Dangerous Liaisons

Dangerous Liaisons

Filmatisering av en succépjäs som i sin tur baserades på Pierre Choderlos de Laclos klassiska snuskroman från sent 1700-tal. Uppenbarligen ett lyckosamt drag då den 1988 nominerades till inte mindre än sju stycken Oscars och vann tre.

Täta intriger bland överheten i Frankrike något årtionde innan revolutionen. Den rastlöse ärkecharmören Vicomte de Valmont slår vad med änkan Marquise de Merteuil om att han kommer kunna förföra den präktiga och gifta Madame de Tourvel. Inte nog med att han ska få henne på fall, han ska göra det utan att göra avkall på vare sig sitt rykte eller sina mindre hedervärda manér. Av bara farten sveper han med sig den unga och oerfarna Cécile i sänghalmen, innan något som liknar genuina känslor blandar sig i spelet.

Regissören Stephen Frears har aldrig direkt varit känd som någon visuell trollkarl och trots att han här arbetar med vackra kostymer i miljöer jag förmodar är realistiska, känns det hela tiden ganska ointressant att titta på. Istället lägger han sitt krut på att plocka fram fint skådespeleri ur i princip hela ensemblen (minus Keanu Reeves som redan i såhär unga år var hopplös), som något sånär kompenserar för det torftiga i övrigt. Det verkar som att framförallt Glenn Close och John Malkovich i de två bärande rollerna hade kul när sprättade repliker mot varandra samtidigt som de fick vara teatraliskt sensuella. Lite av den glädjen smittar faktiskt av sig.

Under första timmen är det även roligt att hänga med på de uttråkade aristokraternas cyniska upptåg, där de visar fullständig likgiltighet inför andra människors känslor. Det bäddar för en del citatvänliga replikskiften och några underbart elaka scener. Tyvärr hinner jag tröttna både på det och på de egentligen löjligt banala intrigerna ungefär en timme in i filmen. I längden blir det ganska tråkigt och när det sedan ska klämmas in känslor av dåligt samvete eller äkta kärlek, är det väldigt svårt att riktigt bry sig. Man tyckte om dessa människor för dess ytlighet och elakhet, att se dem våndas själsligt är inte alls speciellt intressant. Samtidigt hinner man plocka upp några frön av skådespeleri på vägen som roar, men det räcker inte hela vägen i mål.

Det har kommit några varianter på denna genom åren, bland annat den mer tonårsanpassade men ändock elakt underhållande Cruel Intentions från 1999 och nerviga The Scandal från 2003, som båda överträffar Dangerous Liaisons, fast på väldigt olika sätt. Förutom de kända namnen i rollista och registolen har den här alldeles för lite av intresse att komma med. Kanske var den fräsch 1988, men nu känns den lika dammig som Malkovichs peruk är pudrad.

Dangerous Liaisons, reviewed by Erik Nyström on 2012-09-23T07:00:09+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 23 september, 2012