Saknaden

Vad är det värsta som skulle kunna hända dig? Vad skulle få din värld att rasa samman? Och om detta hände dig hur skulle du reagera? Med sorg, ilska eller kanske något helt annat. För mig är svaret enkelt. Det värsta som någonsin skulle kunna hända mig skulle vara att förlora min dotter. Eller kanske ännu värre, att hon skulle försvinna och jag aldrig fick veta vad som hände henne.

Detta är precis vad som händer för Zhenya och Boris i Andrej Zvyagintsevs Saknaden. Zhenya och Boris håller precis på att gå igenom en jobbig skilsmässa. Båda har totalt förlorat alla känslor för varandra, om det ens någonsin fanns några. Båda har även hittat nya partners innan skilsmässan ens har gått igenom, hon en äldre man och han en yngre kvinna som han redan har hunnit göra gravid.

De få gånger som Boris och Zhenya träffas så grälar de vilt och högljutt med varandra. Deras tolvåriga son Alyosha blir vittne till ett av dessa gräl och dagen efter bestämmer han sig för att rymma hemifrån. Boris och Zhenya är dock så upptagna med sig själva att ingen ens reagerar på att han är borta förräns en dag senare när Alyoshas lärare ringer och berättar att han aldrig kom till skolan.

Det här är alltså min värsta mardröm på film. Men det finns en stor skillnad och det är att Alyoshas föräldrar knappt verkar bry sig om att han är borta. På Engelska har filmen fått titeln Loveless vilket är en mycket mer talande titel för filmen än den Svenska. Ingen i filmen verkar vara kapabel till att känna kärlek. Boris största bekymmer med hans sons försvinnande verkar vara att det kan sätta hans jobb i fara och vad gäller Zhenya så verkar hon mer intresserad av sitt nya förhållande en sin sons försvinnande.

Bortsett från den direkta handlingen så finns även en indirekt handling som verkar vara en kritik av Ryssland och dess regering och folk. I bakgrunden så visas ofta Tv eller så hörs nyheter och debatter på radion. I filmens första halva innan Alyoshas försvinnande har uppdagats så diskuteras även samhällsfrågor och politik mellan karaktärerna. Tyvärr så är jag inte tillräckligt insatt för att vara helt säker på vad det är Zvyagintsev vill ha sagt med detta men att det inte är några positiva åsikter om Ryssland och dess regering som behandlas är tydligt. Vilket i ett Land där regeringsmotståndare ”försvinner” på regelbunden basis talar för at Zvyagintsev är en mycket djärv filmskapare.

Saknaden är en oerhört rå och kall film och så även dess bildspråk. Varje bildruta känns kall och olycksbådande. Men det är även oerhört vackert. Att Zvyagintsev sneglat både en och femtioelva gånger på Andrei Tarkovsky för inspiration är mycket tydligt. Och med tanke på att jag brukar nämna Tarkovskys Stalker som den bästa film som någonsin gjorts så är detta såklart något mycket positivt. Zvyagintsev lyckas med konstycket att få miljöer helt tomma på levande väsen att kännas levande och dessutom görs det oftast med stillastående kamera. De ryska skogarna, städerna och övergivna husen känns ofta som att vi blivit transporterade till en annan verklighet särskilt när inga människor finns i bilden.

Även dialogen har en smak av Tarkovsky men ännu mer från en av mina andra absoluta favoritregissörer nämligen Ingmar Bergman. En stor del av dialogen består av monologer som är som hämtade ur Persona eller Såsom i en spegel. Och de framförs mycket övertygande av samtliga skådespelare.

Vi har alltså här en film som skildrar min värsta mardröm. Kraftigt inspirerad av mina två favoritregissörer. Kan herr Zvyagintsev slänga in något mer i filmen för verkligen få mig att fundera på om filmen är gjord till mig personligen? Såklart kan han det. Jag har ju inte pratat om musiken än.

Som så många stora filmskapare så vet Andrej Zvyagintsev att det är lika viktigt med tystnad i ett soundtrack som när man ska använda musik. När musiken gör entré så är det under väl utvalda tillfällen och i regel så handlar det om minimalistisk piano och stråkmusik. Filmen innehåller dock ett undantag från detta musikval. Låten Sleepwalking av Bring Me The Horizon som råkar vara ett av mina favoritband används nämligen i en scen som nästan känns som att den hade kunnat vara en del av låtens musikvideo.

Att påstå att Saknaden påverkade mig strakt vore en enorm underdrift. När eftertexterna rullade så satt jag med hakan i knät och bara stirrade och när jag till slut återfick medvetandet så gick tårarna inte att hålla tillbaka. Att se min värsta mardröm på film samtidigt som de personer som utsätts för den knappt reagerar var en oerhört stark upplevelse som jag kommer minnas länge kanske för alltid.

Vad gäller den svenska dvd utgåvan utgiven av Triart Film så är det ungefär samma historia som den senaste filmen från bolaget som jag recenserade (Gordon & Paddy). Denna gång finns det dock Finsk och Svensk text och det ryska ljudspåret går att avnjuta I Dolby Digital 5.1 eller Stereo. Filmens svenska trailer finns även med på skivan. Bildmässigt så håller det tyvärr inte riktigt denna gång dock. De flesta scener ser okej om än lite oskarpa ut men i en del av utomhusscenerna så svämmar bilden över med komprimeringsartefakter och det finns även vissa spår efter digital edge-ehancement. Klarar du dig med Engelsk text skulle jag därför rekommendera den brittiska Blu-rayen istället.

Vad är det värsta som skulle kunna hända dig? Vad skulle få din värld att rasa samman? Och om detta hände dig hur skulle du reagera? Med sorg, ilska eller kanske något helt annat. För mig är svaret enkelt. Det värsta som någonsin skulle kunna hända mig skulle vara att förlora min dotter. Eller kanske ännu värre, att hon skulle försvinna och jag aldrig fick veta vad som hände henne. Detta är precis vad som händer för Zhenya och Boris i Andrej Zvyagintsevs Saknaden. Zhenya och Boris håller precis på att gå igenom en jobbig skilsmässa. Båda har totalt förlorat…

Review Overview

Betyg

100

About Alexander Alfonsson

Alexander Alfonsson
Född och uppvuxen i Norrtälje numera Värmlänning. Född nörd men fick en infall att bli Viltmästare som resulterade i gymnasiegång i Forshaga men slutade med fru och barn i Töcksfors. Inbiten filmsamlare och förhållandevis nybliven cineast under upplärning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com