Murder My Sweet
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Murder My Sweet

Philip Marlowe utreder ett fall med farliga damer, våldsbenägna män och försvunna halsband. Naturligtvis är han beväpnad med syrliga repliker.

Karaktären Marlowe, sedermera och mer omtalat spelad av Humphrey Bogart i The Big Sleep, dyker här upp gestaltad av Dick Powell. Som den småsunkige och cyniske privatdetektiv han är, tar han något buttert emot två nya uppdrag. Det ena handlar om en man som vill hitta kvinnan han var förälskad i för åtta år sedan, det andra om att helt enkelt följa med som livvakt när en man ska köpa tillbaka ett stulet halsband från rånarna. När det senare går fullständigt åt pipan, hamnar Marlowe snart i en trasslig soppa där hans eget liv svävar i fara.

Tänk er ett extra långt avsnitt av världens, stilistiskt sett, bästa tv-serie om en privatdeckare, som elegant spelar rökig jazz på klichéerna. Murder My Sweet har ett anspråkslöst och enkelt anslag som jag gillar. Det är inte Marlowes viktigaste eller svåraste fall, utan det är bara ännu ett i raden som han genomför med en nypa personligt engagemang och stora mängder vassa repliker. Med en voice over, som visserligen känns lite trött inläst, får huvudpersonen även chansen att lägga lite välformulerade kommentarer till händelseförloppet och det fungerar riktigt bra. Hela upplägget känns nästan parodiskt nära alla förväntningar man kan ha på Film Noir eller deckarfilmer från 40-talet infrias, men stilsäkerheten, den cyniska humorn och underhållningsvärdet håller den hela tiden på rätt spår. Intrigen är inte direkt full av överraskningar eller överdrivet välskriven, men den fyller sin funktion och håller hela tiden intresset uppe.

Kanske blir det en smula pratigt och diffust i vissa partier när man väljer att låta karaktärer berätta händelseförlopp i lite för stor utsträckning på ett sätt som borde ha gått att ordna på ett bättre sätt. Kanske läggs det även lite för mycket tid och krut på några av intrigerna, exempelvis när Marlowe blir tillfångatagen. Detta är dock egentligen bara små invändningar mot en vansinnigt underhållande thriller av gammalt snitt. Även Powell som mest gjort sig känd för lättsamma musikaler fungerar oväntat bra i huvudrollen och tillför charm, utan att kännas allt för polerad.

Utgåvan jag sett är släppt av Warner på Region 1, men förefaller enbart ingå i en box vid namn Film Noir Classic Collection Vol. 1. Denna innehåller bland annat även mästerverket Out of the Past och Gun Crazy. Förutom en välrestaurerad bild medföljer även ett kommentarspår med Alain Silver, så detta är definitivt inget som ska hindra ett köp. Hela boxen rekommenderas varmt!

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Murder My Sweet, reviewed by Erik Nyström on 2012-04-20T17:00:16+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 20 april, 2012