Resident Evil 4 (Playstation 4 & Xbox One)

Det fanns en tid då namnet Resident Evil ekade skräck och sömnlösa nätter. Det var en tid då fasta kameravinklar, för-renderade bakgrunder och tvånget att stå stilla när du sköt ditt vapen var synonymt med otäck atmosfär och nytänkande design. Det var en tid på 90-talet, eller rättare sagt 1996, då jag och mina barndomsvänner gömde omslaget till det första Resident Evil-spelet för att senare på kvällen obemärkt kunna spela det när föräldrarna somnat. Allteftersom åren gick så kom fler och fler Resident Evil-spel och inget lyckades nå upp till förväntningarna efter det första. Fram till dess att fyran, år 2005, släpptes och (på gott och ont) förändrade skräckspelsgenren ännu en gång. Och jag älskade det.  Nu har den för andra gången blivit ”remastrad” för att bättre passa dagens konsoler och du vill såklart veta om den håller måttet. Är den fortfarande relevant elva år efter debutsläppet? 

4

Du tar dig an rollen som Leon S. Kennedy, en före detta polis i den zombieöversvämmade staden Racoon City. Stackaren har med nöd och näppe överlevt zombieapokalypsen för att nu bli skickad till en liten by i Spanien där han ska rädda presidentens dotter Ashley som blivit kidnappad av en minst sagt obehaglig kult vid namn Los Illuminados. Det går inte många minuter i spelet innan Leon upptäcker att även denna lilla bys invånare är drabbad av ett virus som tycks locka fram allas… aggressiva och mordlystna sida. Men till skillnad från Racoon Citys köttätande zombies så förvandlas de drabbade människorna här efter tillräckligt lång tid till enorma tentakelmonster. Plats på scen för seriens nya virus Las Plagas

1

Genom spelets ca 15-20 timmar långa kampanj tar du dig an den härliga B-filmsploten, smarta pussel och oändligt dräpande i ett helt nytt (för serien) över-axeln-perspektiv där du kommer mycket närmre monstren än tidigare och själv får bestämma över siktet (och förhoppningsvis snabbt lär dig att det gäller att sikta på knäskålarna). Allt detta kanske låter som många redan existerande spel idag men det ska alltså inte glömmas att detta var helt nytt för inte bara serien utan för hela skräckspelsgenren. Kontrollerna kan komma att kännas stela och klumpiga för en yngre generation van vid snabbare och smidigare varianter. Begränsningen som det innebär tvingar dig att anpassa dig till dess premisser och det adderar en ännu djupare känsla av skräck.

5

Liksom den tidigare ”remastern” av Resident Evil 5 och 6 flyter RE4 på helt fantastiskt på PS4: an. Att spela spelet i full HD med 60 bilder per sekund ger en mjukare och klart härligare känsla än någonsin. Texturerna är än idag riktigt snygga om än det börjar kännas att spelet har några år på nacken och 1080p uppskalningen ibland stjälper mer än hjälper när du kommer lite närmre vissa objekt. Oavsett upplösningen är dock spelets ban- och karaktärsdesign ett mästerverk och de otäcka atmosfärerna som förändras genom spelets resa är det nog bara Bloodborne och Souls-spelen som lyckats matcha.

2

Utöver de grafiska uppdateringarna och samma trophies som till PS3: an (alltså ingen platinum) har ingenting förändrats sedan porten som gjordes till PS2: an. Efter att du klarat spelets huvudkampanj har du ett överlevnadsläge som heter Mercenaries samt två expansioner: Assignment Ada och Seperate Ways där du får följa seriens ständiga antihjälte Ada Wong i en alternativ väg igenom spelets huvudkampanj. Ett inte helt nödvändigt tillägg men ett par extra timmars härlig underhållning.

7

Resident Evil 4 har enligt mig åldrats väl. Det är fortfarande ett mästerligt action/pusselspel med perfekt blandning av skräck och humor. Det är fantastiskt att kunna spela ett elva år gammalt spel och åter igen känna samma nerver gå igång som när jag spelade det första gången. Om du inte har spelat Resident Evil 4 så har du något att se fram emot.

Det fanns en tid då namnet Resident Evil ekade skräck och sömnlösa nätter. Det var en tid då fasta kameravinklar, för-renderade bakgrunder och tvånget att stå stilla när du sköt ditt vapen var synonymt med otäck atmosfär och nytänkande design. Det var en tid på 90-talet, eller rättare sagt 1996, då jag och mina barndomsvänner gömde omslaget till det första Resident Evil-spelet för att senare på kvällen obemärkt kunna spela det när föräldrarna somnat. Allteftersom åren gick så kom fler och fler Resident Evil-spel och inget lyckades nå upp till förväntningarna efter det första. Fram till dess att fyran, år…

Review Overview

Betyg

90

About Stefan Stanisic

Stefan Stanisic
En film-, scenkonst- och spelnörd som bor i Malmö. Jobbar som film och teaterregissör och har tillbringat otaliga sömnlösa nätter med att försöka klara av det omöjliga uppdraget att se alla världens filmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com