Skräcksöndag: Recension av Us ”En av de bästa skräckfilmer jag sett”

Us är en skräckfilm från 2019, regisserad av Jordan Peele. I rollerna ser vi Lupita Nyong’o, Winston Duke och Elizabeth Moss.

Lupita Nyong’o i Us (2019)

Som barn hade Adelaide Wilson (Lupita Nyong’o ) en obehaglig upplevelse i ett spegelhus som satte spår som än idag visar sig. När hon, hennes man Gabe och deras två barn besöker hennes föräldrars hus i närheten av spegelhuset väcks gamla minnen till liv, och snart börjar ett obehag infinna sig. Är det verkligen bara minnen som spökar eller de i fara på riktigt? När en mystisk familj dyker upp på deras tomt mitt i natten får hon snabbt avgöra vilket av alternativen som stämmer…

Fyra mystiska personer dyker upp mitt i natten hos familjen Wilsonsen blörjar helvetet

Jag har inte kunnat undgå att höra om Jordan Peeles film Us sen den hade premiär i mars tidigare i år. Den har lovordats av såväl kritiker som fans världen över, och därmed är det med spänning jag sätter in skivan i spelaren.

Det är när Adelaide är en ung flicka som allt tar sin början i spegelhuset

Jag blir inte besviken. Det börjar vackert och välspelat, med samma melankoliskt obehagliga ton som berättar att det bådar riktigt illa; en ton som vi kände i Get Out och som börjar bli Jordan Peeles signum. Det fortsätter välspelat: Lupita Nyong’o ( som Adelaide och identiska Red), Winston Duke (spelar fadern Gabe samt hårda Abraham), Shahadi Wright Joseph (spelar dottern Zora och ständigt leende Umbrae) och Evan Alex (som sonen Jason och pyromantiken Pluto) är alla otroligt duktiga.
Us fortsätter även vara vacker att vila ögonen på men blir snabbt även betydligt mer brutalt. Vad som började som en semester i morföräldrarnas gamla hus slutar i en tortyrliknande katt-och rätta-lek där moral tillslut inte spelar någon roll.

Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex och Lupita Nyong’o i Us

Är den verkligen läskig som alla säger då, kanske ni frågar er nu. Svaret är faktiskt ja. Us är en riktigt obehaglig film och jag, som är van vid att se skräckfilmer ensam mitt i natten utan att beröras märkbart, finner mig själv tittandes över axeln resten av kvällen. Us lämnar tittaren med en krypande känsla som inte riktigt går att skaka av sig: kanske är det för att den är så välgjord, kanske är det för att dess historia ändå är realistisk på något sätt. Åtminstone blir den det i en så pass bra film.

Lupita Nyong’o är fantastisk i Us

Us är en av de bästa skräckfilmer jag sett, och även en av de bättre filmer. Jag sitter förtrollad från början till slut av händelseförloppet som är så iskallt att det stundtals blir humoristiskt. Det finns twistar, det finns psykologisk skräck och det finns tankeställare: helt enkelt allt som en riktigt bra skräckfilm ska ha. Lägg på fantastiska skådespelar insatser, felfri regi och manus, samt vacker scenografi så har du en första pris vinnare i åtminstone mina ögon. Jag rekommenderar den starkt – för de som vågar låtar Jordan Peele leka med ert sinne.

Alla bilder är tagna från
IMDb.com.

Us är en skräckfilm från 2019, regisserad av Jordan Peele. I rollerna ser vi Lupita Nyong'o, Winston Duke och Elizabeth Moss. Lupita Nyong'o i Us (2019) Som barn hade Adelaide Wilson (Lupita Nyong'o ) en obehaglig upplevelse i ett spegelhus som satte spår som än idag visar sig. När hon, hennes man Gabe och deras två barn besöker hennes föräldrars hus i närheten av spegelhuset väcks gamla minnen till liv, och snart börjar ett obehag infinna sig. Är det verkligen bara minnen som spökar eller de i fara på riktigt? När en mystisk familj dyker upp på deras tomt mitt…

100