Recension: Yesterday

Jack Malik är en misslyckad musiker som vägrar ge upp hoppet om sin stora dröm som musikstjärna. Peppad av vännen Ellie spelar han på barer, barnkalas och små festivaler men lyckas aldrig få något genombrott med sina egenskrivna, rätt kassa låtar. Men så är han plötsligt en dag med om en bussolycka under ett globalt strömavbrott. När Jack vaknar upp från olyckan upptäcker han att världen inte bara har glömt bort vad coca cola och cigaretter är – utan även hans favoritband The Beatles existens. Han får då den geniala idén att återskapa deras musik under sitt egna namn och där börjar en resa större än han någonsin kunnat föreställa sig. Men finns det andra som minns Paul, John, Ringo och George? Och i så fall: kommer de att avslöja Jacks hemlighet?

Himesh Patel spelar den misslyckade musikern Jack Malik

Yesterday är en varm komedi kantad av ljuva toner. Det är ju inte direkt The Beatles-nivå på musiken men det tror jag ingen som är realistisk heller förväntar sig; därmed inte sagt att musiken är dålig. Himesh Patel som spelar Jack Malik gör ett stabilt arbete både sång- och skådespelarmässigt och det är svårt att inte sjunga med när han spelar klassiker som All you need is Love eller Let it be.

Humorn finns där i Yesterday, även om en något större dos inte hade skadat. Kärleken finns också med; så det räcker och blir över. Den förvandlar Yesterday till snarare en romantisk komedi än en musikkomedi, något filmen tyvärr förlorar på. Det är ju faktiskt musiken som är filmens stora behållning och inte den tafatta kärlekshistorien mellan två förvuxna tonåringar.

Lily James och Himesh Patel

Den är välgjord dock, det får jag ge den. Manus, regi och skådespelare är bra (det är Ed Sheeran som brister), till och med mycket bra i vissa korta stunder, men ändå saknas det något. Kanske är det bristen på genuin kärlek trots att den porträtterar så mycket av just kärlek, kanske är det att den hastar sig igenom för många delar. Kanske är det bara att det inte finns ett djup som Yesterday ändå låtsas ha. Precis som Jack Maliks egna musik.

James Corden och Himesh Patel i Yesterday

Yesterday är en mysig komedi men den saknar wow-faktor. Tidvis är filmen lite torr, tidvis lite mesig. Att lägga in en högre växel med mer spänning och drama hade inte direkt skadat om vi säger så, framför allt i slutet som är en direkt besvikelse. Det är synd för från början hade Yesterday verkligen potential att bli något speciellt i sin genre men tonar ut till att bli ännu en Justin Bieber-låt snarare än en klassiker av The Beatles.

Snart når Jack Malik sina drömmar – men kommer det att hålla?

Yesterday finns ute på DVD/Blu-ray/on demand.

Jack Malik är en misslyckad musiker som vägrar ge upp hoppet om sin stora dröm som musikstjärna. Peppad av vännen Ellie spelar han på barer, barnkalas och små festivaler men lyckas aldrig få något genombrott med sina egenskrivna, rätt kassa låtar. Men så är han plötsligt en dag med om en bussolycka under ett globalt strömavbrott. När Jack vaknar upp från olyckan upptäcker han att världen inte bara har glömt bort vad coca cola och cigaretter är - utan även hans favoritband The Beatles existens. Han får då den geniala idén att återskapa deras musik under sitt egna namn och…

70