Stellaris: Ancient Relics

Det kanske verkar lite konstigt att släppa en expansion centrerat runt arkeologi för ett spel där fokuset är att styra ett galaktiskt rike, men det är precis det som Paradox har gjort med sin senaste uppdatering och DLC till Stellaris. Så på med fedoran och ta med piskan, så ska vi se vilka gömda skatter vi kan hitta på andra planeter!

Jag skulle vilja börja med att göra en rättelse, då Ancient Relics inte är en expansion enligt Stellaris-standard, utan ett så kallat ”Story Pack”, vilket inte är fullt lika expansivt som deras ordentliga expansioner ska vara. Men det är också en väldigt bra beskrivning av vad innehållet är för just denna DLCn, då det är väldigt mycket ny story som tillkommer. Vi kan börja med att man får tillgång till två stycken nya ”Precursor quests”, utöver de redan existerande fem. Med detta får man då chans att få reda på vad som hände med Boal, en växtbaserad ”hive-mind”, eller Zroni, som genom att bemästra sina psykiska krafter var först med att ta sig in i den alternativa dimension ”The Shroud”. Dessa, precis som de andra föregångare, är inga civilisationer som är aktiva spelare, utan som existerade långt innan alla andra civilisationer kom till och har sedan länge försvunnit av en eller annan anledning. Som en del av att utforska dessa nya föregångare, så får man även använda sig av en av de andra nya funktionerna i denna DLCn, nämligen arkeologi!

När man flyger runt och utforskar nya planeter så kan man nu stöta på utgrävningsplatser som, till skillnad från de ”ovanligheter” man annars har kunnat hitta, kräver att man spenderar mer tid med att utforska dom då de är i flera faser. Varje fas ger en mer information om vad som hände på just den plats, och när man blivit helt klar så blir man oftast belönad i form av resurser, men även ny teknologi eller ledtrådar till andra utgrävningsplatser. I vissa fall så blir man även belönad med reliker, som också är en nyhet med den här DLCn. Dessa ger en passiva bonusar, men man kan även aktivera dom för att få en temporär mycket kraftfullare effekt. Man kan dessutom få dessa från andra källor, som att besegra en av spelet många rymdjättar. Dessutom tillkommer en ny resurstyp i form av mindre reliker, som man oftast får via utgrävningar och kan spenderas på lite olika vis, till exempel för en temporär boost till forskning. Sist men inte minst så finns det nu en ny planettyp, relikvärldar, som är fyllda med olika möjligheter att utforska (och utnyttja)!

Givetvis så tillkommer det även en medföljande patch även denna gång, men jag har denna gång valt att fokusera endast på innehållet i DLCn, som för mig som en som verkligen tycker om att ”rollspela” mina civilisationer har haft mycket nöje med. Jag tycker det är väldigt roligt att få ta del av fler historier och fantisera ihop hur dessa hör samman i min nuvarande session. Men även om man spelar på ett mer ”jag ska vinna”, så finns det mycket värde i det som Ancient Relics har att erbjuda. Framför allt så ger det en fler möjligheter att få fram resurser och teknologi som kan vara bortom ens räckhåll. De nya stora relikerna är också ett väldigt stort plus, och något som man definitivt vill försöka komma över. Det enda jag ser som en liten miss är att relikerna kan inte byta ägare (förutom med ett undantag), men detta är faktiskt något som Paradox håller på att utforska. Jag känner att det kan vara lite frustrerande då datorspelarna ibland lyckas få tag på alla utgrävningsplatser av vikt, så att man missar dessa.

Precis som jag skrev med Distant Stars så bidrar Ancient Relics, ironiskt nog, med mer liv till galaxen i Stellaris. Det finns mer berättelser att upptäcka, mer mysterier att lösa, och fler saker att göra rent allmänt. Så om ni är precis som jag och gillar att ”rollspela” era civilisationer så kommer ni antagligen finna mycket kuriosa att gotta ner er i med den här DLCn. Ni andra som spelar mest för att vinna, ni kan skaffa det för att få reda på hur man kan utnyttja huvudet av en profet till en religion som en av de fallna imperierna följer.

Det kanske verkar lite konstigt att släppa en expansion centrerat runt arkeologi för ett spel där fokuset är att styra ett galaktiskt rike, men det är precis det som Paradox har gjort med sin senaste uppdatering och DLC till Stellaris. Så på med fedoran och ta med piskan, så ska vi se vilka gömda skatter vi kan hitta på andra planeter! Jag skulle vilja börja med att göra en rättelse, då Ancient Relics inte är en expansion enligt Stellaris-standard, utan ett så kallat "Story Pack", vilket inte är fullt lika expansivt som deras ordentliga expansioner ska vara. Men det är…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.