Stellaris: Apocalypse + 2.0 ”Cherryh” Update

Stellaris har snabbt börjat bli ett av spelen jag har lagt ner mest timmar på, och även om jag någon gång borde ta mig i kragen och ge Europa Universalis ett försök så är sci-fi-temat något som tilltalar mig mer. Och jag måste säga att det är skönt att veta att det är samma företag som ligger bakom båda spelen, då Paradox verkligen fortsätter att lägga ner tid och kärlek på deras spel även efter releasen. Nu släpper dom sin fjärde expansion till Stellaris med fokus på massförstörelse, och i samband med det tar dom även och uppdaterar spelet på ett riktigt markant sätt.

Om vi tar och börjar med expansionen, som jag nämnde i introduktionen så ligger fokuset på den senare delen av spelet med enorma skepp som verkligen kan påverka hur ett krig går. Först och främst har vi de enorma ”Colossus”-skeppen, utrustade med ett av en handfulla kraftfulla vapen som till exempel har möjlighet att helt och hållet förstöra en planet like Star Wars Deathstar. Eller varför inte en lite mer ”fredlig” variant, och bara låsa in en planet i en ogenomtränglig sköld, som effektivt tar bort planeten ur spel. Därefter har vi de stora ”Titan”-skeppen, som tillsammans med sin aura-plats kan ge fördelar till ens armada eller nackdelar till det motstånd man kan stöta på, utöver den arsenal av vapen som de också är utrustade med. Givetvis får då även Starbases (mer om dessa senare) även vapen att göra motstånd mot dessa i form av stora Ion-cannons.

Men det är inte bara den senare delen av spelet som drar nytta av expansionen. En ny fraktion kommer också i spel, nämligen ”Mauraders”, som kan ses som en kombination av pirater och legosoldater. Från dessa kan man till exempel hyra väldigt bra amiraler för att leda ens flottiljer, eller hela flottor om man så behöver. Man har även möjlighet att muta dom att anfalla en av de andra civilisationerna i spelet, något de då kommer att göra ett tag. De medför även risken att de kan organisera sig under en stark ledare, vilket effektivt förvandlar dom till en aktiv civilisation som börjar attackera närliggande system och expandera. Utöver detta tillkommer det även Unity Ambitions som kraftfulla effekter för din civilisation, samt många nya val man kan göra för hur ens imperium ska styras.

Allt som allt så är Apocalypse en expansion som känns värt pengarna och ger ett redan massivt spel ännu fler sätt att spela på. Men det vore inte en Paradox-expansion utan att dom släpper en gratis uppdatering med nya funktioner till spelet, och denna gången har dom har dom verkligen uppdaterat spelet.

Faktum är att det är så mycket som är uppdaterat att det nästan känns som ett helt nytt spel, och vi kommer bara gå igenom de uppdateringar som jag känner påverkade mest. Till att börja med så har man nu plockat bort de olika valen man kunde göra för sin FTL-transport, och nu existerar bara Hyperlanes som inledande transportsätt. Jumpdrive existerar fortfarande som en av teknologierna man kan forska fram senare i spelet, men som nu medför en kraftig negativ effekt för de skepp som använder den ett tag efteråt. Dock så har Paradox infört möjligheten att transportera sig via naturliga maskhål  eller reparera de nedstängda rymdportarna, förutsatt att man har teknologin, för att snabbt kunna ta sig fram över större distanser. Detta i sin tur medför att det blivit något lättare att försvara sitt territorium, då man kan ha system som agerar flaskhals mot andra civilizationer. En ytterligare effekt som gör det lättare att försvara sitt område är hur ägandet av orådena fungerar i den nya ”Cherryh”-uppdateringen.

Istället för att man som tidigare hade en zon som expanderas ut från dina kolonier eller utposter, så bestäms nu äganderätten av ett system hur vida du kontrollerar en utpost eller en Starbase i systemet. Utposter fungerar ungefär som de gjorde tidigare, men dessa kan nu uppgraderas still Starbases, som nu är  begränsade till en per system jämfört med tidigare att dessa var något som man byggde ovanför sina kolonier. Dessa kan i sin tur uppgraderas med olika byggnader och moduler, så som skeppsvarv för att bygga sina militära skepp (de civila skeppen byggs fortfarande från kolonier). De kan även utrustas med defensiva plattformar, något som inte längre byggs av sina konstruktionsskepp. Det hela innebär också att man måste äga ett system för att kolonisera några av planeterna i systemet.

Hur krig sköts och också fått sig ett rejält lyft. Nu kan man välja att göra anspråk på sina rivalers system, och när man sedan går i krig är det dessa som man har möjlighet att ta över. Dock så kan krig inte längre på hur länge som helst eftersom man infört ”War weariness”, som hela tiden ökar ju längre kriget pågår. När det når 100% för båda sidorna i ett krig så tar kriget slut automatiskt i ett så kallat ”Status quo”, och varje sida får behålla de system som de har lyckats ockupera. Man har även ändrat på hur hanteringen av ens flottor nu fungerar, och man har nu en maxstorlek hur stor varje enskild flotta kan vara utöver sin totala skeppskapacitet. Så nu kan man inte längre samla alla sina skepp i en enda stor flotta, och man får dessutom en anledning till att anställa fler än en amiral. På den markbaserade fronten har det också blivit en del ändringar, och numera blir inte den försvarade sidan helt överkörd i varje planetinvasion. Detta för att det inte existera ett ”försvarsatribut”, utan nu skadar istället planetbombardemanget trupper direkt, eller byggnader och population på planeten. Det finns även en gräns för hur många trupper som kan slåss mot varandra samtidigt, som är baserat på hur stor planeten är.

Det är så mycket mer som har ändrat i spelet; hur forskningen och traditionerna nu påverkas av mängden system och kolonier man har, hur skeppsdesignen ändrats, att system kan ha ”terräng” som påverkar skepp och rymdbaser i dom. Men en av de större ändringarna är att Traditioner och ”Ascension Perks” är nu en del av basspelet och inte längre kräver att man äger Utopia. Givetvis finns det en del DLC-specifika Ascension Perks som fortfarande kräver att man köpt expansionerna i fråga, men i stort är hela systemet nu ”gratis”, vilket ger väldigt mycket för spelet som helhet utan att det tar speciellt mycket från Utopia.

Apocalypse och ”Cherryh”-uppdateringen är något som har gjort Stellaris till ett ännu bättre spel än vad det redan var, och det är verkligen vad man kan kalla en ”2.0”-uppdatering! Jag är så glad över att ha skrivit klart denna recension, för det betyder att jag nu kan fortsätta lägga till fler timmar på detta tidsslukande spel.

Stellaris har snabbt börjat bli ett av spelen jag har lagt ner mest timmar på, och även om jag någon gång borde ta mig i kragen och ge Europa Universalis ett försök så är sci-fi-temat något som tilltalar mig mer. Och jag måste säga att det är skönt att veta att det är samma företag som ligger bakom båda spelen, då Paradox verkligen fortsätter att lägga ner tid och kärlek på deras spel även efter releasen. Nu släpper dom sin fjärde expansion till Stellaris med fokus på massförstörelse, och i samband med det tar dom även och uppdaterar spelet på…

Review Overview

Betyg

90

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com