Sniper: Ghost Warrior 2

First person shooter och modern krigföring är det nya svarta. Spel som Call of Duty och Battlefield säljer som smör i solsken och alla vill ha en bit av kakan. För ett par år sedan kom Sniper: Ghost Warrior. Bra koncept, dåligt utförande kan man summera det hela med. City Interactive är tillbaka med en uppföljare som lovar att ha komma med flera förbättringar. Men håller spelet?

sniper_ghost_warrior_03

Spelet tar sin början i Filipinerna där Cole Anderson (det är du) och Diaz (det är din spotter) befinner sig för att hitta kemiska vapen som kommit på villovägar. Ryktet säger att en rysk vapenhandlare vid namn Merinov är på plats för att ombesörja allt. Anderson har en historia med Merinov och vill mer än gärna se honom död. Men saker och ting är sällan så enkelt.

Sniper: Ghost Warrior 2 gör sitt bästa för att särskilja sig från andra spel. Här dör du efter att ha fått ett par kulor i dig och där du skjuter någon måste du ta hänsyn till saker och ting som jordens gravitation, vindriktning och att hålla andan för att minska bröstmusklernas rörelser. Detta är en spel där du ålar fram i buskarna 3 meter från fienden och undviker att döda dem snarare än att rusa fram med dragna vapen som i så många andra shooters idag. Nej, Sniper: Ghost Warrior 2 premierar den spelare som har tid och tålamod att smyga runt och vänta till rätt ögonblick innan man tar ut en fiende. I klassiskt manér handlar det mer här om att se fiendens rörelsemönster och skjuta vid rätt tillfälle än att ösa på. Och sådant uppskattas.sniper_ghost_warrior_02

Spelet har samma grafikmotor som Crysis 3 och det märks till viss del, jag var förvånad över hur ett spel som detta faktiskt kunde se så bra ut. Handlingen är så ostigt som man kan förvänta sig av en shooter idag och det är många hårda män som säger tuffa saker och käkar taggtråd till frukost. Ett välkommet avbrott är när vi beger oss till Sarajevo under 90-talet för att lära oss bakgrundshistorien till Merinov och Anderson. Dialogen skall vi dock inte prata om, det är samma slumpgenerator som gjorde dialogen till Cannons alla filmer på 80-talet som man dammat av.

Bandesignen är funktionell. Den leder dig oftast rakt fram men titt som tätt ger den små valmöjligheter att lösa problem på det sätt som du känner passar bäst. Det är på inget sätt någon banbrytande men för att vara denna typ av spel fungerar det väl. Som jag var inne på tidigare handlar spelet mycket om att känna igen fiendemönster och välja rätt läge och tillfälle att skjuta. I många fall talar din kollega om för dig vem du skall ta ut först men emellanåt så får du göra egna val. I slutändan kan det dock bli lite tradigt av framförallt två anledningar. För det första finns det bara tre uppdrag att spela, variationen i miljöerna är väldigt liten. För det andra och så gör du samma sak om och om igen. Hur kul det än är att skjuta folk på avstånd blir det lite segt att göra det hela tiden. Om man vill kan man göra spelet lite svårare och mer oförutsägbart genom att spela på högsta svårighetsgraden. Då har du inga visuella hjälpmedel utan måste helt och hållet förlita dig på din egen kunskap och sikta rätt. Spelet blir betydligt nervigare när du ligger i en buske utan en röd prick som talar om var skottet kommer att träffa.sniper_ghost_warrior_04

När Sniper: Ghost Warrior 2 är som bäst är när du smyger runt i grottor och försöker undvika fiendepatruller för att hitta ditt gevär igen, eller när du ligger på en klippavsats och skjuter fiender en kilometer bort samtidigt som regnet öser ner och vinden piskar. Det finns ett flerspelarläge också men det är riktigt uselt och inget som någon kommer lägga ner tid på.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.