StarCraft II: Legacy of the Void

starcraft2-legacy-of-the-void-021998 kom ett spel som kom att förändra en hel genre och hur vi spelar dem. Spelet var så klart StarCraft och kom under åren att älskas av miljoner fans. Men folk ville ha en uppföljare och efter 12 år, i juli 2010 fick de äntligen det med StarCraft II: Wings of Liberty. Nu är det dags att avsluta StarCraft II med StarCraft II: Legacy of the Void.

Handlingen är ganska komplicerad och tar vid strax efter förra expansionen Heart of the Swarm, men fokus denna gång ligger på Protoss och deras försök att få tillbaka sin hemvärld samtidigt som ett gammal hot riskerar att förgöra hela galaxen. Det är en historia som är ganska intressant och känns som ett värdig slut till hela StarCraft II även om Protoss historia kanske är den minst intressanta att berätta av de tre. Men det gör inte så mycket när Blizzard i sin vana trogen har skapat en kampanj som både passar de mer causal fans som inte spelat så mycket sedan den senaste expansionen men även de som nött i timmar. Jag hade kul de timmar jag satt med spelet och även om jag inte spelat på ett långt tag var jag snabbt inne i det hela.

För den som inte vill spela kampanjen men inte riktigt törs doppa sina tår i multi-player har Legacy of the Void ett helt nytt co-op läge. Du väljer en hjälte och spelar sedan ett antal unik uppdrag tillsammans med en spelare till. Tyvärr är det lite för få banor för att hålla en längre tid men jag hoppas att Blizzard kommer att fortsätta att utveckla detta läge även i framtiden. Om du vill spela multi-player men inte riktigt litar på din förmåga finns Archon. Då spelar du tillsammans med en mer erfaren spelare som kan visa dig hur du skall spela och vad som skall prioriteras. Det är ett intressant läge där de nyare spelarna kan få en chans att utvecklas. Vilket kan behövas då StarCraft II är väldigt tävlingsinriktat i multi-player och det är lätt att känna sig överväldigad när man spelar. Det har även tillkommit några nya enheter för varje ras och gör att man kan spela på lite annorlunda sätt mot tidigare.starcraft2-legacy-of-the-void-03

StarCraft II: Legacy of the Void har inte många nyheter men varför ändra ett vinnande koncept? För att vara ett spel som kom ut för fem år sedan är det fascinerande hur väl det fortfarande håller och hur underhållande jag tyckte att det var. Det visar bara vilket kvalité det är när Blizzard gör saker och ting. Detta är ett värdigt avslut på en fantastisk spelserie och även om den kanske inte når upp till samma höjder som de tidigare spelen är den väl värd att köpa tycker jag.

1998 kom ett spel som kom att förändra en hel genre och hur vi spelar dem. Spelet var så klart StarCraft och kom under åren att älskas av miljoner fans. Men folk ville ha en uppföljare och efter 12 år, i juli 2010 fick de äntligen det med StarCraft II: Wings of Liberty. Nu är det dags att avsluta StarCraft II med StarCraft II: Legacy of the Void. Handlingen är ganska komplicerad och tar vid strax efter förra expansionen Heart of the Swarm, men fokus denna gång ligger på Protoss och deras försök att få tillbaka sin hemvärld samtidigt som…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.