Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

”Bara en runda till.” Vet inte hur många gånger man tänkt just den tanken och sen kollar man på klockan och inser att den blivit 3 på morgonen. Framförallt Sid Meier’s Civilization-serien är där jag upplevt att morgonsolen strålar visat sig innan jag insåg hur mycket tid som faktiskt försvunnit efter ”en runda till”. Nu har Firaxis släppt sin första expansion till nummer sex i den klassiska spelserien, med fokuset på civilisationernas uppgång… och fall.

Som namnet tyder så introducerar expansionen det som kallas ”Great Ages”. I varje era så samlar man poäng på diverse sätt, som gör att man inför nästa era kan gå in i en ”Golden age” om man gjort bra ifrån sig, eller en ”Dark age” om det gått mindre bra. Dessa påverkar sedan ens civilisation på olika sätt. I Golden Ages så kan man få välja lite olika bonusar, till exempel att man får mer av teknologin avklarad vid eureka-moments, eller att ens missionärer kan sprida religion flera gånger. I Dark Ages så minskar istället lojaliteten bland ens städer (mer om lojalitet senare), men man får också tillgång till Dark Age Policies som kommer med en bonus i ett område till priset av en minskning i ett annat. Utöver detta så sänks även ribban för att ta sig ur en Dark Age inför nästa era, och man dessutom lyckas samla tillräckligt med poäng för att komma upp i en Golden Age så får man istället en Heroic Age, med ytterligare bonusar. En liten rolig detalj är att grafiken i spelet ändrar sig beroende på vilken typ av age man befinner sig i; färgerna är lite gladare när man är i en Golden Age, medans de blir definitivt dystrare om man befinner sig en Dark Age.

Lojalitet är också en av de nya funktionerna som introduceras i expansionen. Nu har varje stad en lojalitet som kan påverkas av olika faktorer, så som andra städer i närheten, vilken typ av ”age” du befinner dig med mera. Om det är så att lojaliteten i en stad sjunker tillräckligt mycket så kan dom förklara sig självständiga och lämnar en civilisation, vilket då kan göra det lättare för en annan att ta över staden, antingen med hjälp av lojalitet eller militär makt. Tillsammans med detta kommer också guvernörer, personer som man låser upp genom åldrarna som kan tillsätta i en stad och som ger olika bonusar i den staden. Det finns sju olika guvernörer som alla har sina egna specialitéer, från att öka produktion och inkomst, till att agera diplomat som man kan sätta i en ”City State”. De kommer även med sina egna uppgraderingsträd, vilket gör att man antingen kan välja en ny guvernör eller uppgradera en av sina befintliga.

En av de mer dynamiska funktionerna som har introduceras är det som kallas för ”Emergencies”, där ett antal civilisationer har möjligthet att gå ihop emot ett gemensamt hot. Dessa kan aktiveras om till exempel en civilisation lyckas konvertera en stad till sin religion som var ursprunget till en annan religion. Eller om man helt enkelt släpper en atombomb någonstans. De andra civilisationerna får då en chans att gå ihop i en temporär allians med ett speciellt mål som dom ska lösa på ett antal rundor. Lyckas dom med detta får de någon form av belöning, men skulle istället civilisationen som anses vara hotet vinna över sina motståndare (eller om det är ingen som vågar ställa upp) så får denna en större bonus. Och på tal om allianser så har det nu även introduceras alliansspecialiseringar, där man kan ingå i en forskningsallians till exempel, där de båda parterna får en bonus i forskning för sina handelsrutter till varandra som blir större ju längre alliansen pågår.

Givetvis kommer här även nya civilisationer och ledare (åtta respektive nio stycken), där en del av dessa har sina förmågor riktade mot de nya funktionerna i expansionen (lojalitet och de olika erorna framförallt). Det kommer även en del nya globala tillägg, så som nya enheter och världs- och naturunder, samt en hel del förbättringar till de existerade systemen, så som nya krigsorsaker eller gömda agendor för datorspelare.

Om det är några funktioner som gav mig mest under mina spelomgångar så var det framför allt så var de nya guvernörerna samt Emergencies. Att man kunde specialisera sina städer ytterligare med guvernörerna gav ett ytterligare djup i hur man ville planera hur dessa skulle vara. Emergencies gav ofta ett trevligt uppbrott i vad som annars kan bli ganska händelselösa perioder, även om datorn verkar vara lite feg med att gå ihop mot ett gemensamt hot. Den lägsta punkten i expansionen är tyvärr lojalitetsystemet, som i de flesta spelomgångar jag körde inte hade mycket större påverkan förutom när det gällde att försöka ta över städer i krig. Det slutade ofta att jag strax efter lyckats ta över en stad förlorar den på grund av bristande lojalitet, vilket i sin tur kan göra krig ännu mer långdragna.

I stora drag så kändes det här verkligen som en riktigt bra expansion; de nya systemen kände genomtänkta och gav mycket till spelet, och de nya civilisationerna och ledarna var även de roliga och intressanta och fick mig att vilja spela på ett sätt för att maximera deras förmågor. Men även om den gör ett redan bra spel ännu bättre, så är det inte en perfekt expansion, men jag skulle tro att detta är något som går att rätta till genom balanseringspatcher framöver. Oavsett så är Rise and Fall värd sitt pris, och kommer definitivt göra det lättare att tappa bort tiden i jakten på ”nästa runda”.

"Bara en runda till." Vet inte hur många gånger man tänkt just den tanken och sen kollar man på klockan och inser att den blivit 3 på morgonen. Framförallt Sid Meier’s Civilization-serien är där jag upplevt att morgonsolen strålar visat sig innan jag insåg hur mycket tid som faktiskt försvunnit efter "en runda till". Nu har Firaxis släppt sin första expansion till nummer sex i den klassiska spelserien, med fokuset på civilisationernas uppgång... och fall. Som namnet tyder så introducerar expansionen det som kallas "Great Ages". I varje era så samlar man poäng på diverse sätt, som gör att man inför…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com