Star Wars: Squadrons

Har man inte som Star Wars fan någon gång drömt om att få manövrera en TIE-fighter eller en X-Wing i sprakande rymdbatalj? Star Wars: Squadrons ger dig chansen att göra just det.

Visst, man kunde köra olika sorters rymdskepp i Star Wars: Battlefront också, men där låg störst fokus på markstrider. Star Wars: Squadrons har dock fullt fokus på luftstrider. Förutom prologen så utspelar sig spelet ett par år efter Imperiets fall. Emperor Palpatine har störtats, men hans välde i galaxen är ingenting som försvinner på direkten. På ena sidan finns alltså ett decimerat Imperium som gör allt i sin makt för att hålla kvar i galaxen, medan rebellerna, eller New Republic som de heter efter att Palpatine störtades, står på andra sidan.

På tal om sidor så får man i Star Wars: Squadrons uppleva ett äventyr som utspelar sig på båda sidor. Det gör ett lite bättre djup i storyn/kampanjläget då man som spelare få uppleva perspektiv från både den goda och den onda sidan. Här EA givetvis helt rätt, för att bara ha fått spela från New Republics sida (eller Imperiets sida också för den delen) hade varit ett gigantiskt tjänstefel. Det är både kul och intressant att få uppleva just denna tidsperiod (åren efter Battle of Endor) eftersom vi i filmväg bara har fått se fram till Imperiets fall och 30 år senare när The Force Awakens tar vid. Nu finns det givetvis både böcker och serietidningar som utspelar sig under nämnda period, men i rörliga bilder är det ett orört område.

En bit in i prologen upptäcker jag två saker. För det första det riktigt trixigt med kontrollerna till en början, och för det andra så går det riktigt långsamt. Angående kontrollerna så är det som med vilket spel som helst egentligen – efter någon/några timmar så sitter de. Men till en början så är det mycket att hålla koll på: tryck vänster styrkors för att lägga all energin på motorn så att skeppet blir snabbare, tryck upp för att lägga energin på att dina laserkanoner blir starkare, tryck nedåt för att balansera, tryck L1 för att reparera skeppet etc. Det händer mycket, så det är mycket att hålla reda på, men efter ett par timmar så känner man sig som en fullfjädrad rymdpilot och gör det ena snygga dyket på en Star Destroyer efter det andra. Angående att det känns som att det går väldigt långsamt är egentligen en ren jämförelse med när man rattade rymdskepp i Star Wars: Battlefront, för där gick det otroligt fort tills man lärde sig tempot, här är det raka motsatsen. Det tog ett tag innan undertecknad accepterade det långsamma tempot, för striderna utspelar sig trots allt i rymden med ganska långa avstånd, och inte direkt runt en Star Destroyer, eller på ytan till Kamino etc. I filmerna går det undan i dessa rymdbataljer, men med facit i hand hade det varit alldeles för svårt att bemästra i detta spel. Dock hade jag önskat att det gått lite, lite snabbare.

Kampanjläget är på tolv banor och klockar in på runt 10 timmar. Lägg därtill två olika multiplayerlägen. För enbart 399 riksdaler är det ett generöst innehåll, dock så faller det lite grann på ett par andra punkter. Enligt mig är det alltid svårt att göra ett spel där det i en vida känd franchise presenteras helt nya karaktärer som knappt sammankopplas tidigare, kända, karaktärer. I en tidsperiod som är relativt outforskad dessutom. Visst, jag förstår varför. Det är betydligt lättare att skapa sig en helt egen story där nya karaktärer driver händelserna framåt där man som spelare inte har någon aning alls om vilket öde som väntar karaktärerna. Men visst hade det varit mäktigt att göra en attack run mot en Star Destroyer där Grand Moff Tarkin huserade, eller bli jagad av Darth Vader i hans TIE-Fighter Advanced. Karaktärerna i Star Wars: Squadrons blir ganska så platta, tyvärr. Det är en av nackdelarna att välja en outforskad tidsperiod med nya karaktärer.

På det stora hela är Star Wars: Squadrons ett roligt spel som, tack och lov, har den där Star Wars-känslan, även fast karaktärerna är helt nya. Att sitta bakom spakarna till en TIE-Fighter i en ”cockpit-vy” är en mäktig upplevelse. Jag hoppas på framtida DLC där man får delta i tidigare, kända, bataljer som till exempel attacken mot skölden ovanför Scarif i Rogue One, eller bakhållet av Imperiet ovanför Endors skogsmåne, eller varför inte någon blockad ovanför Coruscant. Möjligheterna är stora.

Har man inte som Star Wars fan någon gång drömt om att få manövrera en TIE-fighter eller en X-Wing i sprakande rymdbatalj? Star Wars: Squadrons ger dig chansen att göra just det. Visst, man kunde köra olika sorters rymdskepp i Star Wars: Battlefront också, men där låg störst fokus på markstrider. Star Wars: Squadrons har dock fullt fokus på luftstrider. Förutom prologen så utspelar sig spelet ett par år efter Imperiets fall. Emperor Palpatine har störtats, men hans välde i galaxen är ingenting som försvinner på direkten. På ena sidan finns alltså ett decimerat Imperium som gör allt i sin…

Review Overview

Betyg

70

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.