SoulCalibur VI

 

För snart ett år sedan avslöjade Namco för första gången att ett nytt SoulCalibur var på väg. Detta var ovanligt eftersom samma företag ofta väntar till elfte timmen innan de öppnar ridån för sina senaste projekt, men för mig var det ett av de första spelen som fick mig att utropa “sålt!” redan dag ett på mycket länge. 

SoulCalibur som spelserie har hängt med sedan mitten av nittiotalet och har alltid representerat hög kvalitet, en mer strategisk vapenkamp och ett rejält innehåll även för den ensamme spelaren. Och även under genrens mörkaste år lyste SoulCalibur upp tillvaron för fans över hela världen. Nu under 2018 är det dags för serien att komma tillbaka, men nu med mer konkurrens än någonsin. Varför välja SoulCalibur 6 framför Namcos egna Tekken 7, veteranen Capcoms Street Fighter 5 eller myriaden av spel utvecklade av genrens nya okrönta tronarvinge Arc System Works?

Förutom att det inte finns så många spel som låter dig utöva kampsport med alla möjliga vapen (svärd, yxor, spjut och annat) så kan du börja tala om vad spelet levererar i ren kvalitét. Grafiken är verkligen strålande och det beror til stor del vilken PS4 du spelar på. Upplösningen varierar mellan 900p om du har en vanlig PS4, men med en PS4 Pro bjuder på upplösning i 1080p samtidigt som bägge versionerna flyter konsekvent med silkesmjuka 60FPS oavsett vilken maskin du använder – och i den här genren är det en av de viktigaste ingredienserna. Karaktärerna är väldesignade med små detaljer i sina kläder, hår och rustning. Du kan till exempel hitta en referens till Pacman i Talims smycken om du tittar noga eller stirra flera mil in i spelets vackra bakgrunder. Musiken är pampig orkestermusik som passar till fantasy- och medeltidstemat. Du kommer höra violiner, trummor, flöjter som höjer pulsen medan du fäktas mot riddare, samurajer, ninjor och övernaturliga väsen.

När det gäller vilka karaktärer som återkommer så får vi se de flesta av huvudpersonerna från tidigare spel. Veteraner som Taki, Zasalamel och Sophitia satt på bänken i förra spelet men har nu kommit tillbaka. De självklara valen som Nightmare från utveckling-teamets logotyp, den omåttligt populära Ivy Valentine med svärdpiskan och den knasiga, blinde och nästan omänskligt viga Voldo är såklart med i bilden. Det är dock lite dåligt med nya karaktärer. Vi har egentligen bara den dansk-norske riddaren Grøh och ytterligare en självutnämnd messias i Azwel. I spelets första DLC hittar vi Tira som visserligen blivit en relativt sen fan-favorit, tack vare sitt unika ringvapen och förmåga att förändra sina attacker genom att byta temperament, men hon har egentligen inte missat några spel sedan hon introducerades för tio år sedan.

Sophitia Alexandra kommer äntligen tillbaka för att plocka upp bollen som hennes barn tappade. Hon använder både svärd och sköld och fungerar lite som spelets standardkaraktär – rakt på sak men teknisk.

Då är det för väl att vi åtminstone har får gästkaraktären Geralt från the legendariska spelserien The Witcher gratis, och 2B (huvudpersonen från kultspelet Nier: Automata) som kommer senare för de med ett säsongspass. I övrigt ser ensemblen mest ut som återförening av de från SoulCalibur 2 och 3. Fast det är tydligen just det som spelet är – en återberättelse av handlingen från de första delarna av serien. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att Project Soul har försökt avsluta berättelsen vid hela två tillfällen och dessutom målade in sig i ett hörn efter att det förra spelet fullständigt spårade ur mot slutet. Så istället har de spelat på säkra kort och försökt utveckla en historia som de känner sig bekväma med. Personligen tycker jag att detta faller pladask på ansiktet, särskilt eftersom berättartekniken de förlitar sig på är stillbilder och massor med text. Genren är inte precis känd för episka verk när det kommer till berättande, men de brukar åtminstone kompensera med riktigt snygga filmsekvenser. Så är inte fallet här.

Men även om detta kan vara bra att ha i åtanke är jag inte besviken på spelet. Jag har nämligen aldrig gillat handlingen i SoulCalibur särskilt mycket. Den gör sitt jobb och jag säger inte att du har fel om du verkligen intresserad av mytologin som Project Soul väver genom serien. Men vad jag själv gillar är karaktärerna, finessen i spelsystemet och att det alltid finns så otroligt mycket att göra – även om du inte spelar med kompisar eller online. Förutom de vanliga alternativen Arcade, Versus, Practice och Online finns det ytterligare alternativ som erbjuder många timmar av nöje beroende på vad du är intresserad av. Är du en av dem som faktiskt uppskattar handlingen i SoulCalibur kan du spela Soul Chronicle och få en mer detaljerad berättelse där du följer en av karaktärerna som du själv väljer. Du kan spela Libra of Soul där du skapar en egen karaktär och ger dig ut på äventyr i spelets värld, interagerar med de andra huvudpersonerna och köper nya vapen. Eller så kan du skapa dina egna kreationer i Create-A-Soul.

