Stellaris: Distant Stars

Det var inte speciellt länge sedan som jag recenserade expansion Apocalypse och den stora 2.0 uppdateringen till Stellaris. Har haft riktigt skoj med de nya, omgjorda spelelementen, och möjligheten att verkligen kunna förinta hela planeter med mina Colossus-skepp. Men en sak som många veteraner till spelet har känt, är att de olika ”anomalies” som ens utforskningsskepp kan stöta på, börjar bli ganska tjatiga. Detta speciellt om man kör på en lite större karta, då man kan stöta på samma event flera gånger under samma spel. Med Distant Stars så hoppas nu Paradox komma till rätta med detta, och även lägga till ännu mer rymdunder att komma i kontakt med!

Som sagt så ligger fokuset på utforskandet av galaxen, där man med Distant Star ska få ca 50% fler anomalies och events som man kan stöta på. Värt att nämna är då också att det inte bara gäller saker som ens utforskare kan hitta, utan även händelser som kan ske i redan kartlagda system och koloniserade planeter. En del av dessa är även bara en bit av en längre kedja händelser, något som man kanske inte får se slutet på för än flera (i spelet) år senare. Med detta har man även lagt tre nya ”Leviathan” (som introducerades i DLCn med samma namn), och en hel drös med unika system, som kan vara gjorda som en del av ett event, ha en unik resurs eller bara för att vara ett landmärke. Ett av dessa är till exempel ”The Wound”, ett system som består av en massa svarta hål.

Den sista delen av DLCn är L-klustret, en serie system som ligger utanför den vanliga galaxen. Detta kluster kan man endast komma till genom de nya L-portarna, som är separata från de vanliga rymdportarna som introducerades i 2.0. Dessa är dock låsta från början, och man måste samla ledtrådar genom olika event eller forskning för att öppna upp dom. Vad som sedan väntar en på andra sidan kan dock variera, ibland kan det vara speciella resurser som inte finns i den vanliga galaxen. Andra gånger kan det leda till en mid-game kris, som man måste ta hand om. Det enda som är lite synd är att det för tillfället finns ganska få utfall, men detta har Paradox sagt att de ska lägga resurser på att ge det lite mer variation.

Jag måste säga att det var skoj att få läsa lite nya händelser under spelets gång igen, och även de nya taktiska aspekterna av L-klustret gav variation. Men efter två hela genomspelningar så började jag faktiskt undra igen; hur lång tid tar det innan även dessa events börjar kännas repetitiva? DLCs blåser i alla fall, om än tillfälligt, nytt liv i det annars väl kända ”okända” som är utforskningen i Stellaris, vilket är gott nog för mig.

Det var inte speciellt länge sedan som jag recenserade expansion Apocalypse och den stora 2.0 uppdateringen till Stellaris. Har haft riktigt skoj med de nya, omgjorda spelelementen, och möjligheten att verkligen kunna förinta hela planeter med mina Colossus-skepp. Men en sak som många veteraner till spelet har känt, är att de olika "anomalies" som ens utforskningsskepp kan stöta på, börjar bli ganska tjatiga. Detta speciellt om man kör på en lite större karta, då man kan stöta på samma event flera gånger under samma spel. Med Distant Stars så hoppas nu Paradox komma till rätta med detta, och även lägga…

Review Overview

Betyg

70

About Henrik Grönberg

Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com