Steep

Jag har aldrig varit en vintersportkille. Som ung blev jag ibland utkörd i skogen för att ramla runt på långfärdsskidor och enda gången jag fått hjärnskakning var när jag prövade på snowboard. Men jag fixar lite digitala backar och pixligt puder.

Steep utspelar sig i Alperna med en enorm open-world-karta och saknar helt laddningstider! Man tar sig ner för bergen med skidor och snowboard eller erövrar skyarna med wingsuit och fallskärmsflygning. Dropzones och events låser du upp när du levlar upp din åkare, hittar nya platser eller genom att scanna berg och dal med din kikare. När man sedan väljer en dropzone på världskartan förflyttas man direkt till andra sidan berget, helt utan laddningstider, och detsamma gäller när du startar om en line eller challenge. Man kan gå och springa på marken för att ta sig till en bättre plats för att droppa in. Att ta sig fram till fots är onödigt segt, men det går att ta sig upp för alla bergen om du är villig att lägga ner tiden. Du kan även ta dig vart som helst i världen med hjälp av helikopterbiljetter. Man får 10 helikopterturer när man köpt spelet och sen kostar de människopengar.

Spelet har en underlig kontroll som tar tid att vänja sig vid. Att göra trick påminner mig om Skate-serien men känns inte lika responsivt. Mitt största problem med kontrollen på snön är att man måste hoppa lite innan toppen på ett gupp för att få bra fart och distans, och det känns inte naturligt för min arkadiga uppfattning av vintersport. Mitt andra klagomål är att man måste levla upp för att öppna upp alla dropzones, och det innebär därför att du måste köra alla fallskärms och wingsuits challenges. Jag är nu level 18 och känner att jag har kört alla challenges jag orkar med. Du kan såklart använda dina helikopterbiljetter och på så sätt upptäcka challenges på berg där du inte har låst upp dropzones. Och på tal om luftsporten, den är jag inte alls intresserad av. Efter at spelat Just Cause 3 i snart ett år känns Steeps wingsuit och fallskärm frustrerande sega och svåra att kontrollera. Wingsuit kan vara ett bra sätt att hitta nya platser på kartan och kan ge en rush när du flyger nära marken. Fallskärms flygningen var nästan bara tråkig, seg och jag fattar inte alls hur man utnyttjar vindarna för att resa upp för berg.

Steep har mer gemensamt med Skate, denna skamligt bortglömda rullbrädeserie, än vad den har med SSX och Amped. Precis som Skate är det en ganska laid back simulator som ger dig friheten att bara glida ner för bergen och göra nått trick när det passar. Man kan lätt glida ner för ett berg i 10 – 15 minuter om man väljer rätt väg ner för berget. Man kan sätta en spawn point och sedan köra så långt kartan räcker. Och skulle man ramla så är det endast en snabb knapptryckning för att börja om. Vissa berg har mer höga fall och isiga sluttningar medans andra har stup och kantig terräng som lämpar sig bättre till luftsport.

 

Steep har sina problem och lite klassiska tv-spelssjukdomar men i slutändan är det ändå ett fantastiskt tidsfördriv. Fartkänslan när du flyger fram över bergen är oslagbar och det är underbart vackra miljöer och trots att det är snö överallt är det ändå en varierad värld med övergivna OS-byar och Rabbid Rabbits Snowpark. Detta kommer bli mitt glidarspel ett par månader framöver. Och helt enligt Ubisoft-metoden är det ju Steep 2 jag verkligen ser fram emot. Helt utan laddningstider!

Jag har aldrig varit en vintersportkille. Som ung blev jag ibland utkörd i skogen för att ramla runt på långfärdsskidor och enda gången jag fått hjärnskakning var när jag prövade på snowboard. Men jag fixar lite digitala backar och pixligt puder. Steep utspelar sig i Alperna med en enorm open-world-karta och saknar helt laddningstider! Man tar sig ner för bergen med skidor och snowboard eller erövrar skyarna med wingsuit och fallskärmsflygning. Dropzones och events låser du upp när du levlar upp din åkare, hittar nya platser eller genom att scanna berg och dal med din kikare. När man sedan väljer…

Review Overview

Betyg

70

About Sven Nilsson

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.