Hotel Transylvania
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Hotel Transylvania

Vampyrer har egentligen aldrig intresserat mig. Hela trenden med vampyrserier skippade jag helt och jag har inte sett en endaste liten bit av Twilight eller True Blood. Att Greve Dracula startat ett hotell för utstötta monster och missfoster hade helt gått mig förbi, men det är numera ändrat. Jag har sett Hotel Transylvania.

Hotel Transylvania 01

För mig som missat hela vampyrhypen det senaste decenniet är världens mest kända vampyr givetvis den gamle greven med efternamnet Dracula. Och självklart bor han i Transylvanien. Så är det också i den animerade filmen Hotel Transylvania. Dracula, som tröttnat på att röra sig bland människor som inte riktigt förstår hans situation, har dragit sig tillbaka i sitt slott och där skapat en fristad för allehanda monster och missfoster. Ett hotell dit man kan åka på semester om man råkar vara ett monster oavsett modell och storlek. Ett hotell där människor är förbjudna att vistas. På slottet bor några mer eller mindre bofasta monster som exempelvis Frankensteins monster, men även Draculas dotter Mavis. Hon står i begrepp att bli vuxen, vilket sker i samband med hennes hundraartonårsdag. Mavis är nyfiken på omvärlden men Dracula, som kommer ihåg hur illa han själv behandlades och hur missförstådd han var bland människorna, gör allt för att hålla Mavis kvar på slottet. Han vill skydda henne från den hemska omvärlden. Detta lyckas den gode greven med… nästan! För en dag dyker äventyraren Jonathan upp. En grabb i ungefär samma ålder som Mavis om man översätter mellan vampyrår och människoår, för Jonathan är nämligen människa. Till Draculas stora förtret uppstår kärlek vid första ögonkastet mellan de unga tu.

Hotel Transylvania 02

Jag hade inga egentligen förväntningar på denna film och blev därför mycket positivt överraskad av att få se en tecknad film som underhöll mig. Det finns nämligen en massa riktigt varm humor i hela filmen. Alltifrån twisten att låta Dracula vara en överbeskyddande farsa med kontrollbehov, till Frankensteins monster som inte skrämt någon på sekler och glömt bort hur man gör. Den truliga dottern Mavis och den optimistiskt självklare Jonathan sätter sprätt på det hela. Det finns hela tiden en glimten i ögat approach till filmens grundtema som alla fäder till döttrar förmodligen känner igen sig i, även om man till äventyrs inte råkar vara vampyr eller greve.

hotel transylvania 03

Filmen är snyggt animerad utan att för den sakens skull kännas ”Pixarig”. Karaktärerna har liv och karaktärsdrag som på brukligt manér är modellerade efter röstskådespelarnas särdrag. Dracula himself röstspelas av Adam Sandler. Den som läst mina tidigare recensioner av filmer med Sandler i vet att jag inte tillhör hans fanskara, snarare tvärtom. Jag ogillar hans filmer starkt och tycker att det är just Sandler som förstör dem. I denna film funkar dock Sandler bra och det engelska ljudspåret är bra som sig bör. Ljudet är dynamiskt och i de scener där det förekommer musik lyfter ljudet ytterligare.

Bortsett från ett lite väl smörigt och förutsägbart slut är detta en klar överraskning åt det positiva hållet och en film väl värd att se för såväl vuxen som barn.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Hotel Transylvania, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-03-02T12:00:18+00:00 rating 4.0 out of 5