Recension: The Force Awakens och tankar kring The Last Jedi

Star Wars: The Force Awakens är en gåva av yttersta klass till vår favoritrymdsagas mest inbitna fans. När Episode I-III ämnade fånga in nya, yngre fans med hjälp av spektakulära dataeffekter och ”häftiga” figurer som Jar-Jar Binks försöker inte J. J Abrams frälsa nya fans, även fast det såklart kommer ske ändå och får ses som en trevlig bonus, utan han försöker vinna fansens hjärta för en andra gång.

Filmen utspelar sig runt 30 år efter Return of the Jedi. Det galaktiska imperiet har sedan många år varit raserat, nu är det First Order som är ondingarna som strävar efter herravälde över galaxen. Inledningsscenen utspelar sig på ökenplaneten Jakku där vi får se Oscar Isaacs rollfigur Cameron Poe samtala med Lor San Tekka som gestaltas av vårt egna svenska bidrag till galaxen långt, långt bort: Max Von Sydow. Kort därpå anländer Kylo Ren, filmens antagonist, och filmen tar fart utan att knappt släppa på gasen en enda gång.

Nya karaktärer likt den mystiske Kylo Ren och droiden BB-8 presenteras, men vi får även återse gamla rävar som Princess Leia och Han Solo. Den kritiske skulle säga att det här är en sorts remake av Star Wars: A New Hope (1977). Jag säger inte att den personen har fel, många delar av handlingen och dess uppbyggnad går att direkt jämföra med A New Hope. Man behöver inte heller leta länge för att hitta filmens svar på Darth Vader och Deathstar, för att nämna några, men det struntar jag i. Det här är den bästa Star Wars-filmen på över 30 år, och jag njuter av varje sekund.

Vissa frågor man hade innan filmen besvaras, medan andra gör det inte. Vem är egentligen Rey? Vem är Kylo Ren? Vem är den ondskefulle Supreme Leader Snoke, som indirekt för tankarna till Emperor Palpatine? Var är Mark Hamills karaktär Luke Skywalker som handlingen i Episode IV-VI kretsade kring? Jag berättar inte vilka frågor som besvaras i The Force Awakens.

Stryk ordet ”försöker” som jag skrev i sista meningen i ingressen – han lyckas exemplariskt med att vinna fansens hjärta med film som ska ses som en hyllning till de äldre filmerna lika mycket som en nystart. Det som imponerar mest är att Abrams fångat den fantastiska Star Wars-känslan som fanns i filmerna som kom för över 30 år sedan. Den var absolut inte lika påtaglig i Episode I-III som den är här i. Filmen är urläcker ur ett visuellt perspektiv. Det är öknar utan bebyggelse så långt ögat kan nå, rymdskeppsstrider och ett snötäcke som lyses upp av ett rött och ett blått lasersvärd som sprakande klyver snöflingorna som faller från skyn. Jag får för under ett par timmar känna mig som ett barn igen. Spekulationerna efteråt om vad som kommer ske i nästa film, som man får svar på om två år, är i samma klass som själva filmupplevelsen. Jag längtar redan efter uppföljaren, men jag nöjer mig med bluray-utgåvan som anländer om ett par (långa) månader…

Star Wars: The Force Awakens är en gåva av yttersta klass till vår favoritrymdsagas mest inbitna fans. När Episode I-III ämnade fånga in nya, yngre fans med hjälp av spektakulära dataeffekter och ”häftiga” figurer som Jar-Jar Binks försöker inte J. J Abrams frälsa nya fans, även fast det såklart kommer ske ändå och får ses som en trevlig bonus, utan han försöker vinna fansens hjärta för en andra gång. Filmen utspelar sig runt 30 år efter Return of the Jedi. Det galaktiska imperiet har sedan många år varit raserat, nu är det First Order som är ondingarna som strävar efter…

80

… som jag i skrivande stund har sett sju gånger, minst. The Force Awaken är minst lika bra, om inte bättre, efter ett par omtittar än vad den var första gången. Efter man hunnit smälta den en aning. Två av de fyra frågorna jag ställde i recensionen av filmen ovan blev besvarade. Kylo Ren heter egentligen Ben Solo (döpt mest troligt efter Obi-Wan ”Ben” Kenobi) och är son till Han Solo, såklart, och Leia Organa. Luke Skywalker har flytt sin kos pga. sitt misslyckande med Kylo som valde den mörka sidan – till synes lurad och övertygad av Supreme Leader Snoke. Luke håller nu till på en planet vid namn Ahch-To, vilket vi inte vet mer annat än namnet på, men förmodligen har det ett uråldrig band med Jedi-ordern. Kanske så var det på planeten det allra första Jedi-templet låg, men det är i nuläget bara spekulationer.

