Star Trek: The Original Series – Säsong 1

”-Space… the Final Frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds; to seek out new life and new civilizations; to boldly go where no man has gone before.”

Delar av besättningen på bryggan.

Jag har varit en Star Trek-fantast sedan jag såg den första säsongen när den gick på svensk TV på 70-talet. Då var jag lite för liten för att förstå allt, men det var ändå en gjuten stund när avsnitten gick och jag tvingade min stackars mamma att sitta med och läsa textremsorna för de gick för snabbt och engelska kunde jag inte särskilt bra. Vissa av avsnitten kommer jag än idag ihåg från den tiden även om jag naturligtvis sett om dem i olika omgångar både på TV, DVD och Blu-ray.

När det gäller Star Trek finns det förmodligen bara två lägen, antingen älskar man det eller så ratar man det helt. Och visst är det lätt att raljera över det ibland usla i det närmast karikatyrmässiga skådespeleriet, de uppenbara kulisserna med landskap av polystyren och en logik som inte verkar särskilt genomtänkt i alla lägen. Det är lätt att bara avfärda Star Trek som rent nonsens, men ändå blev Star Trek ett fenomen som fortfarande, nästan ett halvt sekel senare, skördar framgångar och fortfarande med jämna mellanrum kommer upp på vita duken.

Sulu har tillsammans med övriga på Enterprise passat på att bli tokiga.

Karaktärerna är ganska stereotypa, men samtidigt är de gjorda på det viset för att skapa relationen mellan dem, någon typ av motsatsförhållande. Jag tänker främst på trion Kirk, Spock och McCoy, som alla har väldigt olika egenskaper. Eftersom serien består av fristående avsnitt går det i princip att se dem i vilken ordning som helst, men det är förmodligen bra att se dem i ordning eftersom det trots allt sker en liten, men ändå märkbar utveckling av karaktärerna och deras egenskaper och förmågor. Dessutom adderas det ibland nya karaktärer.

Hortan är ett av de rymdmonster som vi får träffa.

Det som lyfter Star Trek är den obotliga framtidstron som skaparen Gene Roddenberry hade och som han förde över till serien, samt att trion Kirk, Spock och McCoy fungerar otroligt bra tillsammans. Övriga i besättningen är bikaraktärer under första säsongen, även om Sulu, Uhura och Scotty naturligtvis märks. Märks gör också den kanske mesta Star Trek-skådespelaren Majel Barrett som spelar syster Chapel i originalserien, men som även är datorns röst i alla Star Trek-filmer fram till 2008 och TV-serier och som vi senare även får bekanta oss med i The Next Generation som en återkommande och mycket populär gäst, nämligen Deanna Trois mamma den karltokiga Lwuxana Troi. Majel Barrett var också Gene Roddenberrys livskamrat och de har ett barn tillsammans. Barrett avled 2008, men hann precis med att göra sin sista insats i Star Trek-universumet i den förrförra Star Trek filmen. Gene Roddenberry skapade ungefär samtidigt som Star Trek även grunderna till det som senare blev TV-serien Andromeda (som också finns att se på Netflix). Andromedas kapten Dylan Hunt påminner i stora drag om James Kirk. I övrigt har den serien inget med Star Trek och Star Trek-universumet att göra.

Star Trek originalserien är en kultserie och det är absolut inget för alla och envar att titta på. Det görs naturligtvis mycket bättre TV nuförtiden, men jag kan ändå inte låta bli att, av nostalgiska skäl och TV-historiska skäl, ge denna serie ett mycket högt betyg och dessutom skicka en eloge till Paramount (som restaurerat serien) och Netflix som visar serien i sin helhet. Rent kvalitetsmässigt ligger Netflix presentation av serien närmast Blu-ray-versionen även om det givetvis saknas 7.1 ljud. Jag hoppas att du som läser denna recension och ser mitt höga betyg inte kastar dig över detta och tror att du kommer att få en modern rymdopera presenterad för dina ögon. Nej, det som kommer är ett stycke TV-historia och ett tidsdokument. Ta del av framtidstron och försök se de samhällsfrågor som nästan genomgående är teman för de olika avsnitten. Låt dig inte avskräckas av den lite trevande piloten. Den representerar inte alls vad som kommer senare. Jag har listat de 10 bästa avsnitten här, men se alla avsnitt. Det är du värd!

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Star Trek: The Original Series - Säsong 1, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-01-19T12:00:23+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 19 januari, 2013