Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order släpptes oerhört strategiskt bara ett fåtal veckor från att Star Wars: Rise of the Skywalker går upp på biograferna runt om i världen för att kittla våra Star Wars-nerver till den grad att vi alldeles kollriga går och väntar på den avslutande filmen som sätter punkt för familjen Skywalker. Så känns det för egen del i varje fall. Men spelet i sig, är det bra nog att underhålla och hålla Star Wars-suget uppe?

Star Wars Jedi: Fallen Order utspelar sig någonstans mellan Episode III: Revenge of the Sith (2005) och Episode IV: A New Hope (1977), snarare närmare Episode III då känslan är att Emperor Palpatines order 66 fortfarande ligger ganska färskt i minnet. Vi tar kontrollen över Cal, en av väldigt få Jedis som lyckats undkomma order 66 (som bokstavligt talat innebär att döda alla jediriddare) och gömmer sig på ett skrotupplag på planeten Bacca där han arbetar med att skrota skepp från Klonkrigen för imperiets räkning. Efter att ha flytt planeten tillsammans med Cere och Greez, två karaktärer som dyker upp i grevens tid, börjar Cals resa mot det mest väsentliga i dessa mörka tider – bygga upp jediordern.

Spelets story är relativt enkel och ”straight forward”, och det gillar jag skarpt. På sin resa stöter Star Wars-fanet på den ena referensen efter den andra, referenser som borde tilltala både det alldagliga fanet som för de mest inbitna. Jag tillhör den senare gruppen och älskar att läsa om det mesta som dyker upp i spelet. Väldigt ofta kan din följeslagare, roboten BD-1, scanna fiender, omgivningar osv, och denna scanning innebär att information om det som just scannas dyker upp i pausmenyn. Inte för att det är nyskapande på något sätt, men kul likväl.

Spelet i sig är en hybrid mellan Uncharted, Tomb Raider och Dark Souls, och denna mix tar undertecknad emot av skräckblandad förtjusning stundtals. Om jag bryter ner detta lite kort ska jag börja med att säga att jag älskar Uncharted-serien – de är en perfekt mix av äventyr, action och problemlösande. Tomb Raider är ganska snarlikt medan Dark Souls med sin svårighetsgrad aldrig varit särskilt lämpad för undertecknad – jag finner helt enkelt inget nöje i att dö 47 gånger på samma plats innan man lyckas komma vidare. Där har vi alltså Star Wars Jedi: Fallen Order. Ena stunden är det klättrande och hoppande a la Uncharted för att det i nästa stund kommer upp passager där man dör åtskilliga gånger som i Dark Souls (dock är detta spelet väldigt light i jämförelse med Dark Souls). Jag föredrar, klyschigt nog, lagom av alla dessa element, men tyvärr blir det ofta att man får hoppa mellan plattformar i det närmaste hela tiden (känns det som). Första planeten man kommer till efter man flytt Bacca är en sådan planet/bana. Lite dåligt balanserat stundtals, skulle man kunna säga.

Actionsekvenserna är väldigt bra, och så snart man lärt sig att låsa fienden så att kameran hänger med och inte visar någonting helt annat än fienden när du har slängt dig åt sidan så är striderna en stor del av spelets behållning. Slåss mot allehanda varelser, stora som små, är inte kul i längden, men parera laserskott från Stormtroopers och light saber-dueller är riktigt roligt.

Karaktärerna i spelet kommer tyvärr inte bli lika väl ihågkomna som striderna. Cal ser ut som en mer mänsklig version av Fry från Futurama, och det är i detta sammanhanget ingenting positivt. Nog för att jag tyckte Starkiller var ganska så tråkig i The Force Unleashed, men jämfört med Cal ligger han på samma nivå som Han Solo. Det samma gäller tyvärr de flesta av karaktärerna som dyker upp i spelet, med vissa undantag förstås.  

Utformingen på banorna är relativt linjära, men det är fortfarande en hel del saker och hemligheter du inte kommer åt förrän du lärt dig vissa attribut, som exempelvis force push, och då kan du åka tillbaka till planeterna i fråga och fixa dessa saker. Det finns en hel del att låsa upp, vissa grejor mer relevanta än andra. Du kan exempelvis hitta och låsa upp ett gäng olika färger till BD-1, och det är inte fem olika färger utan närmare 20. Samma gäller ponchos/klädnad till Cal. Något som är lite häftigare är att du kan utforma din egen light saber med ett gäng olika föremål, bland annat olika färger på själva strålen. Förutom att hitta kosmetika i olika former kan du även finna gamla minnen som du kan läsa av med hjälp av en egenskap Cal besitter med kraften, och dessa minnen gör att du får en större och mer övergripande förståelse för äventyret i sig och andra saker runt omkring.

Sammantaget är Star Wars Jedi: Fallen Order underhållande från start till mål. Det har sina skavanker, jag själv är inte egentligen förtjust i Dark Souls-flörten, men efter ett gäng timmar köper jag det mer och mer och uppskattar det mer än vad jag på förhand trodde att jag skulle göra. Huvudkaraktärerna är tyvärr ganska tråkiga, men att det ligger i Star Wars canon med sina flörtar hit och dit väger upp det med råge. Dessutom är storyn riktigt intressant och bra hela vägen in i mål. Givet köp för dig som älskar Star Wars.  

Star Wars Jedi: Fallen Order släpptes oerhört strategiskt bara ett fåtal veckor från att Star Wars: Rise of the Skywalker går upp på biograferna runt om i världen för att kittla våra Star Wars-nerver till den grad att vi alldeles kollriga går och väntar på den avslutande filmen som sätter punkt för familjen Skywalker. Så känns det för egen del i varje fall. Men spelet i sig, är det bra nog att underhålla och hålla Star Wars-suget uppe? Star Wars Jedi: Fallen Order utspelar sig någonstans mellan Episode III: Revenge of the Sith (2005) och Episode IV: A New Hope…

Review Overview

Betyg

80

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.