Palme
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Palme

Guldbaggen 2013 för bästa dokumentär gick inte oväntat till nyblivna Oscarsvinnaren Searching for Sugar Man. I kategorin bästa klippning slog dock Palme den bortglömde 70-talsrockaren på gitarrfingrarna. Som tur är har dokumentären om Sveriges största politiker fler kvalitéer än hur den är sammansatt.

palme

Palme inleds visserligen med nödsamtal och interna sjukhussamtal där man till slut konstaterar att det är statsministern som skjutits den där fredagskvällen 28 februari 1986. Annars är detta en film om Olof Palmes liv, inte hans död. Vi börjar med överklassuppväxten på Östermalm och den obligatoriska sessionen på internatskolan Sigtuna. Sedan de för hans framtoning så formande universitetsåren i USA, med avslutande liftande genom landet där han såg fattigdom i en betydligt större omfattning än i hemlandet. Åren som ”hjärnan” bakom den mer sympatiske Tage Erlander, och givetvis övertagandet av stadsministerämbetet efter denne. Den tunga tiden när bland annat kärnkraftsfrågan gav Sverige en borgerlig regering för första gången på 40 år, och givetvis den stora återkomsten vid makten 1982.

Att mordet för en gångs skull får ta ett steg tillbaka är absolut en av filmens stora styrkor. Jag som är född 1983 har visserligen inga minnen av tragedin men det har knappast gått att undvika att bli fullärd i ämnet ändå. Om mannen Olof Palme visste jag desto mindre. Jag vet inte ens hur intresserad jag varit, det känns inte som att det spelar någon roll, är du inte totalt likgiltig till mannen kommer du att sitta klistrad. Mycket sitter i den prisbelönta klippningen. Lyxigt arkivfoto av Stockholm till hemvideor på Super 8 via nyinspelade intervjuer till att jag plötsligt sitter och ser på något som närmast kan liknas vid diabilder med berättarröst. Det som var det mest sövande jag kunde tänka mig i skolan är här storartad utbildningsunderhållning. Nog märks det att man närmar sig 30 när man går igång på det långa ordet, men jag tror faktiskt att jag hade uppskattat Palme även i en mörk högstadie- eller gymnasiesal.

Palme 2

Det finns flera moment i Palme som är genuint överraskande och har ett otroligt nyhetsvärde för mig som inte levde då. Jag hade ingen aning om Palmes försök att hjälpa till under Norrmalmstorgsdramat och att då få höra ett telefonsamtal mellan stadsministern och en kvinna i gisslan, var väldigt omtumlande. Att dialogen dessutom är komplex på ett sätt som bara de allra bästa manusförfattarna skulle kunna närma sig, gör scenen oförglömlig för mig. Det är även intressant att lyssna till Palme och hans sätt att argumentera. Filmen ger oss en chans att verkligen lyssna till honom och följa hur han utvecklades, inte bara till det bättre då han för att få tillbaka väljarna var tvungen att anta en mer lyhörd ton. Olof Palme var helt klart mest intressant i medgång, när han var något så ovanligt som en sympatisk översittare.

Palme är en dokumentär med ett fantastiskt flyt för en film om ett politiskt livsverk. Filmen blandar en skatt av arkivmaterial med öppenhjärtliga intervjuer från alla man kan tänka sig. Var inte oroliga för att ämnet inte ska intressera er tillräckligt. Jag har själv egentligen inget direkt intresse för politisk historia så betyget kunde ha blivit mycket högre.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Palme, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-02-27T07:00:48+00:00 rating 3.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.
Publicerad den 27 februari, 2013