Columbus Circle
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Columbus Circle

Torgskräck eller agorafobi är en stark rädsla för offentliga platser. Egentligen är det inte öppna platser som tomma torg som är problemet för den som lider av agorafobi utan trängsel på offentliga platser är den typiska triggern. Om upptäckaren Christopher Columbus hade haft agorafobi hade förmodligen inte det stora havet varit skräcken utan matsalen eller något annat offentligt utrymme på Santa Maria. Nu är det förmodligen osannolikt att just den store upptäckaren med det lite barnsligt skojiga namnet Colon på Spanska led av torgskräck. Lider av den åkomman gör däremot den skygga arvtagerskan Abigail som bor i det fashionabla kvarteret Columbus Circle.

Abigail (Selma Blair) är skygg. Hon går inte utanför dörren på sin stora lägenhet på Columbus Circle. Hon sköter all sin kommunikation via dator eller telefon. Ingen har sett henne på många år. Ingen förutom hennes läkare Dr. Raymond Fontaine (Beau Bridges). Doktorn är en gammal vän till familjen och den som räddat Abigail från sin pappas våld. I Columbus Circle lever Abigail på ärvda pengar. Detta har pågått länge. Plötsligt en dag dör hennes granne. En äldre dam som troligen ramlat ner för trappan i hennes stora fina lägenhet. Bara tanken på att eventuellt få nya grannar skrämmer Abigail. Hon försöker via Dr. Raymond få köpa lägenheten, något som dock inte går utan det flyttar in ett par i grannlägenheten och plötsligt är Abigail indragen i ett familjedrama. Samtidigt börjar polisen misstänka att den gamla grannens död inte alls var en olycka utan ett mord.

Filmen bygger upp en spänning som dock aldrig blir helt nervpirrande, men är ändå så pass intressant att jag aldrig tappar fokus. Delvis tror jag att det fina ljudspåret hjälper till. Filmen bygger givetvis lite på ”slutna rummet”-upplägg, men i detta fall blir det enbart ett semislutet rum eftersom det bara är huvudkaraktären som inte vill lämna sin lägenhet. Filmen är för övrigt inspelad i Kaliforninen och inte på den riktiga Columbus Circle men det är inget som jag, som inte kan grannskapet, märkte av. Storymässigt vet vi som åskådare mer än huvudpersonen och upplösningen kommer därför inte särskilt förvånande, även om vissa detaljer inte riktigt blir som förväntat. När filmen är över har jag sett en film som varken är riktigt bra eller riktigt dålig. Men för en film med en budget på tio miljoner dollar känns den helt okej.

För manuset har regissören George Gallo stått tillsammans med Kevin Pollak som också spelar i filmen. Kevin Pollak är ingen av mina favoriter, men han fungerar bra här som skådis.

Bilden håller klart godkänd kvalitet och ljudet är ytterligare ett snäpp upp och lyfter faktisk filmen.

Columbus Circle är en medelmåttig film som varken övertygar eller gör dig besviken. En lagom film att hyra till helgen.