Spartacus: Gods of the Arena

Glöm allt vad allsång, tv-spel och dokusåpor heter och följ med till en tid då blodiga gladiatorspel betraktades som den främsta formen av underhållning.

I Spartacus: Gods of the Arena förflyttar vi oss bakåt i tiden och följer huset Batiatus förehavanden innan Spartacus blev en av deras berömda gladiatorer. Här får vi istället se hur huset stiger i aktning och erhåller den framträdande plats i arenan som de innehar i Spartacus: Blood and Sand. Deras trumfkort utgörs av den ökände kämpen Gannicus (Dustin Clare), men Batiatus (John Hannah) och hans åldrande far kan inte kan enas om hur en Ludus (gladiatorskola) bör skötas. Han måste därför hitta ett sätt att få sin far ur vägen och kväsa konkurrenterna för att säkra en plats i spelen på den nya arenan som just håller på att uppföras. Men vägen dit är kantad av försåtliga manipulationer, våld, och förräderi, något som emellertid inte hindrar Batiatus och hans hustru Lucretia (Lucy Lawless) i deras strävan efter makt och berömmelse.

Detta är en tv-serie som knappast kommer att omfamnas av känsliga tittare som förfasar sig över nakna kroppar, fula ord och blodiga sammandrabbningar. Jag är absolut inte pryd och välkomnar oftast förekomsten av våld, svordomar eller naket i en tv-serie, men anser samtidigt att det måste göras med rätt balans. I Spartacus: Gods of the Arena tippar dock vågskålen över när man öser på med allsköns profaniteter. Här duggar könsorden så tätt att de förlorar sin slagkraft och sexscenerna osar kraftigt av den mjukporr som brukar gå att finna framåt småtimmarna på vissa tv-kanaler. För hormonstinna tonåringar låter det kanske som ett skänk från ovan, men själv ledsnar jag ganska snabbt. Jag lyfter däremot på hatten åt seriens skapare och det faktum att det inte bara är kvinnornas kroppar som objektifieras. Spartacus: Gods of the Arena bjuder nämligen även på såväl manslemmar som inoljade bringor. Seriens homosexuella relationer behandlas också utan sedvanligt fördömande eller skam, vilket stämmer väl överens med den tidsepok och kultur som berättelsen förlagts till.

Seriens skapare tycks ha en passion för överdramatiserade stridsscener och låter gärna gladiatorerna slåss i slow-motion, ackompanjerade av elgitarrer och rikliga mängder datoranimerat blod. Det är tydligt att man har influerats av den visuella stilen i Zack Snyders 300, men det som fungerade i en långfilm för sex år sedan blir ganska tröttsamt i tv-serieform. Jag konstaterar därför snabbt att seriens styrka inte sitter i dess stiliserade actionsekvenser, utan snarare återfinns i det politiska rävspel som huset Batiatus och dess konkurrenter ägnar sig åt. Det är lätt att dra paralleller till Rome, även om Spartacus: Gods of the Arena tveklöst hamnar i skuggan av HBOs påkostade serie. Ambitionerna finns där, men slarvas dessvärre bort bland blodstänk och guppande bröst varpå Spartacus: Gods of the Arena får nöja sig med att vara en tv-serie som underhåller för stunden, utan att lämna några bestående intryck.

Skådespeleriet är det inget större fel på och det är kul att se Lucy Lawless i en roll som ligger långt från den ylande amazonen i Xena: Warrior Princess. John Hannah har fått många lovord för sitt porträtt av Batiatus, men själv är jag inte lika övertygad. Sättet med vilket han levererar sina repliker känns inte naturligt och bidrar ofta till en högtravande och teatralisk känsla som inte passar in. I övrigt så finner vi en uppsjö av olika karaktärer att hålla reda på, och alla har givits egna personligheter. Men de jag verkligen bryr mig om är lätträknade, vilket beror att serien är befolkad av osympatiska karaktärer där nästan alla har ljugit, mördat eller bedrivit otukt.

Avslutningsvis vill jag utfärda en spoliervarning. Spartacus: Gods of the Arena avslöjar nämligen, helt ogenerat, det öde som några av de mer framträdande karaktärerna går till mötes i Spartacus: Blood and Sand.

About Alexander Bing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.