Skeletons

Skeletons_1285160814_crop_550x366Om du tyckte att Inception saknade både vettiga karaktärer och nödvändig humor så är Skeletons förmodligen något för dig.

Egentligen är det så att ju mindre man vet om handlingen i Skeletons desto bättre. Det handlar om två män som arbetar med något som definitivt inte existerar inom verkligenhetens vetenskap. De utför tjänster åt människor, med hjälp av teknik som handlar om att röra sig i sina klienters medvetande. Samtidigt har de sina egna problem att brottas med och ett av uppdragen kommer att få oanade konsekvenser. Mer än så tycker jag inte man behöver veta.

skeletons_aHar man sett Inception kan man försöka föreställa sig en lågbudgetvariant av denna, fast väldigt brittisk och med alla actionelement bortskalade till förmån för såväl karaktärsfördjupning som torr humor. Skeletons är även ganska snårig och knepig att riktigt hänga med i, vilket till stor del beror på att den överlåter till tittaren att knyta samman intrigen och i viss mån på att det stundtals är svårt att uppfatta karaktärernas ganska tjocka skottska accent. Om man inte ser sådant som potentiella hinder kommer man däremot bli rikligt belönad.

Huvudpersonerna, som benämns Davis och Bennett, spelas av de för mig helt obekanta Ed Gaughan och Andrew Buckley, är två fantastiska hjältar helt utan de typiska attributen för sådana. Den ena överviktig och den andra nästan råttliknande. Men de är skickligt och enkelt porträtterade som vanliga människor med problem som är enkla att relatera till. Ett av dessa problem hör även till tematiken med filmen, nämligen det smärtsamma med att leva kvar i det ljuva minnet av något som aldrig kommer åter samtidigt som man är medveten om meningslösheten i det hela. Det gör nästan ont att ta del av den biten av filmen, samtidigt som det är enkelt att relatera till. Däremot blir det aldrig för dystert, utan både humor och välbehövlig värme har portionerats ut med omsorg. Slutet är fantastiskt bra, något man inte är allt för bortskämd med.

skeletons3Det är även en väldigt spännande film i all dämpad och avdramatiserad enkelhet. Man måste dessutom vara alert och fylla i en del luckor på egen hand, då scenen där någon sätter sig ner på ett café och förklarar precis hur allt hänger ihop, aldrig kommer. Samtidigt känns det inte som lättja eller slarv, utan snarare som att skaparna faktiskt vågat sätta lite tilltro till sina tittare. För mig fungerade det utmärkt och jag satt i princip som på nålar hela tiden. Vissa saker får man heller aldrig veta, utan lämnas med frågetecken som man får räta ut helt på egen hand. Det är ganska skönt med filmer som inte tror att man som tittare är en fullkomlig idiot.

Skeletons finns ännu inte utgiven i Sverige, utan jag importerade den från England. Utgåvan saknar tyvärr textning, vilket sätter en del käppar i hjulet då dialekten är ganska grötig. Det stör inte helhetsupplevelsen, men jag skulle nog gärna vilja ha lite stöd på vägen vid en andra titt. Förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan någon lyhörd svensk distrubutör får upp ögonen, då det här verkligen är en film som förtjänar en större publik. Gillar man filmer som Primer eller redan nämnda Inception och är beredd att lägga det gravallvarliga åt sidan, har man mycket att hämta här.

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.