Slutet på Hollywood som stormakt inom industrin?

I eftertexterna av Mulan så tackar Disney de kinesiska myndigheterna. Samma myndigheter som systematiskt skickar muslimer till omskolningsläger och övervakar sitt folk. Samma regim som har en enpartistat och ett Centralt propagandadepartementet vars syfte är att se till att premiera att Kinas historia berättas väl. Och det blir inte bättre av att Disney valde att spela in filmen i Xinjiang, just den provins är omskolningslägren finns.

Hur kommer det sig att världen största filmbolag svansar runt så mycket för en stor diktatur? Pengar så klart. Kina är numera världens största marknad och skall de miljardfilmer som produceras gå bra måste filmerna slå i Kina. Men för att ens få spela där måste de passera nålsögat som är centrala propagandadepartementet. Och fler och fler bolag gör vad som krävs för att locka den kinesiska publiken. Därför vi ser scener som utspelar sig i Kina i Marvel-filmer och Transformers som exempel.

Detta är så klart också kopplat till filmernas budget. Ända sedan födelsen av den moderna blockbustern med Hajen 1975 har filmernas budget ökat och ökat. Under 2010-talet har det blivit ännu tydligare där bolagen numera livnär sig på stora franchisefilmer som kostar multum och drar in mer. Men samtidigt har USA som bioland gått tillbaka. Folk dras inte lika mycket till biograferna och i Europa konkurrerar man mycket med den inhemska filmindustrin som är stark i många länder. Och Kina är trots allt världens största land med en ny medelklass som älskar att gå på bio. Det finns paralleller med USA på 50-talet som hade en boom efter andra världskriget och skapade en ny medelklass som ville ha enkel lättsmält underhållning på bio. Samma fenomen ser vi i Kina.

Och eftersom pengar inte luktar så böjer sig Hollywood till Kinas krav för att komma in på marknaden. Dr Strange undvek att ha en tibetansk karaktär och satt istället dit en vit kvinna i den rollen, för att inte väcka Kinas vrede. Tarantino vägrade klippa om Once upon a time in Hollywood där Kina klagade på hur Bruce Lee porträtterades och filmen kom inte ut på bio där. Detta är i och för sig inget nytt. Länge så tog bolagen emot pengar av den amerikanska militären för att framställa dem i ett positivt ljus och på så sätt värva en ny generation av soldater.

Men i sin iver att tjäna pengar verkar bolagen vara villiga att sudda ut det som Hollywood en gång stod för och lockade folk biograferna. Drömmar. Numera är det bara hård kalla stålar på kontot som räknas och allteftersom USA tappar sin dominans inom populärkultur och media kan vi fundera på vad vi ser nu är slutet på Hollywood som stormakt inom filmindustrin. Om det kommer vara så att inom 15-20 år kommer kinesiska bolag med den kinesiska staten som finansiär att ta över?

Kanske inte helt troligt men det som vi idag ser som ”amerikanska” bolag med filmer för en dominerande västerländsk publik tror jag sakta men säkert att försvinna för att bli inom 20 år ännu mer centrerat kring Kina och Sydostasien. Då kanske det inte längre höjs förvånade röster när Disney låter en regimvän som hyllar Hong Kong-polisen spela huvudroll i deras nästa blockbuster.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.