Death Race: Inferno

Första Death Race-filmen i denna nya omgång var för mig en besvikelse, mycket på grund av att den var så mycket snällare än det politiskt inkorrekta originalet Death Race 2000. Andra filmen var en direkt till video-historia vilket tillät den vara elakare, dessutom var Luke Goss mycket piggare än Jason Statham i huvudrollen. Då jag inte minns att jag känt så om en B-uppföljare kontra originalet sedan Kickboxer 2: The Road Back, hade jag höga förväntningar på det tredje dödsracet.

death-race-inferno04

Carl Lucas (Luke Goss från Blade II) är död. Det är i alla fall vad hans vänner tror. Efter det att Lucas brann inne i sin bil har en ny stjärna tagit över Death Race-tronen – Frankenstein, en maskerad herre med till synes inget att förlora. Efter lite skinnkirurgi av det dyrare slaget, finansierad av Death Race-cirkusens ägare Weyland (Ving Rhames från Piranha 3DD), ser han dock snart precis ut som vanligt igen och kan återförenas med sitt team. Teamet består av sexiga Katrina (Tanit Phoenix från Safe House), smarta Lists (Fred Koehler från Domino) och händige Goldberg (Danny Trejo från Bad Ass). När Weyland förlorar Death Race till den samvetslöse investeraren Niles York (Dougray Scott från Mission: Impossible II) ändras även förutsättningarna för Lucas. Från att ha varit ett race från friheten på sin hemmabana, flyttas tävlingen till Afrika för att sedan turnera världen runt. Och York har inga som helst planer på att låta sin stjärna försvinna ur turnéplanen.

death race inferno 2

Liksom den andra filmen inleddes med Death Race föregångare Death Match, där två fångar slåss till döden i en arena fylld med dolda vapen, öppnar även trean med dödligt våld utanför banan. Här är det de kvinnliga ”kartläsarna” (citationstecken på grund av att de in förtrotts med kartor där de huserar bredvid förarna) som behöver decimeras, och tvingas till en morbid kamp kvinna mot alla andra kvinnor. Upplägget påminner lite om en personlig asiatisk favorit, Naked Weapon, med den lilla skillnaden att det där fanns olika personligheter att hoppas på medan det här bara finns olika typer av modellutseende. Att ett par svenska tvillingar är med var lite roligt, men tyvärr får de inte chansen att försöka döda varandra, som vi alla vet är vad svenska tvillingar gör i denna typ av situationer. Death Race: Inferno är en hyfsat sexistisk film där kameran vid ett tillfälle rör sig från en stjärt, via en het blick, ned i en urringning utan klipp. Brian De Palma kanske inte hade imponerats men i alla fall blivit lite gott gubbkåt vilket nog mer är syftet.

Luke Goss är fortfarande ganska tuff, men hans framträdande lider mycket av usel actionregi från holländaren Roel Reiné, tillbaka efter videoframgången med Death Race 2. Slagsmålen är dåligt koreograferade och horribelt klippta, man klipper liksom ifrån slaget istället för att slå en halvmeter ifrån varandra som är brukligt i en B-film. Det är inte alls kul och jag har inget minne av att detta var något som störde i den betydligt handgemängrikare tvåan. Dougray Scott, som liksom Sean Bean i förra filmen egentligen är alldeles för bra för det här, är underhållande elak. Det är särskilt underhållande hur han behandlar sin sekreterare som skit, även om filmens sexism ger en lite bitter eftersmak även till detta.

death race inferno 3

Danny Trejo är helt felcastad i mentorrollen som Goldberg. Bara det att han heter Goldberg; Danny Trejo ser ju inte ens ut att heta Danny Trejo! Även om det är andra gången han spelar rollen är det tydligt att det är exempelvis en Ian McShane, som spelade motsvarande roll i första filmen, som borde stå i Trejos byxor. Allra värst är det när han tappar dessa och blir gubbavsugen i en helt förskräcklig scen. På tal om gubbar är det kul att 37 år efter det att han producerade Death Race 2000 se nu 87-årige Roger Corman stå som exekutiv producent här, även om det inte betyder så mycket mer än att han lever. Att serien fortfarande lever är ändå ett tecken på att Death Race passar lika bra för franchising som burgare, men just den här försvinner från menyn ganska snart.

Death Race: Inferno, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-06-25T07:00:20+00:00 rating 1.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.
Publicerad den 25 juni, 2013