Create-A-Soul är ett av de mest robusta officiella verktygen till att skapa dina egna karaktären som finns i spelvärlden just nu. Karaktärerna är skapade av mina vänner Alice Landis @MarrowOchi på twitter (översta raden) och Jerrod Branson @j8slim på Youtube (undre raden) för att hjälpa mig hitta unikt bildmaterial till denna recensionen.

Om du spelar online får du dock vara din vakt. Create-A-Soul är nämligen ett tveeggat svärd – har du otur får du möta ett regnbågsfärgat moln eller en gigantisk kub som någon skapat för att du knappt ska kunna kan se attacker som kommer på grund av alla objekt som de klistrat fast på karaktärens lemmar. Har du tur får du dock se riktigt kreativa verk! Det finns spelare som återskapat karaktärer från Dark Souls, Street Fighter, sin favoritfilm eller till och med Super Mario. Om du däremot spelar vanliga matcher med kompisar eller kanske på en turnering kommer du dock hitta stället där SoulCalibur 6 skiner som starkast.

Precis som vanligt lyckas spelet hitta en balans mellan att vara väldigt lätt att lära sig men mycket svårt att bemästra. Du har fyra knappar – vertikal attack, horisontell attack, spark och block. Du kan även röra dig fritt i åtta riktningar. Och spelar du på en grundläggande nivå kan en strategi se ut så här – vertikala attacker är snabba och dominerande men förlorar mot någon som rör sig i sidled. Horisontella attacker slår folk som rör sig i sidled men är ofta för långsamma för att vinna över andra attacker. Sparkattacker ligger någonstans mittemellan. Ovanpå detta finns det höga attacker som går att ducka under, låga attacker som du kan hoppa över, kast som vinner över block och så vidare. Till en början kan denna sten-sax-påse dans tillfredsställa nybörjare. Det känns rättvist, strategiskt och ändå lätt att komma in i. Men ju mer du spelar desto mer kommer du att hitta. Du kan vinna genom att helt enkelt slå motståndaren ur ringen och kanske göra det till en strategi. Du kan så kallat räkna “frames” för att vinna med ren matematik och kombinationer som du övat in i förväg.

För de med säsongspasset så finns spelets Harley Quinn – den onda men charmiga karaktären Tira som slåss med en kombination av dans och ett attackmönster som knappt hennes användare kan förutse helt.

Eller så kan du använda en del av den nya spelmekaniken. Reversal Edge är en ny attack som alla kan använda för att stoppa momentum från aggressiva motståndare i utbyte mot en riskabel gissning. Eller kan du satsa på en Lethal Hit, som är ytterligare en nyhet som belönar strategiska läsningar av motståndarens attackmönster och ger en attack en rejäl dos extra av oomph – men bara under specifika omständigheter. Få saker är så tillfredsställande som att planera en öppning, gillra fällan, se motståndaren falla i den och hur de bildligt talat exploderar upp i luften när du klipper till dem med en välplacerad Lethal Hit. Om du gillar idén av taktisk kampsport med närstridsvapen, vill ha ett spel i genren med lite långsammare tempo, kortare kombinationer och mer finess, eller redan är ett fan av SoulCalibur är spelet ett säkert köp. Om du dessutom älskar spel som låter dig skapa dina egna galna karaktärer eller spel som ger dig rejält med extramaterial att låsa upp, och saker att göra är SoulCalibur 6 ett ännu mer självklart val.

Det må vara så att SoulCalibur 6 bara försöker återspegla sina glansdagar (både i karaktärensemblen, handlingen och spelsystemet) men när glansdagarna erbjöd några av de bästa spelen i hela genren – kan det bara bli bra. Att dessutom kunna spela som Geralt och 2B är dessutom värt åtminstone en halv extra poäng.

Kombinationer i SoulCalibur 6 är generellt kortare än i Tekken…

… men med rätt resurser och en ordentlig öppning så kan de göra ordentligt med skada ändå!

Båda dessa videos är gjorda av min vän Jerrod Branson  @J8slim på Youtube som generöst donerade idéer till vettiga kombinationer till den här recensionen.

Skribent: Mika Leth

  För snart ett år sedan avslöjade Namco för första gången att ett nytt SoulCalibur var på väg. Detta var ovanligt eftersom samma företag ofta väntar till elfte timmen innan de öppnar ridån för sina senaste projekt, men för mig var det ett av de första spelen som fick mig att utropa “sålt!” redan dag ett på mycket länge.  SoulCalibur som spelserie har hängt med sedan mitten av nittiotalet och har alltid representerat hög kvalitet, en mer strategisk vapenkamp och ett rejält innehåll även för den ensamme spelaren. Och även under genrens mörkaste år lyste SoulCalibur upp tillvaron för fans…

Review Overview

Betyg

90

About Nathalie Leth

Nathalie Leth
Även om inget tycks kunna rubba hennes favoritfilm Definitely, Maybe från första platsen så är jakten ständigt igång efter nya filmupplevelser. Varesig det rör sig om en prasslig chipspåse och häftig thriller eller tio kilo choklad med det senaste romantiska dramat så kan man räkna med att Nathalie redan är på plats. Om filmen dessutom är gjord av Denis Villeneuve eller har Jake Gyllenhaal i någon av rollerna så finns det inget väder som stoppar henne från att se detta på bioduken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com