James Bond #12: For Your Eyes Only
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

James Bond #12: For Your Eyes Only

Även om filmerna i slutet av 70-talet hade varit stora succéer (The Spy Who Loved Me var fram till Goldeneye den Bondfilm som spelat in mest pengar) hade filmerna fått hård kritik för att ha gått ifrån Flemings böcker och Bond-andan för mycket. For Your Eyes Only var filmen där Bond återigen skulle bli Bond.

En olycka ute på Joniska havet gör att det brittiska övervakningsfartyget St Georges sjunker. På fartyget fanns den topphemliga ATAC (Automatic Targeting Attack Communicator), en kodsändare för brittiska ubåtar. Bond får i uppdrag att hitta ATAC innan fienden får tag på den. Hans enda spår är en kubansk lönnmördare, Gonzales, som dödat marinarkeologen Havelock. Havelock jobbade för britterna med att hitta ATAC när han mördades och MI5 tror att det bästa sättet att hitta båten är att konfrontera Gonzales och få honom att avslöja vem han jobbar för.

Denna film är verkligen back to basics, inga hemliga organisationer, inga megalomaniska skurkar med planer på världsherravälde, inga avancerade leksaker. Filmen har ett tydligt tema, det är hämnd, Melinas hämnd på sina döda föräldrar och de som är skyldiga och konsekvenserna därav. Flera gånger stör hon Bond i hans försök att hitta rätt person och därmed få information om var skeppet kan finnas någonstans. Så starkt brinner hennes hämndbegär att det går före allt annat. Ett ganska ovanligt motiv för en Bondfilm men något som kom att återkomma senare, dels i Licence to Kill men även i filmerna med Daniel Graig. Intressant också att Bond i denna film också dödar något kallblodigt, det är inte ofta vi får se den sidan av agenten i filmerna. Men den passar in väldigt bra.

Överlag är detta en väldigt realistisk och jordnära Bondfilm, långt ifrån de storslagna äventyr som publiken och kritikerna hade vant sig vid. Faktum är att kritiken när filmen kom ut var väldigt blandad men idag tycker jag att det är en av de bättre filmerna med Bond och den bästa med Roger Moore i huvudrollen. Moore har jag generellt svårt för, mycket humor och han ser väldigt gammal ut i sina filmer. 53 år gammal här och det känns inte som en brittisk superspion som springer omkring direkt. Moore själv var tveksam till att spela in fler filmer och scenen i början med graven och Blofeld var skriven med tanken på att en ny aktör skulle ta över rollen.

Själva handlingen är rätt så ovanlig för en Bondfilm, det är sällan vi har sett just Bond som vanlig agent på jakt efter utrustning som kan hamna i fel händer. Men det är en välkommen förändring för mig och jag hade gärna sett fler filmer under kalla kriget med detta tema. Annars är det stora actionscener som dominerar filmen, i början en biljakt där Bond tvingas köra en Citroën 2CV då hans Lotus har utlöst sitt larmsystem och sprängts. En väldigt intensiv och snygg jakt längs smala vägar i Spanien. Sedan har vi filmens längsta scen där Bond blir jagad i backarna kring Cortina. En väldigt intensiv jakt med många riktigt bra stunts där avslutningen i bobbanan står ut, helt otroligt att det är riktiga stuntmän som susar fram där på skidor. Tyvärr så dog en stuntman under inspelningen av denna scen.

Min kritik mot filmen är dock längden, det tar väldigt lång tid innan Bond kommer till Grekland och börjar söka efter ATAC. Framförallt de bitar som finns runt Cortina kunde ha kortats ner rejält. Och Q har här mer eller mindre blivit en ”rolig” gubbe vars enda syfte verkar vara att få publiken att skratta, väldigt synd. Och att John Barry blivit ersatt av Bill Conti och hans 80-tals syntar är verkligen synd och skam.

For Your Eyes Only är den bästa Bondfilmen som Roger Moore gjorde och ligger helt klart på min topp fem över bästa Bondfilmer. En bra agenthistoria som inte håller på med en massa onödiga saker utan håller saker och ting enkelt.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
James Bond #12: For Your Eyes Only, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-09-23T00:07:51+00:00 rating 4.0 out of 5

Skrivit om film i 15 år, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans.