Sommardåd

– I think you should fuck yourself!

– My dear boy, don’t you see? We are fucking each other.

apt04

Todd Bowden går sista året på high school och är skolans stjärnelev. Han blir intresserad av andra världskriget och förintelsen och läser allt han kan komma över i ämnet. Av en slump känner han under en bussresa igen ett ansikte från en av böckerna han läst. Det är den efterlyste nazistförbrytaren Kurt Dussander och Todd ser sin chans att lära sig de mer groteska detaljerna om förintelsen som de inte pratar om i skolan. Dussander vill givetvis inte erkänna vem han är och Todd startar ett sadistiskt utpressardrama som ska få allvarliga konsekvenser för båda två.

apt01

Sommardåd är första filmen som Bryan Singer använder sig av andra världskriget som dramatisk språngbräda. Förintelsen återkom redan i X-Men och hans förra film Valkyria handlade i högsta grad om andra världskriget. Det finns även en önskan att slita gardinerna från småstadens fönster och blotta odjuren inuti husen i Sommardåd. Detta gjorde även Singer redan i debuten Public Access. Men framförallt är Sommardåd en liten film som lyckas fängsla utan det stora specialeffektsmaskineriet som funnits i alla hans senare filmer och utan stora överraskningar som den i The Usual Suspects. Även om dramat och karaktärerna haft stor plats i Singers superhjältefilmer hade jag önskat att han skulle göra mindre bombastiska filmer i stil med Sommardåd ibland.

apt02

I Sommardåd behövs inte vapen och våld för att skapa spänning. Det räcker med vassa tungor för att både Bowden och Dussander ska fastna i ett nät av lögner och misstänksamhet där det gäller att vara steget före den andra. Ian McKellen är lysande som den alkoholiserade gamla nazisten och precis så motbjudande och charmig som man vill att en antagonist ska vara. För Dussander får samtalen med Todd en motsatt terapeutisk verkan och hans sadism kommer upp till ytan igen. Todd (Brad Renfro, som även hann medverka i bland annat Ghost World innan han dog vid 25 års ålder 2008) blir allt obehagligare under filmens gång när han förlorar sig själv i det ondskefulle spelet.

apt03

Sommardåd är baserad på en långnovell av Stephen King som publicerades i Different Seasons (Sommardåd och Vinterverk i Sverige) där även berättelserna som skulle bli den fantastiska Stand By Me och den älskade Nyckeln till frihet (Shawshank Redemption) fanns med. Ramberättelsen i filmatiseringen är givetvis likadan som den i novellen, men i förlagan spårar det hela ur i våld. Där är Todd bara 13 år när han söker upp Dussander och den utspelar sig under en längre tidsperiod. Todd blir så påverkad av Dussanders anekdoter att han fantiserar om tortyr och förnedring när han onanerar och börjar mörda hemlösa alkoholister. Detta är helt bortplockat i Bryan Singers film som i stället fokuserar helt på det psykologiska spelet. De gångerna som filmen blir våldsam finns det en logik som sträcker sig utanför de psykopatiska ramarna och snarare grundar sig i egoism. Det våldsamma slutet i boken ter sig som en nödlösning jämfört med det i filmen som på ett betydligt elegantare sätt visar vad Todd lärt sig under lektionerna hos Dussander.

apt05

Om du inte sett Sommardåd tidigare är det hög tid att du gör det. Tillsammans med The Usual Suspects och X-Men 2 är det Bryan Singers bästa film. Spänning, ondska och en fantastisk McKellen.

- I think you should fuck yourself! - My dear boy, don't you see? We are fucking each other. Todd Bowden går sista året på high school och är skolans stjärnelev. Han blir intresserad av andra världskriget och förintelsen och läser allt han kan komma över i ämnet. Av en slump känner han under en bussresa igen ett ansikte från en av böckerna han läst. Det är den efterlyste nazistförbrytaren Kurt Dussander och Todd ser sin chans att lära sig de mer groteska detaljerna om förintelsen som de inte pratar om i skolan. Dussander vill givetvis inte erkänna vem han…

Review Overview

Betyg

80

About Mattias Berg

Mattias Berg
Tittar gärna på filmer från barndomens 80-tal och äldre filmer jag missat. Föredrar drama och prettofilm framför action. Ser storfilmer och försöker förstå samtiden, men misslyckas för det mesta. Favoritregissörer: Lars von Trier, Michael Haneke, P.T. Anderson m. fl. Älskar även Star Wars.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.