Spelrapport Star Wars Battlefront 2

Jag skrev i det första inlägget att jag inte skulle fokusera på spel med onlinekomponenter men jag hade tre veckors semester i början av januari och Star Wars Battlefront 2 precis släppt en större patch och många skrev om att spelet äntligen var bra. Och eftersom jag hade köpt det en gång i tiden när det kom ut så bestämde jag mig för att stoppa i skiva och spela.

Jag började med att spela kampanjen för jag var nyfiken på den. Många hade klagat på den och jag ville se hur fel eller rätt de hade. Jag förstår kritiken fullt ut. Detta var bland det mest håglösa jag spelat i kampanjväg. En fyra timmars själlös historia som inte bidrar något alls till Star Wars kanon. Och det är så synd för att få spela bad ass kommandosoldater för imperiet mitt under Jedins återkomst är en så bra idé. Att få se saker och ting från den andra sidan. Istället så blir det en kampanj du spelar klart på en kväll som inte tillför något och känns som något som någon lagt dit som en eftertanke.

Som jag vill se mig själv när jag spelar.

Men det var inte därför jag satte i skivan. Det var för Rise of Skywalker update som kom i december. Spelet har genomgått stora förändringar sedan det släpptes i november 2017. Borta är alla mikrotransaktioner, alla hjältar är upplåsta för alla spelare och allting du kan lägga till är kosmetik. Så du slipper längre känna att du måste lägga ut pengar för att kunna levla upp och blir bra. Så jag valde en klass och hoppade in. Och vilken upplevelse! Detta är Star Wars i flerspelare läge som det borde vara. Känsla av att skjuta en blaster finns där. Du och dina medspelare svärmar fram i slag som böljar fram och tillbaka. När som helst kan en hjälte för någon av sida dyka upp och tippa balansen men det känns aldrig som du inte gör något.

En sak som är så frustrerande med CoD är att om du inte är bra så kan det kännas väldigt meningslöst att spela. Du dör och dör utan att kunna bidra till laget. Här tål du lite mer, du kan ha en klass som är mer support och det känns alltid som du fylla en funktion. Även jag som spelar sällan online hade en skaplig K/D och kände att jag hade kul när jag spelade. Få matcher var så ensidig att jag kände att jag inte bidrog med något.

Hur det istället ser ut större delen av tiden.

Och att allting finns upplåst är en av de bättre saker, även jag kunde få springa runt med Luke Skywalker, Kylo Ren och Boba Fett och känna mig riktigt bad ass. Capital Supremacy och Galactic Assault som är capture the flag-varianter var de lägen som hade flest spelare och där hade jag mest kul också. 40 spelare springer runt på två lag och striderna böljar fram och tillbaka.

När jag köpte spelet 2017 så var jag så nedslagen av all kritik att jag valde att inte spela det och det blev istället ståendes. Jag är glad att jag valde att vänta för under ett par veckor hade jag riktigt kul.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.