Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm

Så var det dags för den andra expansionen till Civilization 6. Att säga att spelet varit polariserade är inte att överdriva. Många koncept i spelet har ändrats rejält och alla fans har inte varit nöjda. Samtidigt så det samma sak med det förra spelet och det krävdes två expansioner innan helhet satte sig. Är det samma sak här?

Denna gången är det fokus på klimatet som namnet antyder. I början av spelet kan du ställa in hur mycket naturkatastrofer det skall vara. Sedan under spelet kan flera saker hända. Det kan vara sandstormar, snöstormar, orkaner, vulkanutbrott eller översvämning för att nämna några saker. Men allt är inte till ondo. Ett vulkanutbrott eller översvämning ger bördigare marker så det kan finnas en vinst att bygga en stad i närheten av där något sådant kan hända. Det blir lite risk/reward över det hela. Senare i spelet kommer koldioxiden in och denna kan påverka vattennivån och göra att områden försvinner helt om man inte passar sig. Här bidrar alla civilisationer. Vilket kan vara ett problem om man spelar själv. För AI:n verkar strunta helt i detta och kör på med kolkraftverk som det inte fanns någon morgondag. Så även om du som spelar kämpar för att hålla det hela nere så blir den en svår kamp när din medspelare struntar blankt i detta. I ett flerspelarspel kan det fungera bättre där man kan diskutera med varandra. Nu blir hela grejen med koldioxid mest en fin tanke som inte riktigt fungerar.

För att förhindra översvämningar kan du nu bygga en dam. Och liknande byggnader finns senare i spelet för att hjälpa dig. Dock tar de upp plats runt din stad och du begränsas ytterligare vilka rutor du kan arbeta med dina befolkning. En fin liten detalj i spelet är att numera döps alla floder och bergsområden efter nationen som är i närheten. Så spelar du Sverige kan du se Lule älv medan engelsmännen har Thames. Ja Sverige är med i spelet igen. Denna gång är det Kristina som får representera oss och fokus ligger starkt på kultur. Alla nya nationer tillför något nytt med känns också väldigt specialiserade. Som att de har ett sätt att vinna och genom att maximera det kan du rusa till en vinst men försöker du göra något annat blir du mer begränsad. Matthias Corvinus leder Ungern med ett starkt fokus på krigsmakt och du när du tar över City-states militär kan du uppgradera den gratis. Men att försöka vinna på annat sätt känns onödigt krångligt då bonusarna jag får är så absurda. Som Sverige friluftsmuseum som kunde ge mig 8 kultur per museum. Med ett i varje stad krossade jag alla andra och att försöka vinna på annat sätt känns meningslöst.

Vi får också tillbaka världskongressen som blir ytterligare ett sätt att vinna. Nu får du politiska favörer som du kan nyttja på dessa kongresser för att säkra att röstning går i din väg. Dessa går att sälja till andra spelare och AI:n försökte ofta köpa mina favörer för struntsummor. Ännu en sak som är ny i spelet är att strategiska resurser ger ett visst antal enheter varje omgång och för tillverka en enhet eller uppgradera måste du ha ett visst antal enheter. Det skapar en intressant dynamik där det numera inte räcker att ha järn för att tillverka swordmen. Du måste ha tillräckligt med järn. En gruva ger 2 enheter och det krävs 20 för en swordmen. Samma sak här. Om man lyckas bygga en gruva tidigt kommer AI:n tjata på dig att byta till sig resurser.

På tal om AI:n. Problemen kvarstår. Den är sjukt korkad. Irriterande dålig ibland. I mitt senaste spel så hade Khmer dubbel så hög militär styrka som mig och spöat på England rejält. En internationell kris utlyste då Khmeren hade tagit en av Englands städer. Trots att de hade en starkare militär och att jag behövde ta mig förbi tre av deras städer så smulade jag sönder deras trupper. Befriade Leeds och tog sedan över Khmers alla städer. Här uppstod en intressant sak. I spelet finns det nu favor och grievence. När du gör något ”dåligt” får du det senare. Och att förklara krig mot någon ger dig ganska mycket vilket gör att andra motståndare ser ner på dig. Men genom att attackera via en kris slapp jag grievence och kunde ta över motståndarens alla städer.

Tanken är annars fin. Att ytterligare sätta käppar i hjulen för en spelare. Men jag känner att jag hellre hade sett att man gjorde AI:n lite smartare och inte hela tiden tog så många dåliga beslut. Eller att alla följare samma spår. Får du ett nytt konstverk? Räkna med att ALLA motståndare kommer höra av sig för att vilja byta sig till den.

Jag gillar Civilization 6 och Gathering Storm tillför en hel del nytt. Samtidigt plågas spelet av samma problem som vi har sett sedan starten och jag känner att Firaxis inte försöker ta tillräckligt stora steg framåt och lösa dessa problem. Sedan är €40 lite väl magstark för en expansion.

Så var det dags för den andra expansionen till Civilization 6. Att säga att spelet varit polariserade är inte att överdriva. Många koncept i spelet har ändrats rejält och alla fans har inte varit nöjda. Samtidigt så det samma sak med det förra spelet och det krävdes två expansioner innan helhet satte sig. Är det samma sak här? Denna gången är det fokus på klimatet som namnet antyder. I början av spelet kan du ställa in hur mycket naturkatastrofer det skall vara. Sedan under spelet kan flera saker hända. Det kan vara sandstormar, snöstormar, orkaner, vulkanutbrott eller översvämning för att…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.