Ridge Racer Unbounded

Ridge Racer har funnits i en evighet (sedan 1993) och även om det funnits många skepnader under åren har serien alltid försökt att hålla sig till sina arkadrötter. Men de sista åren har varit tunga för Namcos spelserie och nu försöker man förnya sig med hjälp av finska Bugbear.

Bugbear har tidigare gjort spel som FlatOut och även Sega Rally Revo till PSP. Vad Bugbear gjorde var att man tog och inspirerades av de senaste årens arkadliknande bilspel som BurnoutSplit Second: Velocity och Blur och skapade ett helt nytt Ridge Racer. Om du spelat de gamla spelen kommer du nog inte alls att känna igen dig. Välkommen till Shatter Bay, staden där allt går att förstöra, eller nästan allt i varje fall. Temat i Ridge Racer Unbounded är nämligen förstörelse, när bilarna susar fram genom staden får du boost inte bara genom att drifta utan även när du förstör saker och ting. Och har du fått tillräckligt med boost kan du använda den för att förstöra en annars oförstörbar byggnad och skapa en genväg. Du kan även använda din boost för att ta ut andra bilar. Samtidigt gäller det fortfarande att i sann Ridge Racer-anda drifta genom varje kurva, detta är det snabbaste sättet att få boost på. Men skillnaden från tidigare spel är ändå uppenbar. En del recensenter har uttalat sitt ogillande över hur drifting fungerar i detta spel, det är ett system som är väldigt delikat och kräver övning.

Så är det med stora delar av spelet, Ridge Racer Unbounded är inte ett lätt spel utan kräver övning och precision. Varje ny bana kräver att man som spelare lär sig varje kurva och genväg om man skall ha någon chans att vinna. Och väljer rätt bil. Bilarna är varierande och passar olika lopp och körstilar och låses upp allteftersom du går upp i nivå. Men eftersom spelet är utmanande får du erfarenhet för varje lopp du gjort oavsett om du gick vidare eller inte. Varje del av staden du låser upp har en unik miljö och spelet stora fördelar är de varierande banorna. Även om spelmekaniken är den samma är det kul att lära sig hur varje ny bana skall bemästras. Samtidigt är AI:n hård och aggressiv, här blir du verkligen bestraffad för minsta lilla misstag du gör. Frustrationen kan vara hög ibland men samtidigt är det skönt med ett spel som utmanar. Men allt handlar om att du lär dig hur man hanterar drift. Som jag skrev ovan var många recensenter kritiska mot systemet för de inte förstått hur det fungerar. Här gäller det att hålla nere driftknappen genom hela kurvan samtidigt som du balanserar din hastighet med gasen och bromsen. Många tror att den fungerar som en handbroms och trycker lite snabbt på den i varje kurva. När du förstår detta och får det att fungera är det en njutning att spela.

Spelet har en rad olika lopp du kan deltaga i. Domination är rena lopp där det gäller att vara först och du tjänar boost genom att förstöra saker. Shindo är ren racing, inget går att förstöra och du kan inte ta ut dina motståndare. Drift attack är som det låter, drifta dig igenom en bana. Frag Attacks handlar om att ta död på dina motståndare. Så variationen finns här och skulle du tröttna på banorna kan du bygga dina egna. För varje distrikt du låser upp får du fler byggbitar att sätta ihop. Banbyggandet fungerar så att du väljer delar av de banor du kört och sätter ihop dem till en egen bana. Sedan kan du lägga dit hinder och terräng. Lite omständligt men det finns ett djup här. Sedan kan du lägga upp dessa online och tävla mot andra spelare på dem, eller mot AI:n.

Nu har jag skrivit en hel del positivt om spelet men som ni noterar blir det ändå bara ett mittenbetyg. Varför då? Det är svårt att sätta fingret på det men Ridge Racer Unbounded saknar någonting. Ett polerat bra spel men själen finns inte riktigt där. Det som fick mig att spela Burnout 3: Takedown i timmar i sträck eller som fick mig att lägga ner månader på att spela Forza Motorsport 2, den känslan som fick mig att spela ytterligare ett lopp i Test Drive Unlimited. Den där känslan när ett spel är perfekt anpassat och du bara måste köra ett lopp till eller kolla hur lång tid det tar att åka runt Oahu. Ett bra bilspel får du men långt ifrån perfekt.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

3 comments

  1. Låter lite ”muppigt” att det ens finns en ”Driftknapp”.

    Funderat en tag på införskaffande av detta spel men blir bara mer och mer tveksam ju mer jag läser.

    Tack för en bra och hyffsat saklig recension.

    • Det tar ett tag att vänja sig men det är samtidigt klassisk Ridge Racer, drifta hela vägen genom kurvan och sedan maxfart. Det fungerar oväntat bra.

      Jag rekommenderar folk att vänta tills det sjunkit i pris. Ner mot 200:- från UK.

      • Jo men om man t.ex tar Need For Speed så kan man utan vidare ha en kontrolerad drift genom flera kurvor eftervarandra utan att ah en knapp för att drifta.

        Men får se om spelet dyker upp i min pc nån gång eller inte 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.