stellaris bara kommer att fortsätta att bli ett bättre och bättre spel.

En framtid där företag har tagit över rollen som statsmakter tidigare höll är något som många gånger syns i sci-fi-sammanhang. Men vad som skulle hända om ett företag får kontroll över en hel civilisation? Detta är något man får möjlighet att utforska i "Megacorp", den senaste expansionen till Stellaris. Tillsammans med den senaste patchen som introducerar "handel" som en ny resurs (och mycket, mycket mer!) så är det dags att ta ett järngrepp runt den galaktiska marknaden! Om vi ska gå igenom de nya funktionerna som ingår i Megacorp, så är den största definitivt att man nu har möjlighet att…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com