Secret of Mana

Secret of Mana är en av de klassiska SNES-titlarna och ett av de mest älskade japanska rollspelen genom tiderna. Så när nyheten kom att man skulle göra en remake och släppa på Playstation 4 var många glada att få uppleva spelet igen. Men resultatet blev inte riktigt vad vi hade hoppats på.

Spelet har en gamla klassisk historia där en ung pojke lyfter ett svärd från en sten och måste sedan rädda världen genom att hitta de åtta manafröna. Secret of Mana har en spännande hybrid mellan klassisk fantasy och steampunk. Mana används för att skapa ett flygande skepp som kallas Mana Fortress och som har använts som krigsskepp. Detta retade upp gudarna som skickade jättar till planeten för att föra krig mot folket. Detta höll på att ödelägga hela planeten innan en hjälte använde sitt manasvärd för att förstöra Mana Fortress. Samma svärd som du hittar i början av spelet.

Secret of Mana är ett så kallat action rpg. Du springer runt i en värld, hittar föremål och slåss mot olika monster. Men all strid sker i realtid, så inga undermenyer där du väljer attacker. Det var så de flesta var vana vid rollspel på konsol under tidigt 90-tal. De flesta hade spelat någon av Zelda-spelen som var uppbyggda på exakt samma sätt. Idag ser det lite annorlunda ut men det finns en charm att återvända till en tid för 25 år sedan. Tyvärr så gör Secret of Mana det inte särskilt bra.

Om vi börjar med det mest uppenbara, grafiken. Den är numera polygon istället för sprites och ser inget vidare ut. Plastig är ett ord som använts och jag är beredd att hålla med. Det hela ser ut som något som kanske skulle ha kommit för 15 år sedan och hela spelet ser fult ut snarare än charmigt. När karaktärerna pratar rör de inte på munnen och deras kroppar har ett rörelseschema som känns onaturligt. Jag vet inte vad man försökte åstadkomma men det lyckades inte särskilt väl. Musiken är också omgjord och låter skum. Kanske för jag är van vid den gamla musiken men det här låter inte väl i mina öron.

När det gäller själva spelet så har man däremot inte gjort några ändringar. Det är exakt samma spel som det var för 25 år sedan med alla dess styrkor och svagheter. En sak som är kvar är hur strider fungerar. När du träffar en fiende blir denna osårbar en lite stund innan du kan träffa den igen. Det gör att strider, även med mindre fiender drar ut på tiden och det sällan blir ett flyt i spelet. Det känns lite konstigt att man valde att behålla detta. Och spelet gigantiska hopp i svårighetsgrad ungefär i mitten av spelet finns också kvar. Något som definitivt kan få många spelare att lägga ner kontrollen och spela något annat.

Secret of Mana var älskat i sin tid. Men det var också en tid då jag och många med mig för första gången kom i kontakt med japanska rollspel. Det var en annan tid och plats. Att göra en remake idag kräver att man också ser till hur spelvärlden runt omkring ser ut och anpassar sig. Sedan måste jag ta upp detta med co-op. I spelet kan man kontrollera tre personer eller låta datorn kontrollera två av dem. De sista är inte att rekommendera då AI:n är katastrofalt dålig på sina ställen och har en tendens att fastna. Flera gånger ville jag bara springa igenom ett område för att komma till nästa men AI:n envisades med att attackera allt den såg.

Secret of Mana remake är ett udda spel. Det är en ”uppgradering” i bild och ljud men inget annat. Alla problemen som fanns där förut finns kvar. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka. Men om jag skall vara ärlig så spelar jag nog hellre originalet på min mini-SNES.

Secret of Mana är en av de klassiska SNES-titlarna och ett av de mest älskade japanska rollspelen genom tiderna. Så när nyheten kom att man skulle göra en remake och släppa på Playstation 4 var många glada att få uppleva spelet igen. Men resultatet blev inte riktigt vad vi hade hoppats på. Spelet har en gamla klassisk historia där en ung pojke lyfter ett svärd från en sten och måste sedan rädda världen genom att hitta de åtta manafröna. Secret of Mana har en spännande hybrid mellan klassisk fantasy och steampunk. Mana används för att skapa ett flygande skepp som…

Review Overview

Betyg

50

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com