Regissören Marcus Ovnell om sin film ”Faunutland and the Lost Magic”

En film kräver många timmar-dagar-år och blod svett och tårar för att bli verklighet. Filmen Faunutland and the Lost Magic regisserad av Marcus Ovnell är inget undantag. I en exklusiv artikel på Variety i slutet av april 2020 dök i den här filmen upp på vår radar.

Faunutland and the Lost Magic, är en svensk producerad film på engelska, kommer släppas i Nordamerika och Tyskspråkiga territorier i augusti. När filmen får en nordisk release är ännu inte bestämt.

Filmen är producerad av Jenny Lampa och Ovnell för Phelecan Films, den har fått finansiellt stöd av Film i Skåne, Ystad-Österlen Film Fond och Phelecan films själva. Se hela eftertexten på IMDB.

Vi har intervjuat regissören Marcus Ovnell om hans sagofyllda familjeäventyr.

Berätta kort om vem du är och vad du har gjort tidigare.

Jag är en skåning som i grunden är skådespelare. Efter en kortare skådespelarkarriär sadlade jag om till regissör. Efter det har jag försörjt mig på att regissera först reklam och sedan lite barnteater. Min första långfilm gick väldigt bra i USA och det ledde till att vi fick till finansieringen till ”Faunutland and the Lost Magic” som släpptes på marknaden i Berlin i år.

Regissör och manusförfattaren Marcus Ovnell

Nämn tre filmer som inspirerade dig till att slå in på den banan du befinner dig.

Gudfadern 2, De 7 samurajerna och Maffiabröder. 

Kan du berätta om hur ni fick upp idéen för ”Faunutland”

Undertiden som jag var ute med min första film på en så kallad festival turné, så började jag jobba med en idé till en familjefilm. Det var inga konkreta idéer i början utan mer bilder och konstverk som inspirerade mig. Det var inte förrän jag och Jenny Lampa, min manusförfattare, verkligen satte oss ner och jobbade 9-17 med manuset som vi fick ordning på vad som skulle berättas. Så idéen fans nog med länge, men den konkretiserades inte förrän jag och Jenny började jobba med det på riktigt.

Berätta om filmteamet bakom?

Vi hade väldig tur. Jag ville ha dom bästa och det fick vi verkligen. Jenny, som jag skrev med, spelade även en av huvudrollerna, som egentligen är två roller. Båda rollerna gjorde hon galant. Sen har jag min fotograf, Nils Croné som är den bästa fotograf jag någonsin jobbat med. Mathias Schlegel är min ljudkille. Han sköter allt ljud på set och gör även allt post ljud. 
Sen fick vi med oss vår storstjärna, Joe Kraemer. Han har tidigare komponerat musik till både Mission impossible och Jack Reacher och gjorde ett helt fantastiskt jobb med vår film.

Fixas byggde alla våra karaktärer och Dupp byggde alla våra fantasifulla världar, båda företagen gjorde fantastiskt arbete och vi är evigt tacksamma för all kärlek som dom la ner på projektet. 
Sist men inte minst vill jag nämna vår fantastiska produktionsdesigner, Karin Myrenberg Faber, som precis som alla andra la sin själ i detta projektet.

Den gemensamma nämnaren för alla som deltog var att dom verkligen tog till sig av historien och såg sin chans att verkligen få vara kreativa. 

Det ser ut som om ni använt er av främst praktiska effekter för varelserna. Vad ser du för fördelar och nackdelar med praktiska effekter kontra digitala?

Jag gillar praktiska effekter. Publiken känner att skådespelarna kan ta på dom. Jag kan tycka att det är det som skiljer dom gamla Star Wars filmerna från 1-3. Men det som skall tilläggas är att vi har datoranimerade karaktärer också i filmen. Sammanlagt har vi ca 350 skott som på något vis är datoranimerade. 

Vilken har den största utmaningen varit med projektet?

För mig som regissör var det ett ganska enkelt projekt. Jag jobbade med så många fantastiska konstnärer att jag egentligen inte hade några större problem. 

Men logistiskt så var det lite svårare. Vi hade amerikanska och engelska skådespelare så det var mycket roddande med det. 

Vände du dig till några specifika filmer för inspiration gällande stilen och tonen? 

Japp. Detta kommer kanske låta lite märkligt men stora inspirationskällor var: Pan’s Labyrinth, Den oändliga historien, Insidan ut och Pippi Långstrump.

Vad tycker du är det viktigaste egenskaperna en regissör ska ha?

Förstå att filmskapande är världens största lagsport. Vad jag försöker göra är att ”casta” team som är bättre än mig på sina respektive uppgifter. 

Vad är förhoppningarna för filmen från och med nu? 

Filmen sålde väldigt bra under Berlins filmfestival och har köpts av distributörer i USA/Kanada, stora delar av Asien och Europa. Så min förhoppning är att så många som möjligt ser filmen. Och kanske kan vi genom filmen kan stärka ett barn eller ge en vuxen möjligheten att få kontakt med sitt inre barn igen.

Vilket är det bästa rådet du fått av någon?

Lyssna. Men var nog med att bara göra bra idéer och låt bli att göra dom dåliga idéerna.

Vad har du på gång härnäst?

Jag har några internationella projekt som har blivit lite osäkra pga av rådande situation i världen. Men i Oktober kommer jag regissera en svensk film på ett fantastiskt manus skrivet av Jenny Lampa. En gangster/krim film i samma anda som Drive eller Sicario. 

Följ projektet på deras Facebook sida för att ta del av utvecklingen i och omkring filmen.

About Rasmus Tirzitis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.