Siv sover vilse

Det är något befriande att Siv sover vilse låter de stora Livslektionerna vara små. Trots allt handlar det bara om Siv som för första gången ska sova borta. Här finns det plats för att lära sig acceptera det okända utan att få panik och filmen lyckas väl utan övertydliga pekpinnar.

1

Det är en starkt visuell film som drar fram skönheten och glädjen i ett vintrigt Luleå strax innan jul. Siv ser Cerisa för första gången framträda filtrerad igenom en klar istapp. Cerisa som genast blir nya bästisen trots att hon inte är väldigt sympatisk. Hon är mallig, självsäker, självisk och inflyttad stockholmare och väldigt rolig. Med sin cerisefärgade kappa och vita mössa är hon som instigen från en annan värld för Siv. Hon är den sortens vän som vågar bjuda in helt nya vänner på övernattningar, som tar två glassar innan maten och norpar kakburken när föräldrarna inte ser. Cerisa bor med mamma och pappa, bror och farmor i en stor våning i stan. Det finns antydningar om klasskillnader. Siv får för första gången se ett hem ur den övre medelklassen där föräldrarna antagligen är konstnärer eller inom media. Med en annan blick kunde våningen ha platsat i ett Elle-reportage men i regissörerna Catti Edfeldt och Lena Hannos händer framträder platsen istället som en guldgruva av intryck. De drar fram skönheten i hallens tapet och de abstrakta konstverken. De följer helt och hållet Sivs blick, barnets blick och dröjer inte för ett ögonblick vid de vuxna så snart de lämnat rummet. Det finns inga vuxenfriande skämt som inte barnen också kan förstå (som när Siv påträffar Cerisas föräldrar i färd med att äta tårta i sängen – sånt som vuxna väl måste göra när barnen inte ser?) . De vuxna är dock nästan för pedagogiska och snälla och tar mycket litet plats. Om det är något som saknas det en egentlig konflikt som kan få ett större driv i berättelsen, men filmen klarar sig för det mesta utan.

Sivs pappa lägger en lapp med sitt telefonnummer i hennes ficka om hon skulle vilja komma hem och följande äventyr är ägnat som en impulskontroll för barnet vars första tanke är att vända i dörren när hon blir hälsad på av en annans mamma, som vill ringa hem vid skymten av en hund med en äcklig bula på huvudet eller en storebror som spelar hög musik – för ingen annan anledning än att det är främmande – inte för att de är dumma, utan för att det är någon annans hem. Astrid Lövgren som spelar Siv är tystlåten och observerande. Förskräckt och överrumplad av allt nytt håller hon tillbaka modigt, för när flickorna går och lägger sig börjar det hända saker. Siv vaknar mitt i natten och vill hem, men Cerisa har tagit lappen med pappans nummer och finns inte att hitta i sin säng. Siv gör då en resa starkt influerad av Alice i Underlandet när hon tar sig runt i alla våningens rum och letar. Visst är det någon slags magi inblandad men det kan också te sig för en vuxen som en dröm där Sivs undermedvetna försöker bearbeta alla intryck hon fått under dagen. Alla karaktärer och djur dyker upp i nya skepnader. Tapeten i hallen lever. Djuren i konstverken lever. Hon får sällskap av två levande grävlingar som konstant bråkar och talar i rim – och andra ”tokiga” saker. Filmskaparna leker med vinklar och storlekar: Farmodern ligger pytteliten i en jättestor soffa. Siv krymper bokstavligen i vissa av rummen. Det är underhållande och sympatiskt för berättelsen att alla pusselbitar finns på plats, (var finns det plåster? Drack inte Cerisa väldigt mycket bubbelvatten vid middagen? Sade hon inte att det var slut på toapapper?) för en observant åskådare går det därför att hänga med ända till upplösningen.

Det är något befriande att Siv sover vilse låter de stora Livslektionerna vara små. Trots allt handlar det bara om Siv som för första gången ska sova borta. Här finns det plats för att lära sig acceptera det okända utan att få panik och filmen lyckas väl utan övertydliga pekpinnar. Det är en starkt visuell film som drar fram skönheten och glädjen i ett vintrigt Luleå strax innan jul. Siv ser Cerisa för första gången framträda filtrerad igenom en klar istapp. Cerisa som genast blir nya bästisen trots att hon inte är väldigt sympatisk. Hon är mallig, självsäker, självisk och…

Review Overview

Betyg

85

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.