Vad vi däremot inte vet är vilka Rey och Snoke är. Här finns det så pass många teorier att hälften vare nog. Om vi börjar med vem Rey är så håller jag mig personligen till fyra olika alternativ som jag här presenterar med den minst troliga först. 1: hon är en helt ny karaktär vars släktingar inte har varit med i Star Wars tidigare. Möjligt, men det finner jag föga troligt med tanke på den mystiska bakgrundsinfo vi ändå får om henne i The Force Awakens. 2: hon är syster till Kylo Ren och således dotter till Han och/eller Leia. Rey och Kylo har något sorts band till varandra, men nej, syskon är de inte. Han eller Leia ska känna igen henne i så fall då hon blir bortlämnad som sexåring (eller något liknande). 3: hon är Luke Skywalkers dotter. Den populäraste teorin till en början. Fullt möjligt, men det vore ALLDELES för uppenbart. Det räcker med att Darth Vader sade: ”I am your father” till Luke, Luke ska inte behöva säga detsamma till Rey. 4: hon är barnbarn till Obi-Wan Kenobi. Den senaste tidens mest fashionabla teori som jag själv älskar. Dotter till Obi-Wan, som en tidig teori gjorde gällande, kan vi avfärda direkt då Obi-Wan har varit död sedan över 30 år, och Rey ser ut att vara i 20-årsåldern. En djupdykning i denna teori kommer längre fram i!

Något som är fullkomligt oklart är vem Supreme Leader Snooke är. Okej, fullkomligt oklart är det väl inte då teorier finns – både relevanta och… långsökta men intressanta. En är att han är Darth Vader/Anakin Skywalker reinkarnerad. Ja, en teori är faktiskt sådan. ”Kolla ärret i pannan!”, säger dem. Jag däremot avfärdar den teorin illa kvickt likt en tallrik blodpudding med lingonsylt. En annan teori är att han är Darth Plagueis, Emperor Palpatine/Darth Sidious mästare som, för att göra en lång historia kort, kom på ett sätt att föra ting tillbaka från döden. Sidious dödade sin mästare för denna kunskap, även fast Plagueis enbart lärde sig hur man fick tillbaka djur och andra intellektuellt likasinnade från döden. Sedermera använder Sidious denna, trots allt sanna, historia för att åstadkomma den sista knuffen på Anakin så han tar klivet över till den mörka sidan i Star Wars: Revenge of the Sith (2005). Läs mer i boken Darth Plaguies (2012)! Eller är han helt enkelt bara Supreme Leader Snoke, inget djupare än så? Där hamnar faktiskt mina pengar.

Vad mer har vi att förvänta oss? Jo, tolkat utifrån trailern så har vi en Luke Skywalker som tappat tron till Kraften (han kanske rent av är en Grey Jedi? Googla för mer information) och verkar således inte vara så sugen på att träna Rey efter misstaget med Kylo. Vem refererar förresten The Last Jedi till? En Jedi flera Jedi heter det ju, så det kan lika gärna vara singular som plural. Är det Luke och Rey? Är det Snoke? Vi hör ju faktiskt Luke säga ”I only know one truth: it’s time for the Jedi to end” i teasern. Varför vill han att han och hans gamla gelikar som skyddade hela galaxen när det begav sig ska försvinna? Vi har Rey som känner att Luke inte kan hjälpa henne att ”finna hennes rätta plats i allt” (hennes egna ord) och söker vägledning hos Snoke. Vi har en Kylo som sträcker ut en, hjälpande, hand till Rey efter hennes rop på hjälp ovan (här försöker de såklart bara snurra till det för oss – Kylo och Rey är på olika platser i den sekvensen). Vi har en Finn som börjar bråka med en sur Captain Phasma, vi har… nej, jag sätter punkt där. Det finns så mycket att se fram emot att jag blir alldeles kollrig. Det blir en lång månad detta innan det är dags, men jag tar tillvara på de betryggande orden Luke säger i första teaser-trailern som kom i sensomras: ”Breathe, just… breathe.”

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren

En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.